ZVOLEN. Zlý stav vozoviek na cestách Banskobystrického kraja sa v nejednom prípade podpísal pod dopravnú nehodu. Vodiči sú zúfalí, poškodia si auto a okrem toho zaplatia aj pokutu.
Na nehody majú vplyv tri faktory
V Banskobystrickom kraji sa za posledné štyri mesiace stalo 499 dopravných nehôd, z nich bolo 17 spôsobených poškodením komunikácie, čo je 3,4 percenta zo všetkých nehôd. Ani pri jednej z nich sa nikto nezranil. Vznikli len materiálne škody odhadnuté na 1590 eur. Mnohé dopravné nehody zapríčinené poškodenými cestami však polícia eviduje len ako škodové udalosti a neobjasňuje ich.
Krajská policajná hovorkyňa Mária Faltániová prizvukuje, že na vznik dopravnej nehody vplývajú tri faktory, a to cesta, človek a vozidlo, ktoré spolu úzko súvisia. „Najviac dopravných nehôd vzniká z dôvodu zlyhania ľudského faktora,“ konštatuje.
Všeobecné pravidlá
„Všeobecne platí, že vodič je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému,
dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam. Pritom rýchlosť jazdy má prispôsobiť stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Smie jazdiť len tak rýchlo, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad,“ objasňuje ustanovenie zákona o cestnej premávke policajná hovorkyňa, no dodáva, že havárie spôsobené zlým stavom ciest polícia posudzuje individuálne, podľa konkrétnych podmienok za akých sa stala. Ak je povrch cesty v súvislom úseku poškodený a nachádzajú sa tu viaceré výtlky, obvykle za vznik nehody zodpovedá vodič, lebo mal tomu prispôsobiť svoje správanie.
Kedy za nehodu zodpovedá správca cesty
„Ak je na bezchybnom povrchu vozovky ojedinelý výtlk, ktorý nie je označený a vodič ho nemôže predvídať, vtedy nesie zodpovednosť za závadu v zjazdnosti správca komunikácie,“ vysvetľuje Faltániová. Podľa zákona o pozemných komunikáciách je totiž povinnosťou vlastníkov a správcov udržiavať komunikácie v stave zodpovedajúcom účelu. Ak to nie je možné, vodičov musia na ich zlý stav upozorniť prenosnými dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami.
Vlastník alebo správca cesty sa zodpovednosti za prípadné dopravné nehody ale môže jednoducho vyhnúť, ak vodičov upozorní na nebezpečenstvo dopravnou značkou. Ak tak aj neurobí, stačí ak preukáže, že závadu nebolo možné opraviť a ani na ňu upozorniť.