BUDČA. Základná škola Adely Ostrolúckej v Budči sa už roky venuje vrstovníckemu programu. Ide o peer aktivistov, ktorí vplývajú na formovanie svojich spolužiakov. Názov mladých aktivistov pochádza z anglického slovného spojenia peer-to peer, čo v preklade znamená rovesník- rovesníkovi.
„Uvedomujeme si, že dlhodobá práca s deťmi má zmysel. Je potrebné vypočuť ich, pomôcť im zorientovať sa v živote, naučiť ich vážiť si všetko hodnotné, čo život prináša," hovorí učiteľka školy a koordinátorka vrstovníckeho programu Alena Ostrihoňová.
„Vedieť prekonávať prekážky, nenásilne riešiť konflikty, spolupracovať, vážiť si seba aj druhých, rozlišovať medzi dobrom a zlom, vedieť komunikovať s rovesníkmi, rodičmi i s učiteľmi, uvedomiť si svoju hodnotu aj hodnotu druhých ľudí, byť tolerantný, empatický i asertívny, naučiť sa zdravo stravovať a relaxovať doma v kruhu rodiny i v prírode."
Vrstovnícky preventívny program zamerali na dlhodobú systematickú prácu s deťmi. Výchova a vzdelávanie členov vrstovníckej skupiny sa uskutočňuje pravidelne na krúžku Svetielko. Okrem toho každý rok robia pre peer-aktivistov dvojdňové sústredenie. Tento rok sa šestnásť detí zo 6. – 9. ročníka stretlo v hoteli Royal na Látkach, kde absolvovali množstvo zážitkových aktivít.
„Získané vedomosti, zručnosti a postoje vyškolené deti prenášajú medzi svojich vrstovníkov i mladších žiakov školy formou besied a zážitkových aktivít, pretože deti v období puberty sa prikláňajú k názorom a postojom svojich rovesníkov a odmietajú názory dospelých autorít. Vplyv vrstovníckej skupiny je evidentný, pomáha nám vychovávať všetkých žiakov našej školy," dodáva Ostrihoňová.
Vrcholom rozvoja emocionálnej inteligencie a synergie bola večerná aktivita pri sviečkach: slová vďačnosti i odpustenia, slzy dojatia i úľavy, vrelé priateľské objatia. To všetko pomohlo očistiť boľavé detské dušičky. „Bol to opäť nezabudnuteľný zážitok. Počas celých dvoch dní tvorili deti zomknutý kolektív, pomáhali si a učili sa rešpektovať jeden druhého."
Autor: moj