Maňka chce vrátiť na Sliač civilné lety

Sliačske letisko je jediné v kraji, ktoré môže slúžiť pre pravidelnú civilnú dopravu. Tú región potrebuje aj pre potenciálnych investorov.

Na trase Sliač - Praha sa lietalo štyri a pol roka.Na trase Sliač - Praha sa lietalo štyri a pol roka. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

SLIAČ. Na sliačske letisko sa zrejme vráti civilná doprava. Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Vladimír Maňka už začal hľadať možnosti na oživenie pravidelných civilných letov, ktoré jeho predchodca Milan Murgaš zrušil pre straty v roku 2007.

Maňka so zrušením civilnej dopravy v Sliači nesúhlasil. Lietalo sa na trase Zvolen – Praha. „Bolo to zbytočné a nezmyselné zrušenie, pretože stačilo dotovať približne šesť miest na jeden let a tento stav sa neustále zlepšoval. Podobnú situáciu mali v Žilinskom kraji, kde župa dotovala asi štyri miesta, aby civilnú dopravu v kraji udržala. Je to veľká výhoda pre región z hľadiska cestovného ruchu aj z hľadiska nových investorov,“ povedal Maňka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Praha alebo Viedeň

Župan sa už stretol s rakúskym zástupcom veľvyslanectva, ktorý mu prisľúbil pomoc pri hľadaní partnerskej spoločnosti. „Potrebujeme nájsť partnera, ktorý nám umožní lietať na niektoré blízke medzinárodné letisko, odkiaľ sú odlety do celého sveta. Napríklad do Viedne alebo do Prahy.“

Potrebujú licenciu

V posledných dňoch dochádza k zmene vo vedení letiska Sliač, župan sa plánuje stretnúť s novým riaditeľom letiska. Pre civilné lety totiž potrebuje letisko licenciu. Bývalý riaditeľ predpokladal, že ju ešte v tomto polroku dostane. O obnovení civilných letov už rokoval župan s predchádzajúcim ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym, ktorý pomoc prisľúbil. Teraz čaká na prijatie u súčasného ministra Jána Figeľa.

Predtým bol štát majoritným vlastníkom letiska, teraz je jeho jediným majiteľom.
V spoločnosti Letisko Sliač mal štát cez ministerstvo obrany 67,053-percentný majetkový podiel, Banskobystrický samosprávny kraj 16,972 a Mesto Zvolen 15,975-percentný podiel.

SkryťVypnúť reklamu

Zvolen previedol svoj podiel na štát v máji 2009, župa o rok neskôr. Maňka prevod akcií zdôvodnil faktom, že samosprávy nie sú schopné zvládnuť financovanie rozvoja letiska.

História leteckej linky

Posledný let na linke Praha – Sliač bol začiatkom januára 2008, ním letecká linka Praha - Sliač - Poprad a späť Českých aerolínií a spoločnosti Hron Air skončila. Podľa odhadov tým stratili podnikatelia a samosprávy do 50 miliónov investovaných korún.

Jeden zo zakladateľov obnovenej linky Praha – Sliač Andrej Kvasna zdôvodnil krach projektu nezáujmom predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja Milana Murgaša a poslancov. Vyhlásil to vtedy Vladimír Soták, generálny riaditeľ Železiarní Podbrezová, ktoré sú spoločníkom v Hron Air. Hlavným dôvodom ukončenia leteckého spojenia s Prahou bola podľa Sotáka neochota samospráv podporovať finančne tento projekt.

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo sa nedarilo zaplniť. "Možno ju bolo treba dotovať ešte jeden - dva roky, potom by na seba zarábala," povedal Soták. Pôvodne linku podporovali finančne cez spoločnosť Tatra Air podnikatelia, Banskobystrický samosprávny kraj a mestá Banská Bystrica a Zvolen. Predseda banskobystrickej regionálnej samosprávy Milan Murgaš pôvodne avizoval, že vstúpia aj do novej firmy Hron Air, neskôr už tvrdil, že nevidí dôvod na spolufinancovanie súkromnej firmy z peňazí daňových poplatníkov.

Bývalé zastupiteľstvo schválilo uznesenie, že každý občan regiónu prispeje mesačne na linku jednou korunou, čo vychádzalo na 640-tisíc korún mesačne. „Milan Murgaš nerešpektoval dohody ani uznesenie a celý projekt negoval. Koniec spojenia s Prahou je tragédiou pre tento región. Padol imidž dôveryhodného partnera. Kto bude seriózne rokovať po tomto všetkom so samosprávou? Podnikatelia absolútne stratili záujem o spoluprácu,“ reagoval v tom čase Kvasna.

Leteckú linku Sliač – Praha obnovili v polovici roku 2003 spoločnosť Tatra Air spolu s Českými aerolíniami. Neskôr v spolupráci pokračoval Hron Air.

(wm)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 86 188
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 590
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 318
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 349
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 380
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 225
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 447
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu