ZVOLEN. Samoobslužné pokladne sú absolútna novinka vo Zvolene a okrem Bratislavy, Myjavy, Žarnovice a Rimavskej Soboty aj na Slovensku. Od soboty ich majú možnosť využívať Zvolenčania v novootvorenom hypermarkete Tesco.
Samoobslužné pokladne
V štyroch pokladniach zákazníci budú márne hľadať pokladníčku. Nebude tam sedieť, obslúžiť sa budú musieť sami. Teda budú si musieť sami tovar nablokovať.
„Samoobslužné pokladne sú novinka v niektorých našich predajniach," hovorí riaditeľka zvolenského hypermarketu Miriam Vicsénová. Podľa nej je ich obsluha jednoduchá a má urýchliť vybavenie zákazníkov. Pre tých, ktorí nie sú zdatní pri obsluhe techniky, bude v hypermarkete otvorených 14 ďalších - klasických pokladní aj s pokladníčkou.
Obsluha je vraj jednoduchá
Samoobslužná pokladňa zvukovo alebo vizuálne vedie kupujúceho krok za krokom, ako má s ňou pracovať.
Zákazník položí nákupný košík s tovarom na pult na jednej strane pokladne. Čítačkou naskenuje na každom tovare čiarový kód a tovar si odloží do nákupnej tašky, ktorú má uloženú na pulte na druhej strane pokladne. Potom už len stačí vložiť peniaze do príslušného okienka. Mince do jedného a papierové do druhého. Pokladňa preplatok vydá. Platiť je možné aj platobnou kartou.
Zákazníci budú môcť nablokovať aj tovar, ktorý nemá čiarový kód, napríklad pečivo. „Pokladňa má elektronicky nafotené jednotlivé druhy pečiva, a tak vie tovar rozoznať," vysvetľuje riaditeľka.
Zlodejov dokážu odhaliť
„Pochybnosti o zabezpečení tovaru pred krádežami boli aj pri zavedení pri samoobslužných pokladní v Bratislave. Prax však ukázala, že zákazníci postupujú seriózne a nikto nechce utŕžiť hanbu," hovorí Vicsénová, no dodáva, že zlodeji sa nájdu všade a vždy.
Prvú kontrolu robí samotná pokladňa. Porovná váhu nákupného košíka s tovarom s váhou plnej nákupnej tašky, čím sa vylúči, že zákazník niektorý tovar nenablokoval. Pri štyroch pokladniach bude vždy stáť jeden pracovník obchodu, ktorý v prípade potreby vie zákazníkovi poradiť a súčasne aj skontroluje, či všetko čo nakúpil, aj nablokoval.
Pokladňa sa dohovorí aj s cudzincom
Samoobslužná pokladňa je naprogramovaná tak, že dokáže poradiť nielen slovenskému zákazníkovi, ale aj cudzincovi. Stačí si zvoliť program v tom ktorom jazyku.
„Odporúčame, aby zákazník, ktorý si chce tovar sám blokovať, mal kúpených maximálne desať položiek. Keď by chcel blokovať plný nákupný košík, služba ho obslúži pri inej pokladni. Samoobslužné pokladne sú totiž určené hlavne pre tých, ktorí sa ponáhľajú a nechcú stáť pri bežnej pokladni za zákazníkmi, ktorí majú veľký nákup," dodáva riaditeľka hypermarketu.