ZVOLEN. Nie je vylúčené, že Železničné opravovne a strojárne vo Zvolene budú koncom tohto roka prepúšťať. Aj takýto variant pripustil generálny riaditeľ spoločnosti Miloš Kyselica.
Vedenie spoločnosti zatiaľ nevie odhadnúť, či jej poklesnú príjmy hlavne od slovenských železníc, ktoré musia na pokyn novej vlády šetriť.
Prepúšťanie zatiaľ nie je potvrdené
Železničné opravovne a strojárne v súčasnosti zamestnávajú 650 pracovníkov. V ostatných piatich rokoch je počet zamestnancov na rovnakej úrovni s rozdielom dvadsiatich pracovných miest. Posledná väčšia redukcia pracovníkov prebehla začiatkom roku 2009. Vtedy finančný riaditeľ spoločnosti Ladislav Poór povedal, že na prepúšťanie nemý vplyv kríza a nedostatok práce. „Vynútené odchody sa týkať len tých, čo nestačia plniť požiadavky tak, ako si ich vyžaduje doba," konštatoval.
Na margo zvestí, že ŽOS bude opäť prepúšťať, generálny riaditeľ Kyselica podotýka: „O prepúšťaní je v túto chvíľu predčasné hovoriť." Podľa jeho vyjadrenia však zvažujú aj takúto možnosť, no len v prípade, že sa vedeniu nepodarí zabezpečiť dostatok zákaziek.
„Všetko záleží od zákazníkov. V prípade, že by došlo k redukcii objednávok, tak budeme musieť reagovať," dodáva.
Modernizácie sú pre zákazníkov zaujímavejšie
Najväčšími zákazníkmi ŽOS Zvolen sú slovenské železnice. Najviac zákaziek dostala spoločnosť od Železničnej spoločnosti Slovensko, a to 41 percent a zákazky ZSSK Carga sa na výkonoch Žosky podieľajú 34 percentami. Opravárenský závod presmeroval svoje aktivity hlavne na modernizácie koľajových vozidiel, ktoré v predchádzajúcom roku tvorili 75 percent jeho výroby. Zvyšok boli opravy. Zmena výrobného programu súvisí hlavne s možnosťami zákazníkov, ktorí z finančného hľadiska uprednostňujú modernizáciu starých vozidiel pred nákupom nových.
„Musíme zvažovať finančné zdroje a brať do úvahy pripravovaný rozpočet," hovorí štátny tajomník ministerstva dopravy Ján Hudacký a konštatuje: „Chceme preto využiť všetky kapacity, ktoré nám ponúkne aj ŽOS Zvolen. Lebo nákup nových vozidiel nieje lacný."
Vedenie hľadá prácu aj v zahraničí
„Snažíme o to, aby sme zabezpečili dostatok práce pre všetkých našich pracovníkov," podotýka generálny riaditeľ ŽOS. Vedenie chce získať zákazky i v zahraničí, v Rusku, Čechách, Poľsku aj Rakúsku. No podľa slov Kyselicu sú napríklad rokovania s ruským partnerom špecifické, je s ním náročná komunikácia a nie je jednoduché dospieť do štádia podpisu zmluvy.
„Pri optimistickom vývoji, keď sa nám podarí získať dostatok zákaziek, nebude dôvod na radikálne riešenia. Zvažujeme rôzne varianty, v prípade pesimistického musíme byť pripravený reagovať," dodáva.