ZVOLEN. Od pondelka do piatku je na osobnej železničnej stanici vo Zvolene vystavený pancierový vlak Štefánik. Vo Zvolene končí svoju púť po Slovensku, na ktorú sa vydal 18. apríla a medzitým sa zúčastnil osláv železníc v maďarskom mestečku Secsény.
Vlak tvoria štyri opancierované vozne ťahané parnou lokomotívou. Dva z vozňov, guľometný a tankový, sú originály z povstaleckého vlaku Štefánik, zvyšné dva sú repliky. Autentický guľometný vozeň patrí Múzeu SNP V Banskej Bystrici a bol vystavený v skanzene bojovej techniky pri Pamätníku SNP. Druhý originál, tankový vozeň, patrí Železničným opravovniam a strojárňam vo Zvolene. Delový vozeň stál roky pod Zvolenským zámkom. Patrí mestu Zvolen a vyrobili ho v 70. rokoch minulého storočia pre natáčanie filmu Deň, ktorý neumrie. Štvrtý, takzvaný tykadlový vozeň, vytvorili úplne nanovo železničiarski nadšenci z Klubu historickej techniky vo Zvolene. Tykadlovým alebo nárazníkovým sa tento vozeň nazýval z dôvodu, že bol umiestnený na čele vlaku, aby ako prvý prišiel do kontaktu s prípadnými mínami.
Vlaňajšie ukážky bojov pancierového vlaku vo Zvolene. FOTO: MILAN SUJA
Rekonštrukcia bojov
Štefánika čaká 12. septembra posledná ukážka bojov pancierového vlaku na Slovensku, uskutoční sa na letisku v Dobrej Nive od 10. h. Podujatie v Dobrej Nive ponúkne jednu z najväčších bojových ukážok s množstvom vojakov, bojovej techniky a lietadiel. Návštevníci budú sledovať rekonštrukciu bojov o Dobrú Nivu z Povstania, ukážky pozemných bojov s účasťou Štefánika či letecký prepad a bombardovanie pancierového vlaku tromi lietadlami.
Súčasťou podujatia bude bohatý kultúrny program, o ktorý sa postarajú folklórne súbory obcí z Mikroregiónu Pliešovská kotlina. V priestoroch železničnej stanice sprístupnia výstavu detských obrazov. Na podujatie bude zabezpečená kyvadlová doprava historickými vlakmi zo Zvolena a tiež mimoriadny vlak na trati Šahy - Dobrá Niva.
Štefánik, Hurban a Masaryk na trati
Pancierový vlak Štefánik so samohybným delom postavili po vypuknutí SNP koncom leta 1944 zvolenskí železničiari. Prvý vlak zhotovili za štrnásť dní, druhého Hurbana dokonca za jedenásť (maketa pancierového vlaku Hurban stojí pod Zvolenkým zámkom). Tretím pancierovým vlakom bol Masaryk.
Do bojov zasiahli ako prvé vlaky Štefánik a Hurban začiatkom októbra 1944. Štefánik pri Starej Kremničke a Hurban pri Čremošnom. Zatiaľ čo Štefánik poväčšine operoval na juhozápadnom úseku frontu Zvolen - Hronská Dúbrava, Zvolen - Krupina, Hurbana nasadzovali v rámci bojov na trati Harmanec - Čremošné a Brezno - Červená Skala. Masaryk bol nasadený koncom októbra do ťažkých obranných bojov na trati Brezno - Červená Skala. V posledných dňoch odporu povstaleckej armády sústredili vlaky do priestoru Harmanec - Uľanka, kde ich posádky opustili a stali sa po porážke Povstania korisťou nemeckej armády.
Vlak Štefánik pri presune v Hronskej Dúbrave napadli nemecké bombardovacie lietadlá a značne ho poškodili. Po oprave vo Zvolene znova úspešne zasiahol do bojov pri Žiari nad Hronom, Jalnej, Hronskej Dúbrave, 18. októbra pri Krupine, 20. októbra o Dobrú Nivu a tam ho viackrát zasiahlo nemecké letectvo. Keď sa približovali nemecké jednotky k Zvolenu, opustil 25. októbra mesto, presunul sa do Banskej Bystrice a odtiaľ do Uľanky. Tam ho zablokovali ustupujúce vlakové súpravy. Posádka znehodnotila zbrane a najdôležitejšie súčiastky, aby sa nedostali do rúk nepriateľa, a prešla na partizánsky spôsob boja v horách.