ZVOLEN. Vynovený pancierový vlak Štefánik, ktorý vlani pri príležitosti osláv SNP navštívilo na dvoch podujatiach okolo 40-tisíc ľudí, chcú jeho tvorcovia opäť oživiť a priblížiť aj ostatným obyvateľom Slovenska. Projekt pokračuje púťou po siedmich slovenských mestách aj s expozíciou o SNP, ktorá bude v troch pridaných vozňoch, ťahaných za pancierovým vlakom.
„Pre školy je pripravený odborný lektorský výklad a tiež CD a DVD so spomienkami účastníkov SNP či s tvorcami vlaku. Už dnes majú na prvú zastávku vlaku na hlavnej košickej stanici, kde bude stáť od zajtra, prihlásených 55 základných a stredných škôl," povedala Michaela Bučeková z marketingového oddelenia Múzea SNP.
Po Košiciach sa zastaví ešte v Liptovskom Mikuláši, Piešťanoch, Žiline, Trnave, Bratislave a sezónu ukončí na stanici vo Zvolene. Medzitým sa zúčastní osláv železníc v maďarskom mestečku Secsény. „Pokračovanie v projekte má zároveň symbolický význam, pretože v tomto roku si pripomíname 65. výročie oslobodenia a skončenia 2. svetovej vojny," dodala Bučeková.
ŠTEFÁNIK Zastávky vlaku
Košice 19. - 25. apríl Liptovský Mikuláš 3. - 8. máj Piešťany 29. a 30. máj Žilina 31. mája - 5. jún Trnava 13. jún Bratislava 14. - 20. jún Zvolen 6. - 12. september
Vlak tvoria štyri opancierované vozne ťahané parnou lokomotívou, pričom dva z vozňov - guľometný a tankový - sú originály z povstaleckého vlaku Štefánik a zvyšné dva sú repliky.
Autentický guľometný vozeň patrí Múzeu SNP V Banskej Bystrici a bol vystavený v skanzene bojovej techniky pri Pamätníku SNP v Banskej Bystrici. Druhý originál - tankový vozeň - patrí Železničným opravovniam a strojárňam vo Zvolene.
Delový vozeň stál mnoho rokov pod Zvolenským zámkom. Patrí mestu Zvolen a vyrobili ho v 70. rokoch minulého storočia pre natáčanie filmu Deň, ktorý neumrie.
Štvrtý, takzvaný tykadlový vozeň vytvorili úplne nanovo železničiarski nadšenci z Klubu historickej techniky vo Zvolene. Tykadlovým alebo nárazníkovým sa tento vozeň nazýval preto, lebo bol umiestnený na čele vlaku, aby ako prvý prišiel do kontaktu s prípadnými mínami.
Pancierový vlak Štefánik so samohybným delom postavili po vypuknutí SNP, koncom leta 1944, zvolenskí železničiari. Okrem neho zostrojili postupne ešte ďalšie dva vlaky - Hurban a Masaryk. Až do potlačenia Povstania operovali na území v okolí Hronskej Dúbravy, Kremnice, Harmanca či Červenej Skaly.