Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Lacný bicykel sa možno ani neoplatí opravovať

DOPLNENÉ O VIDEO. Pravidelnou kontrolou bicykla môžeme predísť nepríjemným nehodám.

(Zdroj: ilustračné - JÁN KROŠLÁK)

Pravidelnou kontrolou bicykla môžeme predísť nepríjemným nehodám.

DETVA. Predtým, ako po zime prvýkrát vysadneme na bicykel, by sme nemali zabudnúť na pár dôležitých vecí. Tou najzákladnejšou je, samozrejme, dofúkanie pneumatík. To nám ešte napadne, veď na mäkkých gumách sa zle vozí. Nemálo dôležitou je aj reťaz.

„Ľudia to často podceňujú, no reťaz treba pomerne často meniť. Jej životnosť je od tisíc do dvetisíc kilometrov, záleží na zaťažení a údržbe," hovorí Ján Ľupták, predseda Cykloklubu Poľana v Detve. Akú reťaz máte, najlepšie zistíte premeraním - väčšina servisov vám ju zmeria zdarma. Opotrebovaná reťaz spôsobuje nielen problémy pri preraďovaní, ale môže zničiť predný aj zadný prevodník a dokonca aj celú prehadzovačku. Otáľaním s výmenou reťaze si môžeme narobiť väčšie škody.

Uvoľnené koleso - hotová katastrofa

Pred sezónou by sme si mali tiež skontrolovať, či máme utiahnuté všetky komponenty - od kolies, bŕzd, pedálov, kormana. Brzdy by nemali byť nikdy zodraté až po kovovú pätku. Inak nám hrozí poškodenie ráfu. Väčšina bŕzd má vyznačené, pokiaľ môžu byť zodraté.

Často zabúdame, že napríklad aj kolesá sa môžu časom uvoľniť - vieme si dobre predstaviť, čo také uvoľnené koleso môže spôsobiť. Dôležité je tiež dotiahnutie stredu, práve ten je pri bicyklovaní niekedy až extrémne zaťažovaný. Rovnako nebezpečným, ako je voľné koleso, môže byť nedotiahnutý korman. U drahších bicyklov treba po zime skontrolovať tlak v tlmiacich jednotkách vo vidlici alebo v zadnom tlmiči.

Niekedy sa oprava neoplatí

Do servisov ľudia vozia bicykle v rôznom stave, niekedy im už niet ani pomoci. V dobrom servise je poradenstvo samozrejmosťou a dopredu by vám mali povedať, koľko oprava bude stáť. Niekedy môže byť investícia do súčiastok drahším riešením ako je kúpa nového bicykla.

„Tie najlacnejšie bicykle, za ktoré dal zákazník kedysi okolo tritisíc korún, sú takpovediac jednorazové a ďalšia údržba či repasovanie je ekonomicky nevýhodné. Lepšie je investovať do drahšieho bicykla," hovorí Ľupták. Jedine, ak by sme si dokázali všetko urobiť sami, vtedy by sme možno čo-to ušetrili.

bic-cib-450.jpg

Nulová objasnenosť krádeží

Éra masového dopytu po čo najlacnejších bicykloch je už preč, aj keď hospodárska kríza tento trend trochu pribrzdila. Tie najlacnejšie horské bicykle sú v skutočnom teréne takmer nepoužiteľné. Na druhej strane pri kriminalite, akú dnes zažívame, nie je používanie drahého bicykla na cestu do obchodu práve najrozumnejšie.

„V takomto prípade je lepšie mať úplne jednoduchý bicykel, ktorý nebude lákať zlodejov. Najmä keď si uvedomíme, že objasnenosť pri krádežiach bicyklov je takmer nulová." Pri cenách bicyklov, ktoré sa pohybujú od tristo eur vyššie, riskujeme každou sekundou, počas ktorej ho nemáme pod kontrolou.

Nový trend - elektrický bicykel

Módou je kupovať si horské bicykle. Vyzerajú efektne a pritom ich používame z deväťdesiatich percent na jazdu po meste.

„Tu je lepšie dať prednosť trekingovým bicyklom, ktoré majú užšie a vyššie kolesá a pritom prevodmi sa približujú k horským." Novinkou sú ľahké a lacné mestské bicykle s jedným prevodom, ale napríklad aj elektrobicykle.

„Mal som možnosť vyskúšať si ich na výstavách. Dajú sa veľmi dobre zladiť s človekom, elektrický pohon vlastne pomáha cyklistovi," vysvetľuje predseda Cykloklubu Poľana. Takýto stroj je stále bicyklom, na to, aby zaberal elektrický pohon, je potrebný aj pohyb pedálov. Takže žiadne vozenie sa bez pohybu.

Prilba môže cyklistovi zachrániť život

Zákon prikázal nosenie cyklistickej prilby iba vlani, no zvýšený záujem o ne zaznamenali predajcovia už pred dvoma rokmi. „Cyklisti sa akoby chceli pripraviť na platnosť toho zákona. Dobre vedeli, že to k nám príde," hovorí Ján Ľupták z Cykloklubu Poľana v Detve. Väčšina cyklistov, podľa neho, pri jazdách v teréne nosila prilbu bez ohľadu na to, či to bolo povinné alebo nie. Je to predsa dôležitá ochrana hlavy ako najdôležitejšej časti nášho tela.

Prilbu si dnes možno zadovážiť už od pätnástich eur, ich cena závisí najmä od kvality vyhotovenia. Drahšia prilba obyčajne lepšie vyzerá a má komfortnejšie prvky. V zásade aj tie lacnejšie dokážu dostatočne chrániť hlavu cyklistu. „Najdôležitejšie je, aby prilba dobre sedela na hlave, preto je dôležité, aby si zákazník prilbu sám vyskúšal. Sú rôzne typy hláv, nie každá prilba človeku sadne," dodáva Ľupták. Aj preto by rodičia nemali kupovať deťom prilby iba podľa odhadu, aj keď nie je problém takúto prilbu v predajni vymeniť. Pri prilbách je dôležité, aby sa na nej dala nastavovať veľkosť. Najmä pri detských je to priam základ, ak chceme, aby ju mohlo dieťa používať viac rokov. Navyše si niekedy cyklisti dávajú pod prilbu aj čiapku, najmä keď jazdia v chladnejších mesiacoch.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  2. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  4. Ako sa mení dynamika firiem?
  5. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 23 209
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 443
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 613
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 614
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 424
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 8 682
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 329
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 002
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 504
  10. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 5 087
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Pozrite si MY športujeme.


4 h

Od júla zavádzajú v meste zber ďalšieho separovaného odpadu.


MOJ 13 h
Ilustračné foto.

Nie všetky sa dajú zachrániť.


MOJ 16 h
Robin Rahm počas majstrovskej jazdy autobusom naprieč Zvolenom.

Švédsky hokejista podpísal s HKM nový ročný kontrakt.


(sč) 22 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K príčine smrti sa vyjadria, až keď budú k dispozícii laboratórne výsledky. Predbežne to s očkovaním nesúvislo.


20 h

Predškoláka musel previezť vrtuľník.


2 h

Varil v michelinských reštauráciách, aj pre arabského princa. Teraz sa usadil v Nitre, v hoteli Capital na Farskej ulici, a buduje si tu kuchyňu presne podľa svojich predstáv.


re 14. jún

Bol by to prvý prípad na Slovensku, kedy medveď zabil človeka.


14. jún

Už ste čítali?