Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Lacný bicykel sa možno ani neoplatí opravovať

DOPLNENÉ O VIDEO. Pravidelnou kontrolou bicykla môžeme predísť nepríjemným nehodám.

(Zdroj: ilustračné - JÁN KROŠLÁK)

Pravidelnou kontrolou bicykla môžeme predísť nepríjemným nehodám.

DETVA. Predtým, ako po zime prvýkrát vysadneme na bicykel, by sme nemali zabudnúť na pár dôležitých vecí. Tou najzákladnejšou je, samozrejme, dofúkanie pneumatík. To nám ešte napadne, veď na mäkkých gumách sa zle vozí. Nemálo dôležitou je aj reťaz.

„Ľudia to často podceňujú, no reťaz treba pomerne často meniť. Jej životnosť je od tisíc do dvetisíc kilometrov, záleží na zaťažení a údržbe," hovorí Ján Ľupták, predseda Cykloklubu Poľana v Detve. Akú reťaz máte, najlepšie zistíte premeraním - väčšina servisov vám ju zmeria zdarma. Opotrebovaná reťaz spôsobuje nielen problémy pri preraďovaní, ale môže zničiť predný aj zadný prevodník a dokonca aj celú prehadzovačku. Otáľaním s výmenou reťaze si môžeme narobiť väčšie škody.

Uvoľnené koleso - hotová katastrofa

Pred sezónou by sme si mali tiež skontrolovať, či máme utiahnuté všetky komponenty - od kolies, bŕzd, pedálov, kormana. Brzdy by nemali byť nikdy zodraté až po kovovú pätku. Inak nám hrozí poškodenie ráfu. Väčšina bŕzd má vyznačené, pokiaľ môžu byť zodraté.

Často zabúdame, že napríklad aj kolesá sa môžu časom uvoľniť - vieme si dobre predstaviť, čo také uvoľnené koleso môže spôsobiť. Dôležité je tiež dotiahnutie stredu, práve ten je pri bicyklovaní niekedy až extrémne zaťažovaný. Rovnako nebezpečným, ako je voľné koleso, môže byť nedotiahnutý korman. U drahších bicyklov treba po zime skontrolovať tlak v tlmiacich jednotkách vo vidlici alebo v zadnom tlmiči.

Niekedy sa oprava neoplatí

Do servisov ľudia vozia bicykle v rôznom stave, niekedy im už niet ani pomoci. V dobrom servise je poradenstvo samozrejmosťou a dopredu by vám mali povedať, koľko oprava bude stáť. Niekedy môže byť investícia do súčiastok drahším riešením ako je kúpa nového bicykla.

„Tie najlacnejšie bicykle, za ktoré dal zákazník kedysi okolo tritisíc korún, sú takpovediac jednorazové a ďalšia údržba či repasovanie je ekonomicky nevýhodné. Lepšie je investovať do drahšieho bicykla," hovorí Ľupták. Jedine, ak by sme si dokázali všetko urobiť sami, vtedy by sme možno čo-to ušetrili.

bic-cib-450.jpg

Nulová objasnenosť krádeží

Éra masového dopytu po čo najlacnejších bicykloch je už preč, aj keď hospodárska kríza tento trend trochu pribrzdila. Tie najlacnejšie horské bicykle sú v skutočnom teréne takmer nepoužiteľné. Na druhej strane pri kriminalite, akú dnes zažívame, nie je používanie drahého bicykla na cestu do obchodu práve najrozumnejšie.

„V takomto prípade je lepšie mať úplne jednoduchý bicykel, ktorý nebude lákať zlodejov. Najmä keď si uvedomíme, že objasnenosť pri krádežiach bicyklov je takmer nulová." Pri cenách bicyklov, ktoré sa pohybujú od tristo eur vyššie, riskujeme každou sekundou, počas ktorej ho nemáme pod kontrolou.

Nový trend - elektrický bicykel

Módou je kupovať si horské bicykle. Vyzerajú efektne a pritom ich používame z deväťdesiatich percent na jazdu po meste.

„Tu je lepšie dať prednosť trekingovým bicyklom, ktoré majú užšie a vyššie kolesá a pritom prevodmi sa približujú k horským." Novinkou sú ľahké a lacné mestské bicykle s jedným prevodom, ale napríklad aj elektrobicykle.

„Mal som možnosť vyskúšať si ich na výstavách. Dajú sa veľmi dobre zladiť s človekom, elektrický pohon vlastne pomáha cyklistovi," vysvetľuje predseda Cykloklubu Poľana. Takýto stroj je stále bicyklom, na to, aby zaberal elektrický pohon, je potrebný aj pohyb pedálov. Takže žiadne vozenie sa bez pohybu.

Prilba môže cyklistovi zachrániť život

Zákon prikázal nosenie cyklistickej prilby iba vlani, no zvýšený záujem o ne zaznamenali predajcovia už pred dvoma rokmi. „Cyklisti sa akoby chceli pripraviť na platnosť toho zákona. Dobre vedeli, že to k nám príde," hovorí Ján Ľupták z Cykloklubu Poľana v Detve. Väčšina cyklistov, podľa neho, pri jazdách v teréne nosila prilbu bez ohľadu na to, či to bolo povinné alebo nie. Je to predsa dôležitá ochrana hlavy ako najdôležitejšej časti nášho tela.

Prilbu si dnes možno zadovážiť už od pätnástich eur, ich cena závisí najmä od kvality vyhotovenia. Drahšia prilba obyčajne lepšie vyzerá a má komfortnejšie prvky. V zásade aj tie lacnejšie dokážu dostatočne chrániť hlavu cyklistu. „Najdôležitejšie je, aby prilba dobre sedela na hlave, preto je dôležité, aby si zákazník prilbu sám vyskúšal. Sú rôzne typy hláv, nie každá prilba človeku sadne," dodáva Ľupták. Aj preto by rodičia nemali kupovať deťom prilby iba podľa odhadu, aj keď nie je problém takúto prilbu v predajni vymeniť. Pri prilbách je dôležité, aby sa na nej dala nastavovať veľkosť. Najmä pri detských je to priam základ, ak chceme, aby ju mohlo dieťa používať viac rokov. Navyše si niekedy cyklisti dávajú pod prilbu aj čiapku, najmä keď jazdia v chladnejších mesiacoch.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 941
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 334
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 510
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 123
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 745
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 816
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 478
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 425
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 561
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 541
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Lesníci ukončili rekonštrukciu budovy na Sokolskej

Rekonštrukčné práce si vyžiadali viac ako 1,8 milióna eur.

Budova NLC po rekonštrukcii.

Štátne kúpele v Dudinciach zatvorili

Vedenie štátneho podniku sa rozhodlo zatvoriť celé liečebné zariadenie.

Ilustračné foto.
Technická univerzita vo Zvolene.

Vo Zvolene bude 20 odberných miest

Mesto pripravilo odporúčania času aj ulíc.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?