Posledné podujatie seriálu majstrovstiev Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu sa jazdilo počas uplynulého víkendu na trati Budča - Ostrá Lúka, do ktorého sa prihlásilo 58 jazdcov. Na ostrolúcky kopec opäť zavítalo viacero zvučných mien motoristického športu. Majster Európy a už jasný obhajca titulu majstra Slovenska v triede N, Peter Jureňa, rallye jazdec Igor Drotár, známy motoristický novinár Alexander Štefuca, niekoľkonásobný majster Slovenska Jaroslav Krajči.
Svoje kvality sa chystala ukázať aj jediná žena v seriáli Majstrovstiev Slovenska Gabika Andrišeková, ale aj najmladší syn známeho pretekára Jozefa Studeniča, Adam. Farby regiónu hájil zvolenský matador Miro Čiliak, Krupinčan Peťo Maliniak a ďalší Zvolenčan Jaro Baránek. Miro Čiliak, išiel v tejto sezóne vôbec prvý pretek po dlhšej odmlke, počas ktorej si pripravoval svoje nové auto Škodu Octaviu SLX 20 V.
Dramatičnosť pretekom určite dodal súboj o celkového majstra Slovenska medzi Andrejom Krajčim, jazdiacim na monoposte Lola F 3000, ktorý zaostával pred záverečným dvojpretekom za svojim rivalom Martinom Koišom jazdiacim na Forde Focus o 13 bodov.
Sobota Sobotný pretek bol plný nervozity pre časový sklz. Podľa propozícií sa mala začať prvá súťažná jazda o 12. 30 hod., avšak skutočnosť bola iná. Hlavný pretek sa začal medzi 14. až 14. 30 hod. Sobotňajší pretek ovládli, tak ako minulý rok, Krajčiovci, len v opačnom garde. Z celkového víťazstva sa tešil Andrej, jeho otec Jaro, bol druhý.
Vedúci pretekár seriálu Martin Koiš skončil na bronzovej priečke. V triedach sa darilo Petrovi Maliniakovi jazdiacemu na Forde Sierra Cosworth, ktorý skončil v triede E 1, na tretej priečke a celkovo na 8. mieste. Čiliak bol celkovo 35. a v triede šestnásty. Baránek skončil v triede 17-ty a celkovo 36. V seriáli KW - Berg Trophy sa najviac darilo Čechom. Zvíťazil Mlejnek, pred Zmeškalom a Vitvelom, ktorý zaujal divákov nádherným Lotusom WR 9/1. Najlepším Slovákom bol na 8. mieste Tomáš Erdélyi.
Nedeľa Nedeľňajšie preteky sa išli podľa plánu a bez časového skzlu. Organizátori museli mať radosť aj z počasia a slušnej diváckej návštevy. Medzi jazdcami stále najviac rezonoval súboj Koiš - Krajči. V nedľu opäť dominoval na svojej Lole F 300 Andrej Krajči, ktorý zdolal ostrolúcky kopec v jednej jazde za 1:15 min. Počas záverečného septembrového víkendu Andrej doslova kraľoval. Druhý skončil opäť jeho otec Jaroslav Krajči a tretí Martin Koiš. Martin zlepšil svoj čas oproti sobote o sekundu, ale na Krajčiho formulu to nestačilo. Predsa len rýchla a kratšia trať na Ostrej Lúke sedí viacej formulám.
Nedeľa teda rozhodla o všetkom. Novým majstrom Slovenska sa stal Andrej Krajči, ktorý tak prevzal žezlo po svojom otcovi Jarovi. Pochvalu si Krajči junior určite zaslúži za to, že zmazal trinásťbodovú stratu na Koiša a v záverečnom dvojpreteku si počínal úplne suverénne. V rodine Krajčiovcov, tak mohli vypuknúť oslavy majstrovského titulu. Meno nového majstra by si však malo zapamätať celé Slovensko, pretože Andrej je veľký talent a prísľub pre slovenský motoristický šport.
Peťo Maliniak obhájil tretie meisto v triede, ale celkovo si polepšil a skončil siedmy. Miro Čiliak sa pomaly zžil s autom a bolo to vidieť. Celkovo bol na 24. mieste, v triede už desiaty a vo svojej kubatúre obsadil bronzopvú priečku. Do ďalšej sezóny to je pre Čiliaka určite dobrý prísľub. Jaro Baránek si tiež oproti sobote polepšil. V triede bol na 14. priečke a celkovo bol 33. Kw - Berg Trophy tentokrát ovládol Miloš Zmeškal na formule Reynard, druhý bol Miloš Zeman, jazdiaci na Mitsubishi Lancer a tretí Karel Moural. Najlepším Slovákom bol opäť Tomáš Erdélyi, jazdiaci na vozidle BMW M 3, ktorý sa polepšil o jedno miesto a skončil siedmy.
Zvolenský matador Miro Čiliak, 3-násobný majster SR, si prvýkrát vyskúšal novú Škodu Octavia.
Rallye jazdec Igor Drotár svoju dravú jazdu predviedol aj divákom na Ostrej Lúke.
Smoliar pretekov Martin Koiš bol pred Ostrou Lúkou na čele celkového poradia, o titul však prišiel v záverečnom preteku.
Majster Európy Peter Jureňa bol už pred Ostrou Lúkou jasným majstrom Slovenska v triede N
Miloš Koleno ml. so svojou Octaviou Kit Car. Vo svojej triede E1 sa mu darilo. Foto: STANISLAV ČERNÁK
Zbytočný časový sklz
Súčasne s "majstrákom" sa jazdil aj seriál KW - Berg Trophy, v ktorom sa predstavilo 87 pretekárov. Práve táto skutočnosť bola najväčším kameňom úrazu pre organizátorov. V programe nastal dlhý časový sklz, ovplyvnený najmä veľkým počtom súťažiacich. Samozrejme, že kolíziám a ani technickým problémom jednotlivých jazdcov organizátori nezabránia, časový harmonogram sa však vzhľadom na počet prihlásených jazdcov upraviť dá. Do budúcnosti by sa zišlo zamyslieť nad zlúčením pretekov Majstrovstiev Slovenska a KW - Berg Trophy. Pretože práve poloprofesionáli zo seriálu KW - Breg Trophy boli tými jazdcami, ktorí mali najviac kolízií a preteky sa preťahovali najmä kvôli nim. Pre diváka je úctyhodný počet 145 jazdcov veľkým lákadlom, niekedy však aj pre nich bol problém rozoznať, kto jazdí v akom seriáli. Navyše pre samotných pretekárov je veľký počet jazdcov nie veľmi príjemný. Dlhé čakania medzi jednotlivými jazdami a následný časový sklz, z čoho pramenil chaos a z neho zase pochopiteľná nervozita jazdcov oboch seriálov. Najlepším riešením by bolo, aby sa išiel každý seriál osobitne v rôznych termínoch. Následný menší počet súťažiacich by nebol až taký problém pre diváka, pretože by videli pretekárov iba v tom danom seriáli a navyše, len v tých najlepších výkonoch.
Stanislav Černák