Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Tancujúce plte sa na Hron vrátia

Pltníci majú obavy z krízy a nízkej vodnej hladiny.

Pltnícku sezónu plánujú na Hrone začať na prelome apríla a mája.Pltnícku sezónu plánujú na Hrone začať na prelome apríla a mája. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)



ZVOLEN. Prvé pltnícke združenie na Hrone, ktoré sídli vo Zvolene, by chcelo začať tohtoročnú pltnícku sezónu na prelome apríla a mája. Plte by sa mali plaviť medzi Banskou Bystricou a Revišťom, najvyužívanejšia však ostane krátka trať Budča - Hronská Dúbrava. Konkrétny termín pre začatie sezóny určia až po rozhodnutí Štátneho plavebného dozoru.

„Podmienky, ktoré musíme spĺňať, sú veľmi prísne. Naše plte slúžia nielen ako turistická atrakcia, musia byť z každej stránky bezpečné aj pre našich klientov," povedal Vladimír Ivanko z pltníckeho združenia.
Zimnú sezónu preto využili na opravu štyroch pltí. Ivanko dodal, že hoci sú plte skonštruované veľmi kvalitne, pravidelnej údržbe sa nevyhnú.

„Tento rok sme na nej spolupracovali aj so študentmi strednej drevárskej školy, ktorí majú dostatočné poznatky o práci s drevom," konštatoval. Preveriť musia nosnosť pltí, urobiť nové nátery a zabezpečiť plavidlá pred zatekaním.

Uprednostnia výlety

Najväčšie obavy majú pred sezónou z finančnej krízy a jej dosahu na cestovný ruch, ako aj z nízkej hladiny Hrona. Tá im robila v predchádzajúcich rokoch nemalé problémy. „Nie raz sa nám pre nízku hladinu rieky stalo, že sme museli zrušiť dohodnutú plavbu. Máme presne predpísanú výšku hladiny, pri ktorej môžu ísť plte na vodu," dodal. Aj to je jeden z dôvodov, prečo chcú v tejto sezóne obmedziť pravidelné plavby a uprednostniť pltnícke výlety na dohodu.

plte.jpg

Pravidelné plavby pltníci obmedzia, uprednostnia dohodnuté výlety. FOTO: JÁN KROŠLÁK

Po šesťdesiatich rokoch

Takzvané Tancujúce plte na Hrone, ako zaujímavý projekt pred niekoľkými rokmi nazvali, vrátil Hronu tradíciu pltníctva po takmer 60-ročnej odmlke. Dnes už obnovená tradícia neslúži sa splavovanie dreva, ale výhradne na turistické účely. Sú tomu prispôsobené aj plte.

História pltníctva na Hrone je však veľmi stará a podľa niektorých archívnych dokumentov spadá až do doby rímskej. Prvým písomným dokumentom o splavovaní dreva po Hrone je listina z 11. storočia, ktorou hronskobeňadické opátstvo potvrdzovalo vyberanie mýta za plavby dreva.

Tradícia pltníctva vrcholila v 18. a 19. storočí, keď pre rozsiahlu stavebnú činnosť potrebovali na Dolnej zemi množstvo dreva z horniakov. V 19. bola plavba po Hrone dokonca taká intenzívna, že Zvolenská župa ju chcela z dôvodu bezpečnosti riešiť aj štatútom o plavení dreva. Hoci ho predstavenstvo župy nakoniec neprijalo, mnohí pltníci dodržiavali prísny vnútorný poriadok, aby sa vyhli kolíziám na vode. Koniec pltníctva na Hrone priniesli štyridsiate roky 20. storočia, keď sa na prepravu dreva začali využívať modernejšie prostriedky.

Plte na Slovensku

Popri Hrone patrili k takzvaným pltníckym riekam aj Váh, Dunajec a Orava. Vzhľad pltí určovala dravosť riek a jej charakter. Na horných tokoch sa využívali hlavne jednoduché plte – jedinky, pltky, kozy, zväzky či trojáky. Najzložitejšou plťou býval cúg, ktorý sa však dal využiť iba na širokých riekach a pokojných tokoch, predovšetkým na dolnom toku Váhu. Cúg riadilo zväčša sedem pltníkov, no zároveň dokázal prepraviť aj najviac dreva. S jedinkami či pltkami si poradil aj jeden – dvaja pltníci.

(eta)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 653
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 987
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 689
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 888
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 150
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 823
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 490
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 364
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 314
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 150
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Areál strojárskej spoločnosti PPS Group Detva.

Z priehrady je prírodné klzisko (foto + video)

Kým mobilná ľadová plocha na zvolenskom námestí zostáva pre pandémiu zatvorená, o klzisko sa Zvolenčanom postarala príroda.

Príprava ľadovej plochy na zvolenskej priehrade.
Ilustračné foto.
Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Prehľad: Kde sa môžete dať otestovať

Ľudia môžu využiť aj testovacie miesta v blízkom okolí.

V Trenčíne pribudne ďalšie záchytné parkovisko, bude bezplatné

Jeho kapacita nepresiahne 60 parkovacích miest.

Už ste čítali?