Cesta do Sekierskej doliny je bezprizorná!

Každá cesta niekam vedie a každá má majiteľa, ktorý sa o ňu stará. Aspoň by to tak malo byť. Výnimkou je cesta do Sekierskej doliny. Ukázalo sa, že je bezprizorná.

Zvolen – Každá cesta niekam vedie a každá má majiteľa, ktorý sa o ňu stará. Aspoň by to tak malo byť. Výnimkou je cesta do Sekierskej doliny. Ukázalo sa, že je bezprizorná. Pôvodne patrila štátu a z neho mala prejsť pod správu Banskobystrického samosprávneho kraja. Mala, ale neprešla. Do delimitačného protokolu ju „zabudli“ zapísať. Táto na prvý pohľad drobná chyba poriadne skomplikovala život obyvateľom doliny. Povrch cesty je na viacerých úsekoch priam katastrofálny, na čo majú vplyv najmä ťažké tatrovky, ktoré odvážajú kameň z miestneho lomu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Rozhodnúť sa musí vodič

Problém sa vyhrotil v zime. Počas poľadovice nemal kto cestu posypať a tak sa po nej mohli obyvatelia a návštevníci doliny korčuľovať. Nešlo niekoľko autobusových spojov, podobne ako teraz, keď napadol sneh. „Od piatku do nedele spoje nechodili,“ povedal nám Štefan Skučka, ktorý na koniec doliny dochádza zo sídliska Zlatý potok, aby čo-to pomohol synovi, sekierskemu horárovi. „Stalo sa viackrát, že som musel ísť domov pešo. Trvalo mi to tri hodiny. Zaujímavé je, že v pondelok ráno autobus prišiel. Všetko to asi závisí na vodičovi.“ V tom sa trafil. „Áno, je to na vodičovi, aby sa rozhodol,“ potvrdil nám Milan Chabada, dopravný riaditeľ SAD Zvolen. „On musí zhodnotiť, aký je stav cesty, aby neporušil pravidlá cestnej premávky a neohrozil cestujúcich.“

SkryťVypnúť reklamu

„Možno by pomohlo, keby mal na konci doliny dom alebo chatu nejaký papaláš,“ s úsmevom vraví Štefan Skučka. „Keď ľudia na sídlisku nadávali, že majú zimu, ja som mohol chodiť po byte v tričku a trenírkach. Mojim susedom bol totiž vedúci tajomník okresného výboru strany!“

Zvolenské Kocúrkovo

Naše redakčné auto tancuje po ceste. Čerstvý sneh zakrýva starý, tvrdý, ujazdený, v ktorom kolesá áut vyryli koľaje. V jednej zákrute sme sa dostali mimo vozovky. Keďže tyčami nie je vyznačený okraj cesty, auto s radlicou prešlo až za okraj a nechtiac prichystalo pascu. „Už sa to nebude dať poriadne vyčistiť,“ hovorí Milan Oravec. S údržbou ciest má skúseností. Pracuje vo firme Sliačan, ktorá má na starosti cesty a chodníky na území mesta Zvolen. „Susedia mi už aj vynadali, prečo to nepreoriem, keď idem domov traktorom. Ale ja nesmiem spustiť radlicu. Keby som tak urobil, mohol by som prísť o robotu. Deti neboli niekoľko dní v škole. Ak by niekto ochorel, sanitka sem nemá šancu prísť. Občas pomôžu horári so svojimi mechanizmami.“

SkryťVypnúť reklamu

Majiteľ Sliačana Stanislav Kúdela nám povedal, že pre nich nie je problém cestu Sekierskou dolinou preorať, ale nemá im za to kto zaplatiť. „Máme s mestom zmluvu s operačným plánom. V ňom Sekierska dolina nie je. Celkom sa staráme o viac ako dvesto kilometrov ciest a chodníkov.“ Harmonogram určuje, ktoré cesty sú prioritné, takže pri náhlom návale snehu sa musia najprv zamerať na ne a až potom sa dostanú na rad bočné ulice. „Ak sa niekde vyskytne problém, stačí nám zavolať a v rámci svojich možností budeme reagovať,“ dodal Stanislav Kúdela.

Nezmyselná štyridsiatka

Vráťme sa ešte na chvíľu do zasneženej Sekierskej doliny. Nájdeme tu aj iné perličky. „Všimli ste si, že pri vstupe do doliny je značka, ktorá prikazuje vodičom ísť maximálne štyridsiatkou?“ povedal nám Štefan Skučka. „Keďže na ceste nie je žiadna križovatka, príkaz platí pre celú dolinu. Tých desať kilometrov však musí autobus zvládnuť za deväť minút!“ To naozaj nemá logiku, nielen kvôli príkazu, ale aj kvôli nekvalite cesty. „Keďže na konečnej značka nie je, dolu si to môže rezať stovkou, aby zlikvidoval stratu,“ obráti všetko na žart ďalší chlapík, ktorý sa pri nás pristavil. Aj on má na mesto ťažké srdce. „Musím platiť za smeti ako každý občan, ale s odvozom kontajnerov je to biedne. Ja odpadov veľa nemám. Prečo by som ich raz za čas nemohol hodiť do auta a zaviezť na skládku do Zolnej, kde by mi dali potvrdenie? Vyšlo by ma to lacnejšie. Na mojom pozemku je vodojem. Ak ma naštvú, nepustím tam nikoho,“ pritvrdí. „Aj cez môj pozemok ide vodovodné potrubie,“ pridá sa Milan Oravec. „Ak na ňom chcem niečo robiť, neviete si predstaviť, koľko sa nabehám po úradoch za rôznymi povoleniami.“

Cestu bude čistiť Sliačan!

V piatok sa stretol primátor Zvolena Vladimír Maňka s predsedom BBSK Milanom Marčokom. „Dohodli sa, že začiatkom februára, štvrtého alebo ôsmeho, pôjdu na ministerstvo dopravy, aby vyriešili tento administratívny problém,“ povedal nám vedúci odboru výstavby MsÚ Juraj Bobela. „Kým sa to dotiahne, budú rovnou mierou mesto i kraj prispievať formou sponzoringu firme Sliačan, ktorá sa bude o cestu starať.“

Jozef SLIACKY

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  2. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  3. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  4. Ľuboš Fellner otvorene
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  1. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  2. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  3. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  4. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  5. Ľuboš Fellner otvorene
  6. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  7. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  8. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 26 245
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 24 921
  3. Ľuboš Fellner otvorene 7 868
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 286
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 898
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 3 882
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 3 281
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky 3 129
  1. Martin Fronk: Keď sa Nice stretne s Krtišom: Fontána, čo chcela byť Francúzskom
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Jamník
  3. Štefan Šturdzík: STVR ruší relácie, ktoré prekážajú súdruhom a ich dezinformátorom.
  4. Marian Letko: Ak po minulom týždni niekto nepochopil, prajem mu tvrdý pád
  5. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi
  6. Miroslav Daniš: Štát sme MY, nie vy, súdružky a súdruhovia !
  7. Andrea Podešvová: Klamstvo je tichý zlodej, alebo prečo pravda bolí menej než lož
  8. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika.
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 93 033
  2. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 67 024
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 18 026
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 303
  5. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 638
  6. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 438
  7. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 6 349
  8. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 240
  1. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  2. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  3. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
  4. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  5. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  6. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  7. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  8. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu