Zvolen – Prieskum vedomostí žiakov, ktorý sa uskutočnil v rámci krajín Európy, nedopadol pre pre systém slovenského školstva veľmi lichotivo. Výsledky tvrdili, že naši žiaci sa vedia učiť naspamäť, ale v predmetoch, v ktorých je potrebné logické myslenie, majú rezervy. Aj na základe tohto hodnotenia Ministerstvo školstva SR uvažuje o zmene učebných osnov. Zaujímalo nás, aké skúsenosti majú s vedomosťami svojich žiakov učitelia na V. základnej škole vo Zvolene. Zástupkyňa riaditeľky Helena Gregorová, ktorá vyučuje zemepis, má 29 ročnú prax, počas ktorej odučila množstvo žiakov. Hovorí: „Veľa záleží na rodine, v ktorej dieťa vyrastá. Tam, kde sa rodičia žiakovi venujú, dosahuje lepšie študijné výsledky. Problémom je veľká pracovná zaneprázdnenosť hlavne matiek. A tak deti v mnohých prípadoch v učení poľavia. Sú aj prípady, kedy strácajú záujem učiť sa, lebo to vraj nepotrebujú, keď budú pracovať v rodinnom podniku. Na druhej strane je veľa šikovných detí, ktoré dokážu samostatne pracovať a majú výborné známky,“ zhrnula svoje skúsenosti. Matematika je strašiakom pre mnohých žiakov, preto sme oslovili Soňu Lajtošovú, ktorá ju vyučuje. „Najhoršie je to so žiakmi, ktorých do učenia musíme nútiť. V mnohých prípadoch je aj podpora zo strany rodičov slabšia. Na škole máme triedy rozdelené na jazykové a nejazykové. V jazykových triedach deti dosahujú lepšie výsledky. Aj v nejazykových sú žiaci, ktorí majú čisté jednotky, ale v priemere je tu slabší prospech.“ Slová kolegyne doplnila Ivana Andreánska: „Matematika je odbor, pri ktorom nestačí len chcieť. Aj na ňu musia mať deti kúsok nadania a musia vedieť logicky myslieť. Myslím si, že naše učebné osnovy a nároky, ktoré kladieme na žiakov, sú oveľa vyššie ako v mnohých iných krajinách. Napríklad po roku sa do mojej triedy vrátila žiačka, ktorá chodila do školy v Amerike. Je deviatačka a tak sa musí doučovať matematiku za posledné dva roky, aby dobehla učivo, ktoré sme prebrali s ostatnými žiakmi a aby zvládla prijímačky na strednú školu.“
(schv)