Minister obrany František Kašický.
Teroristi obsadili dopravné lietadlo a chystajú sa s ním zaútočiť. Na jadrovú elektráreň, strategický priemyselný podnik, obytnú štvrť, budovu parlamentu? To na začiatku akcie nebolo jasné. V prvom momente prichádzali do úvahy všetky možnosti. Možné je, že žiadni teroristi na palube nie sú. Počítať však bolo treba s najhorším! Napriek vážnosti situácie sa minulý utorok občas objavil úsmev na tvárach dôstojníkov Vzdušných síl SR na základni v Sliači. Mohli si ho dovoliť – išlo o cvičenie. Toho sa aktívne zúčastnil aj sám minister obrany František Kašický. Svojich podriadených sledoval celkom zblízka – z paluby jednej zo zasahujúcich stíhačiek MIG 29.
Cieľov na trase lietadla môže byť veľa
„Lietadlo L-410 letiace z Malaciek stratilo vo výške 3 300 metrov spojenie, nereaguje a odkláňa sa od trasy letu. Je podozrenie na narušiteľa a preto sa momentálne spúšťa celý systém preverenia cieľa,“ vysvetlil na začiatku veliteľ Vzdušných síl Juraj Baránek. Za lietadlom okamžite vyštartovali zo Sliača dve stíhačky. Vizuálny kontakt piloti nadviazali po pár minútach. Letia v bezprostrednej vzdialenosti a piloti sledujú, čo sa deje na palube. Vyhodnocuje sa, kde asi lietadlo mieri a podľa toho sa aj zasahuje. Cieľov na trase lietadla môže byť veľa. Všetky aktuálne informácie idú tak k ministrovi obrany, ako aj k náčelníkovi generálneho štábu. Let „štyristodesiatky“ napokon neskončil dobre, stíhačky museli let prerušiť, inými slovami - lietadlo zostrelili. Samozrejme, nie naozaj – len tak akože. Potom pokračovalo v sprievode stíhačiek na Sliač, kde ho mali zasa naviesť na pristátie a posádku odzbrojiť. To sa podarilo, zásahová jednotka sa s narušiteľmi nehrala. Zasiahli tvrdo a nekompromisne, vôbec nebrali ohľad na to, že ide o ich kolegov – vojenských pilotov.
NATO nás skúša
V roku 1994 museli naši stíhači zasahovať naostro na Záhorí. Rakúske lietadlo stratilo orientáciu a na pristátie ho doviedli tiež stíhači. Podobných nevinných narušení však bolo niekoľko. Naposledy v apríli sa našim postaralo o vzrušenie velenie NATO. Jednoducho vyslali do vzduchu lietadlo a skúmali, ako ktoré vzdušné sily zareagujú. Vojenské dopravné lietadlo AN - 26 preletelo Nemecko, Poľsko, Slovensko i Česko. Bez spojenia! Naši vraj v skúške obstáli veľmi dobre. „Cvičíme to stále, je to hlavná úloha zabezpečenia vzdušného priestoru,“ vysvetlil náčelník generálneho štábu Ľubomír Bulík. Štart našej ostrej hotovosti skúša NATO veľmi často. K fingovanému narušiteľovi vyštartoval v stíhačke aj pilot Marián Bukovský. Vtedy bolo neznáme lietadlo nad Rimavskou Sobotou vo výške 5 000 metrov. „Na pokyny reagoval a priviedol som ho na letisko Sliač. Tu však nakoniec nepristával a letel som až na českú hranicu, kde si ho prevzali českí stíhači,“ vyrozprával nám svoju skúsenosť pilot Bukovský. Bol pripravený splniť akýkoľvek rozkaz, aj na zostrelenie lietadla. Nad Sliačom sa však dozvedel, že ide iba o cvičenie.
Kašický: Tento tím musí byť zohratý
Akosi sa stalo módou, že sa minister obrany ukáže v tanku, ide si zastrieľať z guľometu, prípadne letí v stíhačke. Určite je za tým trochu populizmu. Nový minister František Kašický to však minulý utorok videl trochu inak. „Ak mám byť zodpovedný za to, že v určitej situácii dám pokyn na prerušenie letu, potrebujem skutočne vedieť, čo sa vo vzduchu v tej chvíli odohráva,“ zdôvodnil svoj výlet v stíhačke a dodal: „Tento tím, vrátane ministra, musí byť zohratý. Minister musí informácie dostať, vyhodnotiť a je na jeho rozhodnutí, či napokon vydá alebo nevydá pokyn na prerušenie letu.“ Aj keby išlo o veľké dopravné lietadlo plné pasažierov, musel by dať rozkaz na zostrelenie, samozrejme, za predpokladu, že by boli ohrození ľudia či objekty na zemi. „Prial by som si, aby som takéto rozhodnutie nikdy nemusel vydať,“ povedal minister.
Milan SUJA
Stíhačka štartuje. V dopravnom lietadle môžu byť teroristi, preto treba všetko čo najskôr preveriť.
Po tom, ako stíhačky prinútili pristáť lietadlo na Sliači, dostala sa k slovu špeciálna jednotka.
Posádka nemala žiadnu šancu. Nikto by si nepomyslel, že ide iba o cvičenie. Foto: autor
Zvnútra sú stíhačky ako celkom nové
Slovenské Vzdušné sily majú v súčasnosti sedem zmodernizovaných lietadiel MIG – 29, ďalších päť je na modernizáciu pripravených. Navonok sa staré lietadlá od modernizovaných ničím nelíšia, vo vnútri sa už len málo podobajú. Majú nový navigačný a rozpoznávací systém, nové sú komunikačné prístroje. Sú kompatibilné aj s civilnými lietadlami. Modernizácia starých lietadiel stojí nemalé finančné prostriedky, preto je dôležité, aby nejaký ten rôčik vydržali. „Rusi dávajú na trup životnosť tridsať až štyridsať rokov. Samozrejme nie je možné, aby sme na nich tak dlho lietali. Vývoj ide tak dopredu, že za pätnásť rokov by bola potrebná ďalšia modernizácia,“ dodal veliteľ Vzdušných síl Juraj Baránek. (ms)
Zodpovednosť na pleciach ministrov
Renegát je narušiteľ. Aby zaň lietadlo vyhlásili, musí byť splnených niekoľko kritérií. Pilot nepočúva pokyny, lietadlo stratilo spojenie, zmenilo smer letu... A podobne. V tejto chvíli sa spúšťa celý aparát, do akcie sa zapájajú desiatky ľudí vrátane členov vlády. Veď rozkaz na prípadné zostrelenie renegáta môže dať práve minister obrany. Ak nie je v dosahu, zastupuje ho minister vnútra, ďalším v rade je minister dopravy. Tak hovorí zákon. (ms)
Narušiteľ priletel v stredu
Kým v utorok ešte naše Vzdušné sily cvičili zásah proti narušiteľovi, už na druhý deň v stredu okolo obeda leteli pohotovostní stíhači takpovediac naostro. Boenig 757 letel z Lipska cez Česko, pričom s pozemnou kontrolou nenadviazal žiadne spojenie. Preletel Čechy zamieril na Slovensko a pokračoval na Maďarsko. Cieľom letu bol Burgas v Bulharsku. Centrála NATO požiadala o pomoc slovenské Vzdušné sily. Tie veľké dopravné lietadlo sprevádzali počas celého letu nad našim územím. Lietadlo nemenilo výšku a ani smer letu, preto bol Boening 757 iba podozrivým. Spojenie s pilotom lietadla sa nadviazať nepodarilo. Príčina? Možno zlyhanie techniky, možno ľudský faktor... Viac ukáže ďalšie vyšetrovanie. (ms)