Prečo vo Zvolene cestujú zdravotne postihnutí drahšie?

Nový cestovný poriadok zvolenskej SAD, ktorá prevádzkuje MHD okrem Zvolena aj v Banskej Bystrici a v Žiari nad Hronom, vyvoláva otázniky nad rozdielnymi tarifami

Rozdiel na cestovnom v jednotlivých mestách zaujal aj našu čitateľku Annu Ševčíkovú zo zvolenského sídliska Sekier. Má preukaz ŤZP a tak sa potešila, keď sa na prvej strane cestovného poriadku dočítala, že cestovať bude iba za korunu. „Až neskôr som si všimla, že táto tarifa platí len pre Banskú Bystricu. Pre nás, Zvolenčanov, je cena päť korún. Ako je to možné?“ pýta sa. „Napríklad v Bratislave jazdia na preukaz ŤZP úplne zadarmo a pritom tam sú ešte väčšie cestovné pásma. Chodiť peši zo Sekiera je ďaleko aj pre zdravých, nie ešte pre postihnutých,“ dodáva s poznámkou, že cestovný poriadok pošle aj ministerke práce, sociálnych vecí a rodiny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ dopravného úseku SAD Zvolen Ján Konôpka hovorí, že tarifa sa odvodzuje od schváleného cenového výmeru, ktorý vydáva príslušná obec „Z tohto dôvodu môžu mať a aj majú jednotlivé mestá odlišné cenové výmery, ktoré musí dopravca pre príslušné mesto rešpektovať. V schválenom cenovom výmere zohľadňuje obec viaceré faktory, ako je počet a štruktúra obyvateľov, rozloha územia mesta, potreba prestupov, počet žiakov a študentov či turizmus. Prevádzkovanie každej MHD má odlišné náklady, tržby a poskytovanú dotáciu,“ hovorí riaditeľ. „Keďže v predchádzajúcich rokoch sme už prevádzkovali MHD vo Zvolene aj v Žiari nad Hronom, dohodli sme sa s príslušnými magistrátmi miest, aby sa ich cenové výmery zjednotili, čo sa podarilo dosiahnuť v roku 2005.“

SkryťVypnúť reklamu

K otázke rozdielnosti zliav pre ŤZP v MHD Ján Konôpka dodáva, že dopravca zabezpečuje hromadnú dopravu v každom meste podľa osobitnej zmluvy. V nej príslušné mesto určí objednaný rozsah dopravy a výšku dotácie, ktorú  poskytne dopravcovi ako kompenzáciu za stratu z nerentabilných spojov a z poskytovania zliav. „Ak dopravca zavedie ďalšiu zľavu pre určitú kategóriu cestujúcich a nad rámec príslušného cenového výmeru, tak len na svoje náklady. Ak by sa však našli dodatočné prostriedky v rozpočte miest Zvolen a Žiar nad Hronom na takéto rozsahy zliav, sme požiadavku mesta pripravení zabezpečiť.“

Kým v Banskej Bystrici pri prestupe na ďalší spoj do 45 minút a pri platbe čipovou kartou platí 50-percentná zľava na cestovnom, vo Zvolene ani v Žiari nad Hronom takáto možnosť nie je. Vo Zvolene pritom pri zavedení čipových kariet túto možnosť „sadka“ poskytovala pri prestupe do 20 minút. „Banská Bystrica je krajským mestom, má približne 85-tisíc obyvateľov a rozlohu, kde okrajové časti mesta sú od seba vzdialené až do 15 kilometrov. Pri tomto rozsahu nie je možné zostaviť cestovný poriadok tak, aby z každého bodu v meste išlo priame dopravné spojenie do všetkých častí mesta, preto sú potrebné na niektorých linkách prestupy,“ objasňuje Konôpka. „Vyššie množstvo cestujúcich v Banskej Bystrici umožňuje zaviesť prestupné cestovné, táto zľava však má znova dopad na potrebu vykrytia strát, Banská Bystrica však jej vykrytie v zmluve akceptovala.“

SkryťVypnúť reklamu

Podmienky Zvolena a Žiaru nad Hronom umožňujú podľa riaditeľa zostaviť sieť liniek MHD tak, aby prepájali jednotlivé časti mesta priamo, s minimálnym počtom nutných prestupov. Navyše, všetky linky idú cez centrum mesta. „V minulosti bolo veľmi málo cestujúcich, ktorí boli ochotní zaplatiť aj zľavnené prestupné, napríklad z centra mesta na sídlisko Západ, a išli pešo, pretože toto sídlisko je blízko. Prestupné lístky využívali z 90 percent len cestujúci z Kováčovej, Lieskovca a Sliača. Keďže tam už jazdia len prímestské autobusové linky, prestup na MHD nie je možný. Tým sa význam prestupných lístkov vo Zvolene prakticky stratil,“ objasňuje Konôpka.

(moj)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 269
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 5 490
  3. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 5 185
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 876
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 802
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 654
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 610
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 506
  1. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  4. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  5. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  6. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  7. Vladimír Bojničan: Konzervatívna postfaktická schizofrénia v priamom prenose
  8. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 597
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 772
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 466
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 085
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 507
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 884
  7. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 6 258
  8. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 165
  1. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  2. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  3. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  4. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  5. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  6. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  7. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  8. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Ilustračné foto

Traja zamrznutí ešte nepovedali posledné slovo.


Vlak STADLER KISS Železničnej spoločnosti Slovensko

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa najväčšiu modernizáciu vlakov za posledné desaťročia. Do svojho vozidlového parku v najbližších rokoch investuje viac ako miliardu eur.


Hugo Kováč bude hájiť zvolenské farby.

Vlani pomohol Nitre k zisku striebra.


TASR
Podpis zmluvy

Stredoslovenská energetika (SSE) a spoločnosť FUERGY uzatvorili strategickú spoluprácu a prinášajú na trh inovatívne smart energetické riešenie – Infimeo.


  1. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  4. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  5. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  6. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  7. Vladimír Bojničan: Konzervatívna postfaktická schizofrénia v priamom prenose
  8. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 597
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 772
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 466
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 085
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 507
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 884
  7. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 6 258
  8. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 165
  1. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  2. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  3. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  4. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  5. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  6. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  7. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  8. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu