Rozdiel na cestovnom v jednotlivých mestách zaujal aj našu čitateľku Annu Ševčíkovú zo zvolenského sídliska Sekier. Má preukaz ŤZP a tak sa potešila, keď sa na prvej strane cestovného poriadku dočítala, že cestovať bude iba za korunu. „Až neskôr som si všimla, že táto tarifa platí len pre Banskú Bystricu. Pre nás, Zvolenčanov, je cena päť korún. Ako je to možné?“ pýta sa. „Napríklad v Bratislave jazdia na preukaz ŤZP úplne zadarmo a pritom tam sú ešte väčšie cestovné pásma. Chodiť peši zo Sekiera je ďaleko aj pre zdravých, nie ešte pre postihnutých,“ dodáva s poznámkou, že cestovný poriadok pošle aj ministerke práce, sociálnych vecí a rodiny.
Riaditeľ dopravného úseku SAD Zvolen Ján Konôpka hovorí, že tarifa sa odvodzuje od schváleného cenového výmeru, ktorý vydáva príslušná obec „Z tohto dôvodu môžu mať a aj majú jednotlivé mestá odlišné cenové výmery, ktoré musí dopravca pre príslušné mesto rešpektovať. V schválenom cenovom výmere zohľadňuje obec viaceré faktory, ako je počet a štruktúra obyvateľov, rozloha územia mesta, potreba prestupov, počet žiakov a študentov či turizmus. Prevádzkovanie každej MHD má odlišné náklady, tržby a poskytovanú dotáciu,“ hovorí riaditeľ. „Keďže v predchádzajúcich rokoch sme už prevádzkovali MHD vo Zvolene aj v Žiari nad Hronom, dohodli sme sa s príslušnými magistrátmi miest, aby sa ich cenové výmery zjednotili, čo sa podarilo dosiahnuť v roku 2005.“
K otázke rozdielnosti zliav pre ŤZP v MHD Ján Konôpka dodáva, že dopravca zabezpečuje hromadnú dopravu v každom meste podľa osobitnej zmluvy. V nej príslušné mesto určí objednaný rozsah dopravy a výšku dotácie, ktorú poskytne dopravcovi ako kompenzáciu za stratu z nerentabilných spojov a z poskytovania zliav. „Ak dopravca zavedie ďalšiu zľavu pre určitú kategóriu cestujúcich a nad rámec príslušného cenového výmeru, tak len na svoje náklady. Ak by sa však našli dodatočné prostriedky v rozpočte miest Zvolen a Žiar nad Hronom na takéto rozsahy zliav, sme požiadavku mesta pripravení zabezpečiť.“
Kým v Banskej Bystrici pri prestupe na ďalší spoj do 45 minút a pri platbe čipovou kartou platí 50-percentná zľava na cestovnom, vo Zvolene ani v Žiari nad Hronom takáto možnosť nie je. Vo Zvolene pritom pri zavedení čipových kariet túto možnosť „sadka“ poskytovala pri prestupe do 20 minút. „Banská Bystrica je krajským mestom, má približne 85-tisíc obyvateľov a rozlohu, kde okrajové časti mesta sú od seba vzdialené až do 15 kilometrov. Pri tomto rozsahu nie je možné zostaviť cestovný poriadok tak, aby z každého bodu v meste išlo priame dopravné spojenie do všetkých častí mesta, preto sú potrebné na niektorých linkách prestupy,“ objasňuje Konôpka. „Vyššie množstvo cestujúcich v Banskej Bystrici umožňuje zaviesť prestupné cestovné, táto zľava však má znova dopad na potrebu vykrytia strát, Banská Bystrica však jej vykrytie v zmluve akceptovala.“
Podmienky Zvolena a Žiaru nad Hronom umožňujú podľa riaditeľa zostaviť sieť liniek MHD tak, aby prepájali jednotlivé časti mesta priamo, s minimálnym počtom nutných prestupov. Navyše, všetky linky idú cez centrum mesta. „V minulosti bolo veľmi málo cestujúcich, ktorí boli ochotní zaplatiť aj zľavnené prestupné, napríklad z centra mesta na sídlisko Západ, a išli pešo, pretože toto sídlisko je blízko. Prestupné lístky využívali z 90 percent len cestujúci z Kováčovej, Lieskovca a Sliača. Keďže tam už jazdia len prímestské autobusové linky, prestup na MHD nie je možný. Tým sa význam prestupných lístkov vo Zvolene prakticky stratil,“ objasňuje Konôpka.
(moj)