Povianočné výpredaje sa v mnohých obchodoch začali už pred Vianocami. Najmä hypermarkety sa snažili vypredať to, čo po Vianociach už nemá vysokú hodnotu. Výhodnejšie už pred Vianocami ponúkali vianočné dekorácie a osvetlenia. O niečo skôr ako zvyčajne začali so zľavami predávať aj obuvníci. Donútilo ich počasie, ktoré je miernejšie ako po iné roky. V obuvi na Kozačekovej ulici vo Zvolene predávali tovar v akciách už v novembri, vedúca predajne Anna Selecká to však nepripisuje teplej zime. „So zľavami predávame každý rok. Najskôr s menšími, potom, hlavne po Novom roku, ich zvyšujeme. Teraz máme 20 a 50-percentné zľavy na viac ako polovicu tovaru,“ uviedla. Kto obuv potrebuje, sa podľa nej na zľavy nespolieha a kúpi aj vtedy, keď nie je v akcii. „Je však pravdou, že mnohí ľudia si na povianočné akcie zvykli a doslova na ne čakajú. Stáva sa aj to, že si niečo vyhliadnu, no chcú ešte počkať na ďalšie zlacnenie. Potom ich mrzí, keď tovar medzitým kúpi niekto iný,“ doplnila.
V predajni obuvi na Hviezdoslavovej ulici začali so zimným výpredajom prvý týždeň po Vianociach. Zimnú obuv podľa predavačky ľudia teraz zvlášť nekupujú. Hoci ju predávajú so zľavou do 60 percent, viac sa už zákazníci zameriavajú na jarnú obuv. „Je to slabšie ako minulý rok. Máme dobré ceny, ale ľudia nekupujú. V novembri a decembri bol dopyt po zimnej obuvi, no teraz už o ňu nie je veľký záujem,“ skonštatovala.
Na veľké zníženie cien láka aj výrazný oznam na predajni kožušín Kara. „Nedávame percentuálne zľavy, pôvodné ceny sme znížili napríklad o päťsto alebo tisíc korún,“ informovala vedúca Miroslava Hrončeková. V akcii majú asi tretinu tovaru. „S výpredajom sme začali od 2. januára, viac zákazníkov sme však mali pred Vianocami. Cítiť, že je teplá zima. Ľuďom teraz stačí vetrovka či kabát, no kto si chce u nás tovar kúpiť, príde aj tak, vie, že mu poslúži aj viac sezón,“ dodala.
Dôvodom výpredajov je podľa obchodníkov sezónnosť tovarov. Hovoria, že potrebujú uvoľniť skladové priestory pre novú jarnú kolekciu. Menej už hovoria o tom, že princípom výpredajov je vtiahnuť do predajne zákazníka, ktorý potom kúpi aj iné veci. Napriek povianočným výpredajom sú obchody prakticky prázdne, žiadne tlačenice či dlhé rady, ako pred Vianocami.
(moj)