Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Nový rušeň vyštartoval!

Novučičký, nablýskaný prototyp dvojvozidlovej železničnej súpravy s označením 813 – 913 sa v utorok minulý týždeň vydal z depa Železničných opravovní a strojární vo Zvolene na prezent

Vytiahla by aj stodvadsiatku

Za ovládacím panelom rušňa, ktorý na prvý pohľad, odmysliac si ciferníky, svojou veľkosťou a obsahom pripomína ovládač na videohru, sedel rušňovodič Ivan Ivanič. „Aj doteraz som jazdil na mašinách, ktoré sa ovládajú podobne ako táto. No napriek tomu sú tu novoty, modernejšie prvky riadenia. Inak je to na ovládanie jednoduchá mašina,“ zhodnotil. A tak aby zvládol prezentačnú jazdu, ani sa nemusel špeciálne pripravovať. Najvyššia rýchlosť, ktorú podľa tachometra táto mašina dokáže dosiahnuť, je stodvadsiatka. No cestujúci sa nemusia obávať príliš rýchlej jazdy ale ani tešiť, že v tomto stroji sa do cieľa svojej cesty dostanú oveľa rýchlejšie. „Hoci by mašina za ideálnych podmienok dokázala takúto rýchlosť vytiahnuť, konštrukčnú rýchlosť má stanovenú na deväťdesiat kilometrov za hodinu. Okrem toho na regionálnych tratiach takáto vysoká rýchlosť nie je reálna. V priemere sa totiž pohybuje okolo osemdesiatky. Na regionálnych tratiach je tiež veľa zastávok a tak nemá význam, aby sa mašina príliš rýchlo rozbehla, keď by po krátkom úseku musela brzdiť,“ zasväcoval nás do tajomstiev svojho remesla.

Skryť Vypnúť reklamu

Lístky si kúpia cestujúci i vo vlaku

Súčasťou komfortu súpravy, s viac ako osemdesiatimi miestami na sedenie, je aj zariadenie, ktoré umožní cestujúcim kúpiť si cestovný lístok priamo vo vlaku. Na malej obrazovke dômyselného prístroja si stačí pritlačením prsta zvoliť trasu, na ktorej chcete cestovať. Potom si rovnakým spôsobom vyberiete, či chcete lístok pre dospelého, dieťa, invalida....Na obrazovke sa následne objaví kompletný lístok so všetkými údajmi, vrátane ceny. Stačí už len vhodiť do stroja požadovanú sumu v minciach a lístok máte v ruke. Ako prví si takúto kúpu vyskúšajú cestujúci na trase Trenčín – Prievidza – Vrútky. „Prototyp chceme vyskúšať v čo najťažších podmienkach,“ hovorí riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko Igor Krško. Po západnom Slovensku by mali súpravy jazdiť aj na východe republiky.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako prišla na svet?

Najskôr sa objednávateľ a výrobca museli dohodnúť, aké parametre má rušeň spĺňať, aby uspokojil vyššie nároky cestujúcej verejnosti. Podstatnou bola samozrejme aj cena a spoľahlivosť. „Príprava trvala asi jeden a pol roka. Naši partneri tvrdia, že je to rekordne krátka doba,“ hovorí riaditeľ ŽOS Juraj Pilát. Vo zvolenskom závode by takýchto súprav mali vyrobiť dvadsaťdeväť, pričom jedna bude stáť okolo 26 miliónov korún. Hoci Železničná spoločnosť Slovensko plánuje tieto stroje nasadiť na regionálne trate, interiér bude spĺňať požiadavky vyhovujúce aj komfortu jazdy na dlhších tratiach. Ako nám prezradil riaditeľ ŽOS, jemu sa v sedadle sedí veľmi dobre. „Vydržal by som bez problémov aj jazdu do Košíc,“ konkretizoval svoju spokojnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

J. SCHVARZBACHEROVÁ

ŽOS-ka bude prepúšťať

Napriek zaujímavej zákazke Železničnej spoločnosti Slovensko na výrobu rušňov rady 813 – 913, v ŽOS-ke sa pripravuje prepúšťanie. „Potrebujeme zoštíhliť a tak určite budeme v tomto roku prepúšťať. Táto zákazka, vzhľadom na naše kapacity v lokomotívnom programe, pokryje len tretinu. Zvyšok musíme zabezpečiť zákazkami iných partnerov,“ zdôvodňuje riaditeľ Juraj Pilát. Podľa jeho slov sa ale prepúšťanie dotkne hlavne riadiacej a režijnej sféry podniku. „Z výrobnej sféry bude musieť odísť najmenej pracovníkov,“ sľubuje. Zo 670 ľudí, ktorí boli ku koncu minulého roku v ŽOS Zvolen zamestnaní, by malo zostať len 610. (schv)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 817
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 801
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 841
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 839
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 522
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 438
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 852
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 573
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 520
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 453
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Auto skončilo prevrátené na streche.

2 h

Systém sa neosvedčil.

15 h
Veronika sa narodila maminke Jarke 21. 1. 2021.

Aj zdravotníci čakali, či sa dnes niekto vypýta na svet.

21 h
Na križovatke pri zvolenskom sídlisku Západ.

Sanitka prevážala pacienta.

21. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

21. jan

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

7 h

Muža našli už bez známok života.

21. jan