Vytiahla by aj stodvadsiatku
Za ovládacím panelom rušňa, ktorý na prvý pohľad, odmysliac si ciferníky, svojou veľkosťou a obsahom pripomína ovládač na videohru, sedel rušňovodič Ivan Ivanič. „Aj doteraz som jazdil na mašinách, ktoré sa ovládajú podobne ako táto. No napriek tomu sú tu novoty, modernejšie prvky riadenia. Inak je to na ovládanie jednoduchá mašina,“ zhodnotil. A tak aby zvládol prezentačnú jazdu, ani sa nemusel špeciálne pripravovať. Najvyššia rýchlosť, ktorú podľa tachometra táto mašina dokáže dosiahnuť, je stodvadsiatka. No cestujúci sa nemusia obávať príliš rýchlej jazdy ale ani tešiť, že v tomto stroji sa do cieľa svojej cesty dostanú oveľa rýchlejšie. „Hoci by mašina za ideálnych podmienok dokázala takúto rýchlosť vytiahnuť, konštrukčnú rýchlosť má stanovenú na deväťdesiat kilometrov za hodinu. Okrem toho na regionálnych tratiach takáto vysoká rýchlosť nie je reálna. V priemere sa totiž pohybuje okolo osemdesiatky. Na regionálnych tratiach je tiež veľa zastávok a tak nemá význam, aby sa mašina príliš rýchlo rozbehla, keď by po krátkom úseku musela brzdiť,“ zasväcoval nás do tajomstiev svojho remesla.
Lístky si kúpia cestujúci i vo vlaku
Súčasťou komfortu súpravy, s viac ako osemdesiatimi miestami na sedenie, je aj zariadenie, ktoré umožní cestujúcim kúpiť si cestovný lístok priamo vo vlaku. Na malej obrazovke dômyselného prístroja si stačí pritlačením prsta zvoliť trasu, na ktorej chcete cestovať. Potom si rovnakým spôsobom vyberiete, či chcete lístok pre dospelého, dieťa, invalida....Na obrazovke sa následne objaví kompletný lístok so všetkými údajmi, vrátane ceny. Stačí už len vhodiť do stroja požadovanú sumu v minciach a lístok máte v ruke. Ako prví si takúto kúpu vyskúšajú cestujúci na trase Trenčín – Prievidza – Vrútky. „Prototyp chceme vyskúšať v čo najťažších podmienkach,“ hovorí riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko Igor Krško. Po západnom Slovensku by mali súpravy jazdiť aj na východe republiky.
Ako prišla na svet?
Najskôr sa objednávateľ a výrobca museli dohodnúť, aké parametre má rušeň spĺňať, aby uspokojil vyššie nároky cestujúcej verejnosti. Podstatnou bola samozrejme aj cena a spoľahlivosť. „Príprava trvala asi jeden a pol roka. Naši partneri tvrdia, že je to rekordne krátka doba,“ hovorí riaditeľ ŽOS Juraj Pilát. Vo zvolenskom závode by takýchto súprav mali vyrobiť dvadsaťdeväť, pričom jedna bude stáť okolo 26 miliónov korún. Hoci Železničná spoločnosť Slovensko plánuje tieto stroje nasadiť na regionálne trate, interiér bude spĺňať požiadavky vyhovujúce aj komfortu jazdy na dlhších tratiach. Ako nám prezradil riaditeľ ŽOS, jemu sa v sedadle sedí veľmi dobre. „Vydržal by som bez problémov aj jazdu do Košíc,“ konkretizoval svoju spokojnosť.
J. SCHVARZBACHEROVÁ
ŽOS-ka bude prepúšťať
Napriek zaujímavej zákazke Železničnej spoločnosti Slovensko na výrobu rušňov rady 813 – 913, v ŽOS-ke sa pripravuje prepúšťanie. „Potrebujeme zoštíhliť a tak určite budeme v tomto roku prepúšťať. Táto zákazka, vzhľadom na naše kapacity v lokomotívnom programe, pokryje len tretinu. Zvyšok musíme zabezpečiť zákazkami iných partnerov,“ zdôvodňuje riaditeľ Juraj Pilát. Podľa jeho slov sa ale prepúšťanie dotkne hlavne riadiacej a režijnej sféry podniku. „Z výrobnej sféry bude musieť odísť najmenej pracovníkov,“ sľubuje. Zo 670 ľudí, ktorí boli ku koncu minulého roku v ŽOS Zvolen zamestnaní, by malo zostať len 610. (schv)