Šoféruje rád a určite by nezablúdil
Služobné auto zdedil primátor Krupiny Radovan Vazan po svojom predchodcovi Jánovi Hambacherovi. Päťročné Hunday Sonata má najazdených približne sedemdesiattri tisíc kilometrov. „Od príchodu do primátorskej funkcie som nekupoval nové služobné vozidlo a ani neplánujem kúpiť. Priority mesta vidím niekde inde, ako v obnovovaní vozového parku,“ hovorí primátor aj napriek tomu, že väčšinou jazdí na služobnom aute sám. „Rád šoférujem a preto nepotrebujem osobného šoféra. Poznám mestá a nestratím sa v nich,“ dodáva. Aj bežné poruchy, ktoré si nevyžadujú odborníka, by na aute zvládol opraviť. V súkromí rád sadá aj za volant svojho šesťročného Renaultu Clio. Obidve autá, súkromné aj služobné, majú striebornú farbu a Radovan Vazan tvrdí, že mu rovnako ako typy aj farba vyhovuje a páči sa mu.
Vymeniť žiarovku alebo koleso by zvládol
Bohaté šoférske skúsenosti má aj zvolenský primátor Miroslav Kusein. Ako hovorí, v predchádzajúcich rokoch, ako geológ, často cestoval do terénu a auto šoféroval sám. Dnes má na magistráte k dispozícii Škodu Super a aj osobného šoféra. No nie vždy využije jeho služby. „Často jazdím aj sám. Napríklad teraz je šofér na dvojtýždňovej maródke. No, poviem úprimne, že niektoré rokovania sú dosť vyčerpávajúce a preto je lepšie mať šoféra. Kvôli bezpečnosti. Či som ja dobrý šofér, to je skôr otázka pre mojich spolujazdcov,“ odpovedá. Keby si mal vybrať farbu auta podľa svojho gusta, využil by farebnú škálu slovenskej trikolóry – bielu, modrú, alebo červenú. Svojej súkromnej mazde je verný desať rokov, hlavne preto, že je s ňou spokojný. A keďže väčšinou ho v práci stretávame v obleku, zaujímalo nás, či by si opravil auto, keby sa mu na ceste pokazilo. „Technika je už dnes taká pokroková, že do opravy motora a elektroniky by som sa nepustil. No vymeniť žiarovku alebo koleso by som zvládol,“ odhalil svoje schopnosti.
Osobný šofér je zbytočný luxus
Stanislav Koreň, primátor mesta Sliač, sa vozí služobne aj súkromne v peugeotoch. Jeho služobná „tristosedmička“ vraj nebola drahá a okrem toho mu predajca urobil na ňu dobrú cenu, preto si u neho kúpil aj súkromné auto. „Je to len zhoda okolností,“ odpovedá na otázku, či je tejto značke verný. Obidve autá šoféruje väčšinou sám. „Ešte kým som neprimátoroval, šoféroval som si služobné auto tiež sám. Najazdil som na ňom desať až dvanásťtisíc kilometrov. Za volantom verím sám sebe, je to už zvyk. Mať vlastného šoféra je luxus,“ tvrdí a podopiera to aj číslami. Keby šoférovi dal mzdu desaťtisíc korún, za rok by to bolo stodvadsaťtisíc bez odvodov. Stanislav Koreň je primátorom Sliača viac ako osem rokov. „Všetky tie peniaze som mestu ušetril. Šofér by na mňa musel stále len vyčkávať a zbytočne by zabíjal čas,“ pridáva ďalší dôvod, prečo zastane obidve funkcie, primátorskú aj šoférsku sám. Na tachometri služobného auta vlani natočil okolo 25 tisíc kilometrov a bez nehody. Rovnako úspešnú bilanciu má aj na súkromnom aute. Zatiaľ nehavaroval a to svedčí o jeho šoférskych kvalitách. Na farbe auta mu nezáleží. Svoje má strieborné a služobné? „Predtým sme mali zelené, teraz bordové,“ dodáva.
Zostáva verný hriňovským farbám
Staronový hriňovský primátor Rudolf Gonda sa po štyroch rokoch vrátil nielen do primátorského kresla, ale aj za volant služobnej mazdy. Pozná ju, dá sa povedať, dôverne. Z vyše 180 tisíc kilometrov, ktoré má toto viac ako desaťročné auto najazdené, on odkrútil viac ako tri štvrtiny. „Väčšinou služobné auto šoférujem sám, len na dlhšie jazdy, napríklad do Bratislavy, využívam šoféra. Niektoré rokovania sú dlhé a tak mi šofér príde vhod,“ hovorí. V súkromí jazdí na fábii, oveľa menšom a útulnejšom aute striebornej farby. „Služobné auto je šedé, ale keby som si mal vybrať, tak uprednostním jednu z hriňovských farieb, modrú,“ priznal. Druhou hriňovskou farbou je zelená, no tá sa mu na autách nepáči. Rudolf Gonda má vodičský preukaz od roku 1968 a za takmer štyridsať rokov najazdil množstvo kilometrov a vraj bezpečne. Hoci zažil aj niekoľko havárií, tvrdí, že nikdy nebol na vine on. A akú zásadu dodržiava pri výbere auta? „Hlavne aby bolo dobré a veľa vydržalo. Aby nevyžadovalo časté opravy.“
J. SCHVARZBACHEROVÁ