Zvolen – Minulý týždeň sa konal vo Zvolene dvojdňový workshop, ktorý je súčasťou medzinárodného projektu Snowball. Do projektu sa zapojilo niekoľko európskych miest a ich odborníci na mestské plánovanie riešia dopravu v mestách. Autorom projektu je holandská firma Goudappel Coffeng b. v. Názov Snowball (Snehová guľa) vyjadruje postupné „nabaľovanie“ miest, ktoré budú na projekte participovať. Zvolen sa do projektu zapojil vlani, z ostatných slovenských miest v projekte figuruje už len Martin a Trnava.
Ako informovala vedúca odboru územného plánovania mestského úradu Beáta Mikušová, Zvolen sa v rámci projektu rozhodol riešiť Ulicu T. G. Masaryka od kruhového objazdu pri autobusovej stanici po križovatku pod zámkom. „Projekt prípravy je rozvrhnutý na tri roky. Pracovnú skupinu, ktorá hľadá optimálne riešenie Masarykovej ulice, tvoria miestni odborníci, ale aj zástupcovia štátnej správy v oblasti dopravy a pozemných komunikácií. Do projektu sme zaangažovali aj Slovenskú správu ciest v Bratislave a zástupcov ministerstva dopravy.“ Prvý workshop zrealizovala zvolenská samospráva vlani v októbri. Na minulotýždňovom už pracovná skupina predstavila štyri varianty riešenia a po vyhodnotení ich negatív a pozitív vybrala dva. „Snažíme sa uplatniť metodiku holandských partnerov projektu. Tí ju prezentujú pod názvom dsgf, čo je skratka frázy drive slow go fast (šoféruj pomaly, choď rýchlo). Podstatou metodiky je znížiť rýchlosť vozidiel a zvýšiť plynulosť a priepustnosť dopravy. Súčasťou tohto projektu nie sú napríklad svetelné križovatky, pretože keď svieti červená, tvoria sa zápchy a keď naskočí zelená, tým, že vodiči pridávajú plyn, zvyšujú exhaláty. Tiež sa zvyšuje nebezpečnosť voči chodcom či cyklistom. Projekt rieši, že vodič by mal prejsť úsek viac-menej plynulo, bez zastavenia, ale konštantnou a nízkou, 20- až 30-kilometrovou rýchlosťou,“ vysvetlila architektka Mikušová.
Masarykova ulica sa má stať zároveň takzvaným bulvárom, priestorom s väčšími parkovacími možnosťami, s väčším množstvom zelene a s rôznymi prvkami drobnej architektúry. Komunikácia na Masarykovej ulici je cestou III. triedy a je vo vlastníctve Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK). Okrem mestskej dopravy slúži aj ako tranzitná pre mimomestskú dopravu a tú chce samospráva odkloniť na obchvat, ktorý má viesť poza zámok.
Projekt Snowball získal grand od Európskej komisie vo výške 1,5 milióna eur. Sumu rozdelili pre jednotlivých partnerov projektu v rôznom pomere; Zvolen dostane 77 820 eur, pričom na financovaní nákladov sa mesto podieľa 50 percentami. Holandskí experti vytvorili špeciálny softvér na modelovanie situácií, ktoré môžu nastať na komunikáciách, a ten poskytli všetkým trom slovenským mestám. Zvolen má do konca roka pripraviť ešte najmenej dva takéto workshopy.
(moj)