Slovenský klub „126 Fan Slovakia“ má 1500 členov domácich a ďalších 300 zo zahraničia. Aj ostatné okolité krajiny majú svoje kluby, no jedine slovenský organizuje medzinárodné zrazy Fiatov 126, hoci ich domovom je Poľsko. Matuška odhaduje, že z regiónu Zvolena, Detvy a Krupiny je v klube asi sto majiteľov týchto malých fiatov. Niektorí ich majú aj viac, napríklad aj rodina Ľudevíta Matušku, ktorá už roky jazdí len na maluchoch. Ďalší Zvolenčan Gabriel Bíro má už štvrtého malucha. „Z jedného zostal len šrot, keď mi chlap v centre mesta nedal prednosť v jazde. Odvtedy jazdím opatrnejšie a dávam prednosť aj tam, kde nemusím,“ hovorí. Čaru automobilových veteránov podľahol už dávno. „Otec mal starú škodovku stodvadsiatku, ale mojím snom bol minicooper. Keďže som si ho vtedy ešte nemohol dovoliť, kúpil som si najskôr fiat,“ spresnil. Prvý fiat si kúpil pred dvadsiatimi rokmi, skôr ako mal vodičský preukaz. Dnes má okrem malucha aj vysnívaný starý anglický minicooper a aj s ním chodieva na zrazy áut týchto značiek. Na maluchy nedajú ich majitelia dopustiť. „Je to šikovné malé auto, dá sa s ním bez problémov zaparkovať. Nepoznám s ním žiadne obmedzenia, na diaľnici dosiahne 110- aj 120-kilometrovú rýchlosť,“ konštatuje Tomáš Kováč z Bratislavy, ktorý svojmu fiatu hovorí „blcha“ a ktorý zrazy vo Zvolene pravidelne moderuje.
V sobotu sa fiaty vydali v kolóne z kempu v Neresnici do Očovej, kde medzi inými absolvovali jazdy zručnosti. Pri nich otestovali rýchlosť aj brzdy svojich fiatiek. Cenu za najkrajší fiat získal majiteľ z Nemecka, ktorý na svojom kabriolete s modrou metalízou najazdil už pol milióna kilometrov. Tých fiatov má však doma takisto viac. Najsilnejším motorom sa mohol pochváliť vodič z Maďarska. Jeho fiatka má motor z VW Golfu a dve turbá. Ceny za „naj fanksicht“ putovali do viacerých krajín, táto súťaž má ženskú, mužskú aj detskú kategóriu. Jej podstatou je čo najvtipnejšie pomaľovaná tvár s tematikou Fiatov 126. Tie sa znova zídu vo Zvolene o dva roky. Od piateho ročníka v roku 2005 sa organizátor zrazov Ľudevít Matuška rozhodol pre dvojročnú periodicitu.
Autor: moj