25. júl 2007 o 14:23
Pilot balóna sa nemôže dať prekvapiť
Sen viacerých chlapcov. Takým je lietanie v balóne. Najmä, ak spolu s hrdinami knihy Julesa Verna Päť týždňov v balóne prežívali dobrodružnú cestu, prípadne v balóne stroskotali ako iní hrdinovia v knihe Tajomný ostrov. Balón jednoducho znamenal dobrodruž
Ako sa však stať pilotom balóna v súčasnej dobe? „Treba absolvovať pilotný výcvik, buď v súkromnej leteckej škole alebo v škole Slovenského národného aeroklubu,“ povedala nám Anna Nociarová, ktorá v balóne priviezla do Kriváňa dánsku rodinku. Taký pilotný výcvik vraj trvá jeden až dva roky, je potrebné nalietať samostatne okolo pätnásť letových hodín a naučiť sa veľké množstvo informácií. Na Slovensku je vraj iba okolo tridsať pilotov, ktorí majú licenciu na lietanie na balónoch. Nemožno sa čudovať, lietanie na balónoch patrí k najnáročnejším. Veď takmer všetko je v rukách prírody. Smer letu určuje vietor a posádka si môže regulovať akurát tak výšku – plynové horáky zohrievajú vzduch v balóne a ten stúpa alebo klesá. „Pilot musí veľmi dobre poznať momentálne meteorologické podmienky. Bez toho to nejde,“ dodala pilotka. Dá sa vôbec vybrať trasa letu? Môže si posádka cestu naplánovať? „Áno, smer prúdenia v niektorých hladinách vedia meteorológovia predpovedať a pilot sa toho môže držať,“ vyzradila A. Nociarová, členka Balón klubu, ktorý funguje pri Železiarňach Podbrezová. Veľký balón, aký pristál i v Kriváni, stojí viac ako dva milióny korún. Dĺžka letu je závislá od množstva paliva, ktoré si do koša posádka zoberie. Stodvadsať kilogramov plynu stačilo na dva a pol hodiny, za ktoré preletel balón z Očovej do Kriváňa. Je lietanie balónom nebezpečné? Posádku predsa môže vo výške stretnúť množstvo nepríjemných prekvapení. „Pri balónovom lietaní sa nemôžete dať prekvapiť. Aj preto sa lieta iba skoro ráno a neskoro večer, kedy je počasie netermické,“ dodala pilotka. Obedňajšie lietanie je riskantné. Balón totiž, na rozdiel od vetroňa, nevyužíva stúpavé prúdenie. „Je to obrovské monštrum, ktoré je veľmi citlivé na veterné poryvy. Balón plnený horúcim vzduchom môže vyletieť až do stratosféry, na Slovensku sa však lieta len do výšky tritisíc metrov. Vyššie by sa už mala použiť kyslíková maska. Naši piloti balónov však do tejto výšky neletia z jednoduchého dôvodu. „V tejto výške je už veľmi husto,“ vysvetlila pilotka. Navyše leteckí dispečeri neradi púšťajú také ťažko ovládateľné veci do riadenej vzdušnej oblasti. Aj balón musí byť totiž počas letu pod kontrolou letiska. Anna Nociarová musela v sobotu tiež nahlásiť začiatok letu a počas neho bola s letiskom na Sliači v neustálom spojení. A po pristátí zasa oznámila, že let skončila.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou