Piatok, 24. marec, 2023 | Meniny má Gabriel

Leteckí modelári súťažili v Očovej

Podpoliansky zlet historických modelov mal v poslednú júlovú sobotu premiéru na letisku v Očovej. Modelárstvo v regióne prežíva útlm a najmä historické modelárstvo nebolo na strednom Slovensku nikdy veľmi rozvinuté. Vlani, v rámci leteckého dňa, mali na l

Väčšina prišla s historickými modelmi lietadiel a vetroňov. „Taktiež tu máme nehistorické letecké modely,“ upresnil tajomník súťaže Filip Roháček. Názov „podpoliansky“ evokoval, že ide o lokálne majstrovstvá, no opak bol pravdou. „Sú tu modelári z celého Slovenska, aj z Českej republiky,“ dodal. Podpoliansky zlet bol zároveň majstrovstvami Slovenskej republiky voľne lietajúcich historických leteckých modelov. Motorové aj bezmotorové modely mali jednotné hodnotenie a tým bola dĺžka letu.

Vetroň staval dva a pol mesiaca
„To je DG 67, taliansky vetroň z roku 1941,“ vysvetlil Július Kákoš z Trenčína, ktorý sa pripravoval na súťaž. Jeho model bol zväčšený o tridsať percent, aby uniesol rádiovú aparatúru aj s baterkami. Vetroň štartuje buď s navijakom alebo z takzvaného gumapraku, čo je dvadsať metrov gumy a osemdesiat metrov lana. „Meria sa čas. Maximum u historických modelov je päť minút,“ vysvetlil Július. Ďalej sa už nemeria. Výsledný čas je časom z troch štartov. Ak by dosiahli maximum viacerí, víťaza určí rozlietavanie, pri ktorom už maximálna hranica, neplatí. Kto vydrží vo vzduchu dlhšie, vyhráva. Sám Július Kákoš so svojím DG 67 skončil na majstrovstvách Európy na štvrtom mieste, pričom od tretieho ho delili iba dve sekundy. Svoj model nestaval veľmi dlho, no ako povedal, veľmi intenzívne. „Dva a pol mesiaca, ale to už bolo takmer vo dne v noci,“ povedal šesťdesiatsedemročný Július Kákoš. Modelárstvu sa venuje už pekných pár rôčkov, už ako siedmak bol v škole vedúcim modelárskeho krúžku. Po prvom lete bol spokojný. „Pekne to ide hore,“ povedal po prvom tréningovom lete. Musel vraj iba pár vecí doštelovať – napokon, každý model treba prispôsobiť počasiu.

Motor začal „blbnúť“
Kým niektorí pokojne čakali, kedy príde čas pre ich model, ďalší na poslednú chvíľu ešte čo-to vylepšovali. „Motor, motor... Hapruje mi motor,“ odvetil Michal Madaras z Trnavy, ktorého sme vyrušili pri práci. Snažil sa rozbehať malý motorček svojho modelu. Neúspešne. „Je to replika benzínového motora, ktorý sa robil v štyridsiatych rokoch,“ dodal. Hnevalo ho zrejme zapaľovanie. Na podpolianskom zlete motor bežal iba chvíľu, potom začal „blbnúť“. Niektorí modelári prešli od spaľovacích motorov k elektromotorom. Je to vraj jednoduchšie a čistejšie, človek nemá prsty špinavé od benzínu a oleja. I keď to vždy k lietadlám patrilo. „Starý model musí mať starý motor,“ povedal k replike motora. Ani minimotorček však nie je najlacnejší – stojí okolo 4500 českých korún. So zapaľovaním a poštovným ho vraj vyšiel na šesťtisíc. K tomu stovka za vrtuľu, tri servá po sedemsto korún, tritisíc korún prijímač a šesťtisíc za vysielač. A k tomu samotný model lietadla. Po „ikstý“ raz zmontoval motor, no ten akoby sa zaťal. „Tak toto hore nepôjde,“ dodal sklamane. A ani nešlo. Našťastie mal v zálohe ešte ďalšie modely.

Lietadlo zabrzdil padák
Dva ďalšie historické modely boli o niečo iné ako ostatné. Do lietadiel modelár posadil aj postavičku pilota. „Tento sa volá Fenix a je z roku 1933. Je tam originálny motor ešte z roku 1930, no neviem ani jeho názov, pretože sa už nikto do takýchto motorov nevyzná,“ dodal Ondrej Henkrich z Košíc. V historickom modeli sedel pilot, zatiaľ z plastu, ako prisľúbil pán Ondrej, už onedlho ho urobí z dreva. Ďalší jeho model s nemeckými znakmi bol tiež z roku 1930, na rozdiel od iných nemal žiadne rádiové riadenie. Ako ho potom možno pilotovať? „Model sa dá, samozrejme, po skúsenostiach, tak nastaviť, že viem, kde asi pristane,“ dodal. Motor má svoj časovač, po nastavenom čase sa motor zastaví. Ďalší časovač by mal vyklápať výškovku, no Ondrej Henkrich si to upravil po svojom. Nevyklápal nič, časovač vyhodil padák, ktorý lietadlo zabrzdil.

Láska na celý život

Pozorovateľ, ktorý s modelárstvom nemá nič spoločné, musel týchto ľudí obdivovať. Väčšinu z nich tvorili starší páni – možno povedať, i dedkovia. Napriek tomu tá iskra v očiach, tá zaujatosť svojím koníčkom z nich robila priam mladíkov. Dokázali sa debatovať o výrobe s takým nadšením ako malí chlapci, ktorí sa hrajú zaujímavú hru. A naozaj, väčšinou s modelárstvom ako chlapci aj títo páni v rokoch začínali. Modelárstvo je zrejme láskou na celý život.

Najčítanejšie na My Zvolen

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Chcete bývať za 1,49% ?
  3. Ako sa vás dotknú nasledujúce mesiace? Predpovedajú traja odborníci
  4. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  5. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  6. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  7. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  8. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  4. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  5. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  6. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  7. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  8. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 111
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 8 070
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 5 078
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 806
  5. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 3 565
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 758
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 505
  8. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 1 253

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: Známy slovenský fotograf Jozef Sedlák nám porozprával o začiatkoch, jeho tvorbe a ďalších zaujímavostiach
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Hažlín (II)
  3. Ľuboš Vodička: Bzovík, ten úžasný kláštor
  4. Peter Kubica: O bežeckých otlakoch
  5. Martin Sústrik: Michail Saakašvili: Wunderkind boja proti korupcii (I.)
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (24. - 30.3.1923)
  7. Irena Šimuneková: Náučný chodník Vojšín 2.
  8. Irena Šimuneková: Náučný chodník Vojšín
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 649
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 537
  3. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 4 927
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 454
  5. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 923
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 2 796
  7. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 2 602
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 2 524
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Peter Zuzin v piatom zápase žiaril.

Prezident klubu tlieskal hokejistom v stoji.


30m
Vlado Oravec na Bratislavskej lýre, 1975.

Jeden z najväčších hitov nahral len z recesie.


1 h
Najväčší cintorín je na Zlatom potoku.

Na civilných cintorínoch rastie dohromady viac ako päťsto drevín.


TASR 19 h

Pozrite si zábery mesta z dronu.


23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Napadnutého muža previezli záchranári do nemocnice.


23. mar

Dopravné značky upozorňujú na možnosť parkovania len rezidentom.


23. mar

Ako hráč našiel najlepšie podmienky v Považskej Bystrici a bol aj pri historickom postupe. V trénerskej kariére zažil nejedno sklamanie.


17 h

Predseda kraja prosí ľudí, aby počas uzávery cestovali vlakmi.


22. mar

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: Známy slovenský fotograf Jozef Sedlák nám porozprával o začiatkoch, jeho tvorbe a ďalších zaujímavostiach
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Hažlín (II)
  3. Ľuboš Vodička: Bzovík, ten úžasný kláštor
  4. Peter Kubica: O bežeckých otlakoch
  5. Martin Sústrik: Michail Saakašvili: Wunderkind boja proti korupcii (I.)
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (24. - 30.3.1923)
  7. Irena Šimuneková: Náučný chodník Vojšín 2.
  8. Irena Šimuneková: Náučný chodník Vojšín
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 649
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 537
  3. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 4 927
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 454
  5. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 923
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 2 796
  7. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 2 602
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 2 524
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu