Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Vozia sa na troch veteránoch

Pred domom Gabriela a Martiny spravidla parkujú tri automobilové veterány. Každý inej značky, s iným „made in“, s iným dátumom na rodnom liste. Keby ich všetky predali, mohli by si dopriať aj modernejšie, luxusnejšie auto, no také podľa nich nemá ani char

Zdá sa, že Gabriel Bíro čaru automobilových veteránov úplne prepadol. Jeho dávnym snom bol Mini Cooper, anglické autíčko, na akom sa vozil aj Mr. Bean.
Komikove auto v televíznej šou Gabriela totálne nadchlo. „Páčilo sa mi. Také malé, komické autíčko, ale šikovné,“ hovorí. Keďže na Mini Cooper nemal peniaze, sen musel počkať. „Keď som zistil, že existuje fiatka, ktorá pripomínala Mini Cooper, kúpil som si fiatku,“ objasňuje. K prvej postupne pribudli ďalšie dve, napokon mal tri fiatky. Jednu chcel mať pôvodne vyčlenenú na zrazy týchto značiek, ďalšiu na cestovanie do práce a tretiu pre priateľku. Platiť poistky na všetky tri fiaty však bolo náročné, a tak si nechal iba Fiat 126, všeobecne známy aj pod prezývkou maluch. Medzitým si však kúpil aj vysnívaný miník, ako svoj Mini Cooper nazýva.
Autá sa vyrábali asi tridsať rokov, posledný model vyšiel z fabriky v októbri 2000. Gabrielov je z roku 1978. „Všetky modely vyzerali prakticky rovnako, líšili sa len v detailoch v motore, v otáčkomeroch, vo výbave či v interiéri. Laik ich ani nerozpozná,“ ozrejmuje Gabriel, ktorý má model austin mini. „Má litrový motor, no už je so sériovou úpravou, ktorá sa robila v 70. – 80. rokoch. Bola to John Cooper úprava s anglickou vlajkou na streche. Vlajky dávali väčšinou na tie modely, ktoré už jazdili preteky na okruhu alebo na rally. Mini Cooper sa dostal do povedomia ľudí najmä tým, že v 60. rokoch vyhral Rally Monte Carlo. Najstaršie modely mali zvonku ešte pánty podobné ako na domových dverách a tiež posuvné okienka namiesto sťahovacích. To sú už dnes naozaj rarity, ktoré majú veľkú hodnotu,“ dodáva majiteľ miníka, ktorý chce budúci rok urobiť vo Zvolene zraz veteránov týchto značiek.
Fiat, ktorý v súčasnosti vlastní, vyrobili v roku 1987. Maluch je Gabrielovým denným autom, kým miník iba sviatočným. „Fiat je na bežné jazdenie, pretože viem, že keď niekde s autom buchnem, alebo keď niekto narazí do mňa, čo sa mi už stalo tri razy, oprava ma vyjde lacnejšie ako na miníku. Je to fantastická výhoda, že sídlo fanklubu Fiatov 126 máme vo Zvolene. Čokoľvek sa mi pokazí, zoženiem spravidla v ten istý deň. Na miník sú drahšie náhradné dielce a aj sa ťažšie zháňajú, tento fanklub nefunguje tak dobre ako fiatkársky. Objednával som si do miníka štyri zvislé čapy, za čo tu vo Zvolene pýtali 3600 korún. Keď kamaráti z Čiech išli do Anglicka, doniesli mi ich odtiaľ. Poslali mi ich na dobierku a stálo ma to 1600 korún. Alebo brzdové kotúče... Tu stoja obyčajné jednoduché 2700 korún, v Anglicku za tú cenu ponúkajú už chladené a dokonca aj s brzdovými platničkami. Takže miníka mám prakticky len na zrazy a keď je pekné počasie, tak aj do mesta - na zmrzlinu... Ale musím ho mať na očiach. Už som ho mal vo Zvolene aj na stráženom parkovisku, no dnes je asi móda kradnúť ozdobné kryty na ventily. Ak si sadnem povedzme na terasu, parkujem tak, aby som naň videl. Mám na ňom aj alarm, bojím sa oň,“ priznáva.
Väčšiu rýchlosť dosiahne podľa neho miník. Je to štvorvalec, má vyšší výkon a hmotnosť majú s fiatom skoro rovnakú. „Miník dosiahne aj 130-kilometrovú rýchlosť. Možno by zvládol aj vyššiu, ale potreboval by dlhšiu trasu, aby sa rozbehol. Fiat dosiahne asi 100- až 110-kilometrovú rýchlosť. Jeho konštrukčná rýchlosť je 105, takže stovkou jazdí v pohode,“ dodáva Gabriel. Na svojom fiate si cení pôvodné dvanástky elektróny, ktoré sa vraj ťažko zháňajú. Väčšinou si majitelia maluchov montujú trinástky, alebo si dvanástky dovážajú zo zahraničia, Gabrielov už s dvanástkami vyrobili.
Najstarším v rodine veteránov je červený volkswagen z roku 1968. Ten patrí Gabrielovej priateľke Martine. „Nahováral som ju, nech si kúpi fiatku, na tú mám kopec náhradných dielcov, ale rozhodla sa pre chrobák. Aspoň je to pestrejšie, môžeme chodiť na viac zrazov, s každým autom na iný,“ dodáva Gabriel. Všetky tri stojac vedľa seba vzbudzujú zaslúženú pozornosť okoloidúcich znalcov motorizmu. Keby ich predali, mohli by si dopriať aj novšie auto, exkluzívnejšie, no také už podľa Gabriela nemá ani charizmu, ani dušu. „Netvrdím, že by som také auto nechcel, to by som klamal. Niekedy ma fiatka tak nahnevá... Ale zakaždým ma to prejde a dám jej ďalšiu šancu. Oblečiem sa do montérok, odtlačím ju do garáže a znova ju dám dokopy. Práve v tom je jej výhoda, že si ju môžem a dokážem opraviť sám, na to nepotrebujem automechanika. Možno časom, keď splatím úver, ktorý som si vzal na miníka, kúpim iné auto. Veľmi by som chcel starý Volkswagen Bus. Je to také hipisácke dodávkové auto, 8-miestne, a to by som chcel prerobiť na karaván...“ Nedávno mu za miníka ponúkali 200-tisíc korún, za takú sumu ho však nemieni predať. „Nie je to zlá cena, ale nezohľadňuje, čo všetko som doň investoval. Peniaze, moja robota, čas, nervy... Je to staré auto, no ak už niekto také auto vlastní, ťažko sa s ním rozlúči, iba ak ho donútia vážne okolnosti. Všetky sú už ako členovia rodiny a majú aj svoje mená. Fiatka je Hnedák, pretože má hnedú farbu, chrobák je Hugo a miník je Oliver.“

Najčítanejšie na My Zvolen

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. U-Multirank: Trnavská univerzita prvá spomedzi slovenských VŠ
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 945
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 706
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 876
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 673
  5. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 511
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 338
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 727
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 971
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 205
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 135

Blogy SME

  1. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  2. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  3. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  4. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  5. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  6. Mária Drahošová: Upratovanie v sebe. Ako na to?
  7. Dmytro Retynskyi: Hrozba ruského útoku na Ukrajinu
  8. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 9 941
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 801
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 958
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 984
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 606
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 512
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 404
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Prvé koterce vznikli z vyradenej autobusovej zastávky.


TASR 5 h
Zrážka áut si vyžiadala jednu obeť.

Pri nehode sa zrazili dve autá.


30. nov

Diskusiu vysielame v stredu 1. decembra 2021 o 10. hodine


30. nov
Ilustračné foto.

Záchranári stihli ujsť.


TASR 30. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dôvodom plošného uzatvárania škôl a prechodu na dištančné vzdelávanie je zlá pandemická situácia v regióne.


10 h

Pri nehode sa zrazili dve autá.


30. nov

Aktuálne majú hospitalizovaných 76 pacientov s covidom.


30. nov

Situácia v oravských nemocniciach je stále kritická.


8 h

Blogy SME

  1. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  2. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  3. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  4. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  5. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  6. Mária Drahošová: Upratovanie v sebe. Ako na to?
  7. Dmytro Retynskyi: Hrozba ruského útoku na Ukrajinu
  8. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 9 941
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 801
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 958
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 984
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 606
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 512
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 404
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu