Vozia sa na troch veteránoch

Pred domom Gabriela a Martiny spravidla parkujú tri automobilové veterány. Každý inej značky, s iným „made in“, s iným dátumom na rodnom liste. Keby ich všetky predali, mohli by si dopriať aj modernejšie, luxusnejšie auto, no také podľa nich nemá ani char

Zdá sa, že Gabriel Bíro čaru automobilových veteránov úplne prepadol. Jeho dávnym snom bol Mini Cooper, anglické autíčko, na akom sa vozil aj Mr. Bean.
Komikove auto v televíznej šou Gabriela totálne nadchlo. „Páčilo sa mi. Také malé, komické autíčko, ale šikovné,“ hovorí. Keďže na Mini Cooper nemal peniaze, sen musel počkať. „Keď som zistil, že existuje fiatka, ktorá pripomínala Mini Cooper, kúpil som si fiatku,“ objasňuje. K prvej postupne pribudli ďalšie dve, napokon mal tri fiatky. Jednu chcel mať pôvodne vyčlenenú na zrazy týchto značiek, ďalšiu na cestovanie do práce a tretiu pre priateľku. Platiť poistky na všetky tri fiaty však bolo náročné, a tak si nechal iba Fiat 126, všeobecne známy aj pod prezývkou maluch. Medzitým si však kúpil aj vysnívaný miník, ako svoj Mini Cooper nazýva.
Autá sa vyrábali asi tridsať rokov, posledný model vyšiel z fabriky v októbri 2000. Gabrielov je z roku 1978. „Všetky modely vyzerali prakticky rovnako, líšili sa len v detailoch v motore, v otáčkomeroch, vo výbave či v interiéri. Laik ich ani nerozpozná,“ ozrejmuje Gabriel, ktorý má model austin mini. „Má litrový motor, no už je so sériovou úpravou, ktorá sa robila v 70. – 80. rokoch. Bola to John Cooper úprava s anglickou vlajkou na streche. Vlajky dávali väčšinou na tie modely, ktoré už jazdili preteky na okruhu alebo na rally. Mini Cooper sa dostal do povedomia ľudí najmä tým, že v 60. rokoch vyhral Rally Monte Carlo. Najstaršie modely mali zvonku ešte pánty podobné ako na domových dverách a tiež posuvné okienka namiesto sťahovacích. To sú už dnes naozaj rarity, ktoré majú veľkú hodnotu,“ dodáva majiteľ miníka, ktorý chce budúci rok urobiť vo Zvolene zraz veteránov týchto značiek.
Fiat, ktorý v súčasnosti vlastní, vyrobili v roku 1987. Maluch je Gabrielovým denným autom, kým miník iba sviatočným. „Fiat je na bežné jazdenie, pretože viem, že keď niekde s autom buchnem, alebo keď niekto narazí do mňa, čo sa mi už stalo tri razy, oprava ma vyjde lacnejšie ako na miníku. Je to fantastická výhoda, že sídlo fanklubu Fiatov 126 máme vo Zvolene. Čokoľvek sa mi pokazí, zoženiem spravidla v ten istý deň. Na miník sú drahšie náhradné dielce a aj sa ťažšie zháňajú, tento fanklub nefunguje tak dobre ako fiatkársky. Objednával som si do miníka štyri zvislé čapy, za čo tu vo Zvolene pýtali 3600 korún. Keď kamaráti z Čiech išli do Anglicka, doniesli mi ich odtiaľ. Poslali mi ich na dobierku a stálo ma to 1600 korún. Alebo brzdové kotúče... Tu stoja obyčajné jednoduché 2700 korún, v Anglicku za tú cenu ponúkajú už chladené a dokonca aj s brzdovými platničkami. Takže miníka mám prakticky len na zrazy a keď je pekné počasie, tak aj do mesta - na zmrzlinu... Ale musím ho mať na očiach. Už som ho mal vo Zvolene aj na stráženom parkovisku, no dnes je asi móda kradnúť ozdobné kryty na ventily. Ak si sadnem povedzme na terasu, parkujem tak, aby som naň videl. Mám na ňom aj alarm, bojím sa oň,“ priznáva.
Väčšiu rýchlosť dosiahne podľa neho miník. Je to štvorvalec, má vyšší výkon a hmotnosť majú s fiatom skoro rovnakú. „Miník dosiahne aj 130-kilometrovú rýchlosť. Možno by zvládol aj vyššiu, ale potreboval by dlhšiu trasu, aby sa rozbehol. Fiat dosiahne asi 100- až 110-kilometrovú rýchlosť. Jeho konštrukčná rýchlosť je 105, takže stovkou jazdí v pohode,“ dodáva Gabriel. Na svojom fiate si cení pôvodné dvanástky elektróny, ktoré sa vraj ťažko zháňajú. Väčšinou si majitelia maluchov montujú trinástky, alebo si dvanástky dovážajú zo zahraničia, Gabrielov už s dvanástkami vyrobili.
Najstarším v rodine veteránov je červený volkswagen z roku 1968. Ten patrí Gabrielovej priateľke Martine. „Nahováral som ju, nech si kúpi fiatku, na tú mám kopec náhradných dielcov, ale rozhodla sa pre chrobák. Aspoň je to pestrejšie, môžeme chodiť na viac zrazov, s každým autom na iný,“ dodáva Gabriel. Všetky tri stojac vedľa seba vzbudzujú zaslúženú pozornosť okoloidúcich znalcov motorizmu. Keby ich predali, mohli by si dopriať aj novšie auto, exkluzívnejšie, no také už podľa Gabriela nemá ani charizmu, ani dušu. „Netvrdím, že by som také auto nechcel, to by som klamal. Niekedy ma fiatka tak nahnevá... Ale zakaždým ma to prejde a dám jej ďalšiu šancu. Oblečiem sa do montérok, odtlačím ju do garáže a znova ju dám dokopy. Práve v tom je jej výhoda, že si ju môžem a dokážem opraviť sám, na to nepotrebujem automechanika. Možno časom, keď splatím úver, ktorý som si vzal na miníka, kúpim iné auto. Veľmi by som chcel starý Volkswagen Bus. Je to také hipisácke dodávkové auto, 8-miestne, a to by som chcel prerobiť na karaván...“ Nedávno mu za miníka ponúkali 200-tisíc korún, za takú sumu ho však nemieni predať. „Nie je to zlá cena, ale nezohľadňuje, čo všetko som doň investoval. Peniaze, moja robota, čas, nervy... Je to staré auto, no ak už niekto také auto vlastní, ťažko sa s ním rozlúči, iba ak ho donútia vážne okolnosti. Všetky sú už ako členovia rodiny a majú aj svoje mená. Fiatka je Hnedák, pretože má hnedú farbu, chrobák je Hugo a miník je Oliver.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 278
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 5 682
  3. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 5 084
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 877
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 759
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 686
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 586
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 506
  1. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  4. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  5. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  6. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  7. Vladimír Bojničan: Konzervatívna postfaktická schizofrénia v priamom prenose
  8. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 479
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 775
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 473
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 167
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 368
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 892
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 268
  8. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 5 917
  1. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  2. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  3. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  4. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  5. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  6. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  7. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  8. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Ilustračné foto

Traja zamrznutí ešte nepovedali posledné slovo.


Vlak STADLER KISS Železničnej spoločnosti Slovensko

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa najväčšiu modernizáciu vlakov za posledné desaťročia. Do svojho vozidlového parku v najbližších rokoch investuje viac ako miliardu eur.


Hugo Kováč bude hájiť zvolenské farby.

Vlani pomohol Nitre k zisku striebra.


TASR
Podpis zmluvy

Stredoslovenská energetika (SSE) a spoločnosť FUERGY uzatvorili strategickú spoluprácu a prinášajú na trh inovatívne smart energetické riešenie – Infimeo.


  1. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  4. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  5. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  6. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  7. Vladimír Bojničan: Konzervatívna postfaktická schizofrénia v priamom prenose
  8. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 479
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 775
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 473
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 167
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 368
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 892
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 268
  8. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 5 917
  1. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  2. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  3. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  4. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  5. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  6. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  7. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  8. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu