Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Jeho lekár verí, že ho opäť raz nebude skladať ako lego

MIROSLAV ČILIAK, známy zvolenský motoristický pretekár, oslávil nedávno 50. narodeniny. Celý svoj život zasvätil rýchlym autám, s ktorými si toho počas svojej tridsaťročnej kariéry užil požehnane. O víťazstvá, havárie, ale najmä množstvo adrenalínu v j

Motoristický šport mal od ranného detstva v krvi. Autá mu prirástli k srdcu. Niet sa čo čudovať, jeho otec jazdil prekey na motorkách. „Najviac mi v začiatkoch, samozrejme, pomohli rodičia. K tomuto športu ma však priviedli dve osoby, otec a známy pretekár Štefan Gubáni, u ktorého som ako teenager začal robiť mechanika,“ rozhovoril sa Miroslav Čiliak. Pretekať začal presne pred 29 rokmi. Prvé pretekárske auto, bola to formula, si kúpil práve od Štefana Gubániho. „Od začiatku kariéry sa mi darilo, pretože za dva roky som sa dostal do tímu ČSAO Žiar nad Hronom, kde som dostal novú formulu a aj autobus. Odtiaľ som sa dostal do československej reprezentácie.“ V reprezentácii jazdil Pohár mieru a priateľstva, neskôr sa dostal do tímu Závadky nad Hronom, kde jazdil na formule, ktorú kúpil od legendárneho českého jazdca Jiřího Mičánka. Neskôr prešiel do tímu JRD Sebechleby. Výsledky mal celkom dobré, väčšinou sa umiestňoval do šiesteho miesta. V tom čase však bola konkurencia väčšia ako teraz, jazdilo vždy okolo 60 pretekárov. „Po nežnej revolúcii si bolo možné založiť občianske združenie a my sme si založili klub Motorsport Avanti,“ objasnil nám situáciu zvolenský jazdec. Najprv tam jazdil sám, neskôr dokúpili ďalšie auto a doteraz je jeho tímovým kolegom mladý jazdec Peter Maliniak. „Z roka na rok je prevádzka takéhoto klubu však finančne náročnejšia, snažíme sa zohnať čo najviac finančných prostriedkov a vyzerá to celkom sľubne. Už sa veľmi teším na nasledujúcu sezónu, pretože minulý rok som nejazdil a celý ten kolotoč mi už poriadne chýbal.“

Skryť Vypnúť reklamu

Prečo preteky do vrchu
Ako prezradil Miroslav Čiliak, zdolávanie kopcov považuje za relax. Tieto preteky sa jazdia cez víkend, človek si zasúťaží a popri tom aj oddýchne. V minulosti jazdieval aj preteky na okruhoch. Treba podotknúť, že celkom úspešne, raz sa dokonca stal aj majstrom ČSFR. Rád by si zajazdil okruhové preteky aj v súčasnosti, ale ako je známe, jediný okruhový pretek na Slovensku sa v súčasnosti jazdí v Piešťanoch. „Nepovažujem to za okruh, pretože sa jazdí na betóne a ten má úplne iné vlastnosti ako asfalt.“ Najviac mu na kopcoch zarezonovala čistota tohto športu. „Aj keď je nepriaznivé počasie, nemáte starosti s blatom a inými nečistotami.“

Najobľúbenejšie pretekárske vozidlo
Podľa slov úspešného pretekára najlepšie spomienky má na Suzuki Swift 1,3, s ktorým vyhral v jednom roku Castrol Cup, bol majstrom Slovenska a zároveň aj ČSFR. „Dokopy som za jednu sezónu získal s týmto autom až päť trofejí.“

Skryť Vypnúť reklamu

Havárie
K motoristickému športu neodmysliteľne patria aj havárie. „Veľa som ich počas svojej kariéry nemal. Najviac vo mne zarezonovali dve. Keď som jazdil na vozidle Opel Kadett jeden mechanik mi zle dofúkal pneumatiky. Akurát som sa „bil“ o majstrovský titul s Dodom Studeničom,“ zaspomínal si Čiliak a pokračoval: „V prvej zákrute na Ostrej Lúke auto prosto nezahlo. Nabúral som do zvodidiel. Jazdu som však s rozbitým autom došiel. Druhá jazda mi vyšla lepšie a skončil som celkovo druhý. Titul majstra mi však už ušiel.“ Horšie to bolo na preteku v Čiernom Balogu. Vtedy jazdil na formule. Jazdcovi pred ním praskla hadica na servoriadení a na trať vytekal olej. Keďže pršalo, olej nebolo na trati vidieť. A ako si nato spomína samotný pretekár? „Vtedy zaspali traťoví komisári. Spravil som hodiny, ale našťastie som narazil do stĺpika na zvodidlách. Keby ho nebolo, tak vojdem pod zvodidlá a už sa tu možno takto nerozprávame.“ Paradoxne najvážnejšiu a najnepríjemnejšiu haváriu mal na civilnom vozidle v roku 1993, niekde v okolí Slovenskej Ľupče. „Nehodu si nepamätám. Fakty viem len zo súdno-znaleckého posudku. Je zrejmé, že mi niečo skočilo do cesty. Život mi zachránilo asi to, že som nemal zapnuté bezpečnostné pásy. Vo vysokej rýchlosti som dostal hodiny a narazil som spolujazdcovou stranou na zvodidlá. Vtedy som vypadol z auta. Auto letelo ďalej medzi stromy a ostal z neho len vrak. Ja som sa prebral po siedmich týždňoch kómy v nemocnici. Dávali mi päť percentnú šancu na prežitie. Mal som zlomených sedem stavcov na chrbtici a polámané rebrá. Doteraz som sklincovaný. Už keď to vyzeralo, že sa z toho dostanem, tak som dostal embóliu pľúc. Z nemocnice som putoval do Národného rehabilitačného centra v Kováčovej, kde ma primár Jozef Hudec s personálom dali dokopy, za čo sa im chcem aj touto cestou poďakovať,“ ukončil Miro svoje spomínanie. Paradoxom je, že po 18 mesiacoch liečenia šiel, ešte s barlami, na preteky a skončil druhý! Vtedy ho pobavila najviac primárova poznámka: „Dúfam, že nepôjde tak, že ho budem musieť zase skladať ako lego.“ Podľa jeho vlastných slov ho, ale žiadna havária od pretekania neodradila.

Skryť Vypnúť reklamu

Za svoju kariéru zažil veľa úsmevných príhod. „Som známy tým, že na preteky chodím ako jeden z posledných, ak nie vôbec posledný. Raz sme šli na preteky do Čiech. Pomýlili sme si dátum a prišli sme tam o týždeň skôr. Neostávalo nám nič iné, iba tam týždeň počkať, pokým sa preteky skutočne začnú.“
Úspešný jazdec už toho za svoju kariéru dosiahol veľa, čo ho teda motivuje? „Beriem to už ako svoju záľubu a relax. Samozrejme, že nepristupujem k jazdeniu ľahostajne. Vždy sa snažím pripraviť na každý pretek ako profesionál. Určite by som chcel dosiahnuť ešte nejaký pekný úspech“.

Fakty
Dátum narodenia: 22. 12. 1957
Pretekárske auto: Ford Escort Cosworth
Pretekárske vzory: Gilles Villeneuve, Ayrton Senna
Najobľúbenejšia trať: Šturec
Najväčšie úspechy: 7 x majster Slovenska, 1x majster ČSFR v PAV a 1x v PAO, 2 x vicemajster ČSFR v PAO, v roku 1993 víťaz Castrol Cupu, 1x majster Rakúska v PAV

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 652
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 819
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 512
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 213
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 783
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 215
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 645
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 457
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 219
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 072
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Z malých obcí pri Zvolene musia na odberné miesto cestovať

Päť obcí bude mať dve testovacie miesta.

Ani v Michalkovej odberné miesto nebude.

Detva má administratívnych pracovníkov, dobrovoľníci chýbajú

Mesto sa pripravuje na víkendové celoplošné testovanie.

Ilustračné foto.
Miesto udalosti pred urgentným príjmom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Už ste čítali?