Utorok, 26. október, 2021 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Slovenskú bryndzu ohrozuje poľská

Poľská bryndza, ktorá sa objavila na našom trhu, je lacnejšia, ale nekvalitnejšia.

Vo Zvolenskej Slatine vyrobia ročne tisíc ton bryndze.Vo Zvolenskej Slatine vyrobia ročne tisíc ton bryndze. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

ZVOLENSKÁ SLATINA. Cech slovenských bryndziarov má obavy z poľskej konkurencie. Obchodné reťazce začali predávať bryndzu, ktorá má pôvod v Poľsku a ktorá má podľa údajov na obale len 30-percentný podiel ovčieho mlieka.

V porovnaní s našou bryndzou, ktorá v súlade s normami obsahuje najmenej 50 percent ovčieho mlieka, je neporovnateľne lacnejšia. Nie však pre spotrebiteľa, ale pre obchodníka.

bryndza_moj.jpg

Niektorí spracovatelia bryndze nám doslova podkopávajú nohy, hovorí Sven Harman. FOTO: ĽUBICA MOJŽIŠOVÁ

Skryť Vypnúť reklamu

Nespĺňa naše normy

Keď sa slovenská bryndza dostala pod ochranu Európskej únie, ochranná značka mala pomôcť odstaviť z trhu falšovateľov bryndze, ktorí nedodržiavali minimálny 50-percentný podiel ovčej zložky, stanovenej potravinovým kódexom. Mohli ju predávať výrazne pod cenu, čím znevýhodňovali ostatných výrobcov, ktorí normu dodržiavali. Ovčie mlieko je totiž takmer štvornásobne drahšie ako kravské.

Cech bryndziarov aj zväz chovateľov oviec a kôz požiadali ministerstvo pôdohospodárstva o ochranu a pomoc pre výrobcov slovenskej bryndze. „Potravinový kódex aj právne normy stanovujú, že podiel ovčieho mlieka po prepočte na sušinu má mať viac ako 50 percent hmotnosti," povedal riaditeľ Bryndziarne a syrárne vo Zvolenskej Slatine Sven Harman.

Skryť Vypnúť reklamu

„Certifikačné orgány potvrdili, že výroba bryndze končí jej zabalením. Bryndzu vyrobenú v Poľsku balí jedna zo slovenských mliekarní, čo znamená, že výrobný proces končí na Slovensku. Mliekareň je preto v nadväznosti na naše normy povinná dodržať minimálny 50-percentný podiel ovčieho mlieka."

Zavádzajúci názov

Obchody výrobok predávajú pod názvom Tatranská bryndza. Podľa Harmana takýto názov zákazníka zavádza, pretože si bryndzu automaticky spojí s našimi Tatrami a považuje ho za tradičný slovenský výrobok.

„Nie každý zákazník si obal výrobku detailne prečíta, navyše, údaje na obale sú malými písmenami," dodal Harman. „Niektorí spracovatelia na Slovensku nám doslova podkopávajú trh. Je to ignorovanie všetkých slovenských výrobcov bryndze, ktorí štyri roky bojovali za to, aby dostala ochrannú značku únie. A to iba pre dosiahnutie rýchleho zisku bez ohľadu na kvalitu."

Skryť Vypnúť reklamu

Dosah krízy ešte nepoznajú

Ročne sa na Slovensku vyrobí vyše 4000 ton bryndze. Bryndziareň vo Zvolenskej Slatine jej vyprodukuje za rok 1000 ton. Dnes stojí pred problémom riešenia dôsledkov celosvetovej hospodárskej krízy, ale zároveň je nútená riešiť aj nečisté praktiky a snahy niektorých ziskuchtivých podnikateľov.

„Ľudia v dôsledku finančnej krízy kupujú menej, ale to neznamená, že majú kupovať menej kvalitné výrobky. Každý spotrebiteľ by si mal pri nákupe dôkladne preveriť, čo nakupuje."

Najčítanejšie na My Zvolen

Inzercia - Tlačové správy

  1. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  3. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  4. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  7. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  8. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť!
  9. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  10. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku
  1. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  2. Až dve tretiny Slovákov chcú mať všetky služby v jednom balíku
  3. A čokoládového Oscara získava – táto slovenská pralinka! Mňam!
  4. Takto ochránite peniaze pred infláciou
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  7. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť!
  8. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  9. Jesenný školský zber papiera je v plnom prúde
  10. Počúvali ste na cestách kazety v aute? Vieme, kto za tým stál
  1. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 212
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 726
  3. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 7 759
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 363
  5. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 5 865
  6. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 107
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 674
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 203
  9. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 588
  10. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 2 463

Blogy SME

  1. Július Kovács: Fico nám tu skáče, že budú koláče.
  2. Kristína Jakubičková: Čo má spoločné "duckface" žena a študáci rozbití na šrot?
  3. Patrik Lenčéš: Lakomstvo alebo štedrosť?
  4. Rudolf Pado: Reportéri: Liptovská Mara – dôkaz absolútnej nevšímavosti?
  5. Marta Medzihradská: Benického dom - reštaurácia a poštová schránka
  6. Martina Hilbertová: Komu prospeje únik dôkazov v údajnej Gorile 2?
  7. Věra Tepličková: Zvieratá - máte svoje chodníčky (máte tajné chodníčky)
  8. Dušan Koniar: Na hajloku pri Leviciach
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 29 793
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 17 441
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 13 255
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 337
  5. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 250
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 725
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 269
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 926
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

V čase silnejúcej tretej vlny pandémie boli zverejnené výsledky prieskumnej štúdie realizovanej medzi deťmi, mladými ľuďmi a profesionálmi, ktorí s nimi pracujú. Jej zámerom je lepšie spoznať dopady lockdownu a dištančného vzdelávania počas prvej polovice roka na životy najmladších generácií na Slovensku.


25. okt
Obradné miesto, v pozadí záhony Záhrady spomienok.

Nechcú zakazovať ani prikazovať, radšej vysvetľujú.


6 h

Dnes sa okrem iného dozviete aj to, ako sa darilo talentovanému motocyklovému jazdcovi Maximovi Repákovi.


7 h

V domácnosti Veroniky Štafenovej žiadne vajíčko nerozbijú – ale vyfúkajú. K domácej panej neodmysliteľne patrí zdobenie kraslíc, takže treba mať poriadnu zásobu materiálu.


20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Otec a dve deti utrpeli zranenia.


18 h

Ľuďom sa jej správanie nepáčilo, zavolali políciu.


5 h

Dievčina na viaceré výzvy, aby sa upokojila, vôbec nereagovala.


23 h

Okres Banská Bystrica má reálnu šancu vyhnúť sa prísnym opatreniam, ktoré ohrozujú aj chod prevádzok.


25. okt

Blogy SME

  1. Július Kovács: Fico nám tu skáče, že budú koláče.
  2. Kristína Jakubičková: Čo má spoločné "duckface" žena a študáci rozbití na šrot?
  3. Patrik Lenčéš: Lakomstvo alebo štedrosť?
  4. Rudolf Pado: Reportéri: Liptovská Mara – dôkaz absolútnej nevšímavosti?
  5. Marta Medzihradská: Benického dom - reštaurácia a poštová schránka
  6. Martina Hilbertová: Komu prospeje únik dôkazov v údajnej Gorile 2?
  7. Věra Tepličková: Zvieratá - máte svoje chodníčky (máte tajné chodníčky)
  8. Dušan Koniar: Na hajloku pri Leviciach
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 29 793
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 17 441
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 13 255
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 337
  5. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 250
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 725
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 269
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 926
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu