ZVOLENSKÁ SLATINA. Cech slovenských bryndziarov má obavy z poľskej konkurencie. Obchodné reťazce začali predávať bryndzu, ktorá má pôvod v Poľsku a ktorá má podľa údajov na obale len 30-percentný podiel ovčieho mlieka.
V porovnaní s našou bryndzou, ktorá v súlade s normami obsahuje najmenej 50 percent ovčieho mlieka, je neporovnateľne lacnejšia. Nie však pre spotrebiteľa, ale pre obchodníka.
Niektorí spracovatelia bryndze nám doslova podkopávajú nohy, hovorí Sven Harman. FOTO: ĽUBICA MOJŽIŠOVÁ
Nespĺňa naše normy
Keď sa slovenská bryndza dostala pod ochranu Európskej únie, ochranná značka mala pomôcť odstaviť z trhu falšovateľov bryndze, ktorí nedodržiavali minimálny 50-percentný podiel ovčej zložky, stanovenej potravinovým kódexom. Mohli ju predávať výrazne pod cenu, čím znevýhodňovali ostatných výrobcov, ktorí normu dodržiavali. Ovčie mlieko je totiž takmer štvornásobne drahšie ako kravské.
Cech bryndziarov aj zväz chovateľov oviec a kôz požiadali ministerstvo pôdohospodárstva o ochranu a pomoc pre výrobcov slovenskej bryndze. „Potravinový kódex aj právne normy stanovujú, že podiel ovčieho mlieka po prepočte na sušinu má mať viac ako 50 percent hmotnosti," povedal riaditeľ Bryndziarne a syrárne vo Zvolenskej Slatine Sven Harman.
„Certifikačné orgány potvrdili, že výroba bryndze končí jej zabalením. Bryndzu vyrobenú v Poľsku balí jedna zo slovenských mliekarní, čo znamená, že výrobný proces končí na Slovensku. Mliekareň je preto v nadväznosti na naše normy povinná dodržať minimálny 50-percentný podiel ovčieho mlieka."
Zavádzajúci názov
Obchody výrobok predávajú pod názvom Tatranská bryndza. Podľa Harmana takýto názov zákazníka zavádza, pretože si bryndzu automaticky spojí s našimi Tatrami a považuje ho za tradičný slovenský výrobok.
„Nie každý zákazník si obal výrobku detailne prečíta, navyše, údaje na obale sú malými písmenami," dodal Harman. „Niektorí spracovatelia na Slovensku nám doslova podkopávajú trh. Je to ignorovanie všetkých slovenských výrobcov bryndze, ktorí štyri roky bojovali za to, aby dostala ochrannú značku únie. A to iba pre dosiahnutie rýchleho zisku bez ohľadu na kvalitu."
Dosah krízy ešte nepoznajú
Ročne sa na Slovensku vyrobí vyše 4000 ton bryndze. Bryndziareň vo Zvolenskej Slatine jej vyprodukuje za rok 1000 ton. Dnes stojí pred problémom riešenia dôsledkov celosvetovej hospodárskej krízy, ale zároveň je nútená riešiť aj nečisté praktiky a snahy niektorých ziskuchtivých podnikateľov.
„Ľudia v dôsledku finančnej krízy kupujú menej, ale to neznamená, že majú kupovať menej kvalitné výrobky. Každý spotrebiteľ by si mal pri nákupe dôkladne preveriť, čo nakupuje."