POLOMKA. Februárovú nehodu na železničnom priecestí v Polomke, pri ktorej zahynulo 12 ľudí, nezavinili ani neovplyvnili zamestnanci prípadne zariadenia Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) alebo dopravcu (Železničná spoločnosť Slovensko). Vyplýva to zo záverov vyšetrovateľov Odboru bezpečnosti a inšpekcie Generálneho riaditeľstva ŽSR, podľa ktorých tragédiu zapríčinil autobus so zavinením cudzou osobou. Ako dnes poznamenala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková, miera zavinenia je predmetom vyšetrovania Úradu justičnej a kriminálnej polície Krajského riaditeľstva PZ SR v Banskej Bystrici.
Zrážka 46-tonového vlaku, ktorý pravidelne premával na trase Červená Skala - Banská Bystrica, s autobusom sa stala 21. februára, krátko po deviatej hodine v medzistaničnom úseku Heľpa Polomka na nechránenom priecestí. Pavliková upozornila, že rušňovodič ihneď po tom, ako spozoroval autobus, ktorý pred priecestím nezastavil a vošiel naň, použil rýchlobrzdu. Bolo to 72 metrov pred priecestím, pri rýchlosti 70 km/h. Po zrážke osobný vlak tlačil autobus ešte 26 metrov.
„Podľa prepočtov ako aj po vykonanej rekonštrukcii a overení nameraných hodnôt priamo na priecestí v Polomke 11. marca, vyšetrovatelia zistili, že jazda vlaku prebiehala v zmysle pravidiel železničnej prevádzky a nemala vplyv na vznik nehody," poznamenala Pavliková. Ako ďalej pokračovala, vodič autobusu videl 10 metrov pred výstražnými krížmi na vzdialenosť 157 metrov. V prípade, ak by sa vozidlo nachádzalo bezprostredne pri výstražných krížoch, viditeľnosť pre vodiča autobusu bola 207 metrov.
„Rušňovodič spĺňal všetky požiadavky pre výkon svojej funkcie. Pri prejazde nechráneným železničným priecestím je vlak povinný pískať," konštatovala hovorkyňa s tým, že prvýkrát tak rušňovodič urobil 390 metrov pred priecestím, druhýkrát 190 metrov pred ním, a to po dve sekundy. Tretíkrát pískal 97 metrov pred priecestím v trvaní jednej sekundy. „Vlak zapískal ešte dvakrát, pričom poslednýkrát 19 metrov pred priecestím. Tieto údaje poskytlo automatické zariadenie na záznam údajov na motorovom vozni," dodala hovorkyňa. Príčiny nehody zisťovali ŽSR od 21. februára do 20. marca, pričom vyšetrovanie ukončili 24. marca. Škodu na železničnom zvršku vyčíslili na 374,81 eura (11 292 korún) a Železničná spoločnosť Slovensko na motorovom a prípojnom vozni na 137 929 eur (4 155 249 korún). Majiteľovi autobusu vznikla škoda 16 500 eur (497 079 Sk). Pavliková zdôraznila, že aj keď priecestie spĺňa príslušné normy pre súčasný stupeň zabezpečenia, ŽSR sa vzhľadom na mimoriadne tragický rozmer nehody rozhodli, že ho zabezpečia výstražnou svetelnou signalizáciou. Na jej realizácii sa intenzívne pracuje.
Na Slovensku je momentálne 2265 priecestí. Zabezpečených len mechanickými závorami je 90, so svetlami a závorami 544, svetlá bez závor sa nachádzajú na 455 priecestiach. Výstražnými krížmi je chránených 1163 priecestí. Do celkového počtu sa ráta ešte 13 priecestí, ktoré sú trvalo uzamknuté, pričom dopravní zamestnanci ich otvárajú v prípade potreby.