Piatok, 31. marec, 2023 | Meniny má Benjamín

Dvojnásobný majster sveta jazdí na drevenom unikáte

VSKUTKU RARITNÉ VETERÁNY, bicykle, na akých sa jazdilo pred sto či dokonca dvesto rokmi, sa vracajú na naše cesty. Prednedávnom takéto dva stroje priviedli do Zvolena peletón cyklistov propagujúcich Pustý hrad v krajinách Vyšehradskej štvorky.


Jazda na takýchto bicykloch si vyžaduje naozaj dobrú fyzickú kondíciu, prejsť na nich len pár kilometrov si vyžaduje značný športový výkon, ich majitelia sa odvážia aj na dlhšie trasy. V auguste spolu absolvovali 450-kilometrovú mierovú cyklotúru po Japonsku. Dvaja nadšenci pre šport, techniku a históriu v jednom; Ivan Křivánek a Jaroslav Brabc z Moravy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kôň na behanie
Bicykel, na akom jazdí Ivan Křivánek, má niekoľko prívlastkov. Hovorí sa mu kostitras, bicykel na odrážanie či kôň na behanie. Je to replika dreveného kostitrasu, ktorý v roku 1817 zostrojil barón Karl Friedrich Draiser von Sauerbrunn, považovaný za vynálezcu bicykla. Podľa vynálezcu sa bicykel nazýval aj draisina. Na bicykli pripomínajúcom malého dreveného koňa by ste márne hľadali pedále a prevodové ústrojenstvo, cyklista sa musí odrážať od zeme nohami. Keďže nohami aj brzdí, pričom intenzívne zapiera podrážky o cestu, za rok spotrebuje Ivan Křivánek päť párov obuvi.

SkryťVypnúť reklamu

Na koni na behanie jazdí štyri roky. Nie iba exhibične, ale aj pretekársky. „Za tých uplynulých štyroch rokov sa konali dve majstrovstvá sveta v pretekoch historických bicyklov, súťažné disciplíny sú rozdelené podľa dátumu výroby či ich histórie. Vo svojej kategórii som vyhral obidva šampionáty, v Rakúsku aj v Kanade. Budúci rok majú byť vo Švajčiarsku, tam chcem svoj titul majstra sveta obhájiť,“ hovorí.

Ivan Křivánek robil v minulosti triatlon (3,8 km plávanie, 180 km na bicykli a 42 km bežecký maratón) a sedemkrát získal titul Železný muž. Tri roky držal československý rekord, v roku 1982 zaujal nakrátko dokonca druhé miesto na svete (za 10 hodín a 13 minút). Nohy má teda naozaj dobre vytrénované. „Teraz už mám síce nadváhu, ale bicykel ovládam bravúrne, zatiaľ som nenašiel premožiteľa, suverénne som vyhral aj majstrovstvá Čiech,“ hovorí spokojne.

SkryťVypnúť reklamu

Bicykel je ťažký 28 kilogramov. Pri jazde z kopca sa dá na ňom dosiahnuť 40-kilometrová rýchlosť, na maratónoch jazdí 17-kilometrovou rýchlosťou, ale jeho priemerná rýchlosť je tých 12 – 15 kilometrov za hodinu. „Vlani som prešiel tri kilometre za 15 sekúnd, to bol môj najrýchlejší výkon. Pri pretekoch nazvaných 5 Slavkovov za 3 dni som prešiel prvý deň 104 kilometrov pri 19-metrovom prevýšení. To bol môj absolútny výkon.“

Rám bicykla je vyrobený z dvesto rokov starého jaseňového dreva, drevené kolesá majiteľ bicykla pravidelne obmieňa. Pri jazde na dlhšie trasy ich trikrát denne polieva vodou, aby nezaschýnali a nezačali sa rozpadať. Pompéznosť jazde na historickom bicykli dodáva Křivánek kompletnou napoleonskou uniformou. „Patrí k tej dobe. V čase, keď vznikol takýto bicykel, už mali radoví francúzski vojaci uniformy. Pravda je, že bicykle nevlastnili, tie až také typické pre napoleonského vojaka neboli, ale dnes máme na trhu ferrari a tiež ho nemá každý.“

SkryťVypnúť reklamu

Pád je naozaj tvrdý
Vysoký bicykel sa vyrábal na prelome 18. – 19. storočia podľa nemeckého patentu, jeho sláva trvala asi dvadsať rokov. Dá sa na ňom prejsť aj sto kilometrov za deň, to je priemerná dĺžka, a dokáže dosiahnuť priemernú rýchlosť 17 kilometrov za hodinu. „Na tú dobu to bol drahý vynález, dovoliť si ho mohlo len horných 10-tisíc,“ ozrejmuje Jaroslav Brablc. Sám dnes na takomto bicykli jazdí a hovorí, „je, pravda, trochu nepohodlný, ale dá sa na ňom jazdiť celkom v pohode. No pád z neho je naozaj tvrdý.“ Tiež ich niekoľko zažil. „Človek musí spadnúť; kým nespadne, myslí si, že všetko vie a robí zo seba hrdinu. Ale bicykel mu ukáže, že hrdina nie je. K takémuto bicyklu treba mať rešpekt. Vyplýva to z jeho výšky. Človek na ňom je meter a pol nad zemou a keď sa niečo stane, spadne na hubu.“

Jazda na vysokom bicykli nie je takým relaxom ako na súčasných, moderných typoch. Cyklista musí byť sústredený, okrem techniky jazdy musí vedieť predvídať, pretože prakticky nemá žiadne brzdy. „Jazdiť na ňom sa dá naučiť zhruba za tri dni, za týždeň, no ak chce jazdec na ňom prejsť dlhšie trasy, kilometre, zadok je už riadne otlačený a bolí. Na tomto sa nedá zdvihnúť na nohy ako na normálnom a nie každý to vydrží.“ Pri nepredvídanom brzdení šliape na pedále do protismeru, účinok zvyšuje ručnou brzdou. Ak na to nie je čas, nezostáva veľakrát iné, len bicykel naklopiť a vystrieť sa, v tom lepšom prípade, napríklad do ďateliny.

Slovenské pole neorané
Jaroslav Brablc oprašuje svoj vysoký bicykel na akcie historických bicyklov, v Čechách sa ich koná zhruba sedem do roka. Okrem nich ešte majstrovstvá republiky. „Jeden klub historic-kých bicyklov je v Prahe, tradíciu si drží už od 19. storočia,“ ozrejmuje. „Po celých Čechách sú ďalšie kluby, svoj - na Morave - sme si založili tiež. Kamaráti, cyklisti zo Slovenska hovoria, že u vás je to pole neorané.“ Často robí spoločníka na cestách Ivanovi Křivánkovi a jeho kostitrasu. V auguste sa spolu vydali na mierovú misiu do Japonska. Prešli 450 kilometrov a jazdou na svojich veteránoch si uctili pamiatku obetí atómových bômb zhodených na Hirošimou a Nagasaki.

NIEKOĽKO FAKTOV Z HISTÓRIE

Obdobie najväčšej slávy trvalo draisine, ako uvádza na svojej webovej stránke Bike klub, asi desať rokov. Vynálezcovia prišli na to, že k udržaniu rovnováhy nie sú nohy potrebné, a to bol prvý krok k nápadu využiť nohy na pohon predného kolesa pomocou šliapacích kľúk. Prvý takýto stroj predstavil Francúz Pierre Michaux (výrobca kočiarov) a nazval ho velocipéd. Firma Michaux a Lallement bola prvou továrňou na výrobu bicyklov na svete. Draisina mala obidve kolesá rovnako veľké, na velocipéde bolo predné koleso len o kúsok väčšie, a preto sa na ňom nedala dosiahnuť vysoká rýchlosť. Preto sa postupne začali zväčšovať predné kolesá, až vznikol preslávený vysoký bicykel. Stali sa veľmi obľúbenými a začali si raziť cestu do sveta. Začali sa zakladať kluby velocipedistov, usporadúvali sa preteky s masovou účasťou divákov. Napriek veľkému úspechu nespĺňali všetky požiadavky cyklistov. Boli ťažko ovládateľné a veľmi vratké. Jazdec sedel takmer kolmo nad stredom predného kolesa, preto stačil malý kamienok na ukončenie jazdy pádom. Zložitý bol aj výstup do sedla a zostup bol odvážnym akrobatickým kúskom.

Mnohí výrobcovia sa snažili postaviť bicykel, na ktorom by mohli pohodlne jazdiť aj ženy. Tak sa zrodili pohodlnejšie, ale pomalšie trojkolky. Velocipedy však nevytlačili. V 90. rokoch 19. storočia sa začali objavovať prevody. Tie sa podpísali pod zánik vysokých bicyklov, aj keď po prvýkrát boli vyskúšané práve na vysokom bicykli. Prvý bicykel sa nazýval kangaroo (klokan). Priemer predného kolesa sa postupne mohol zmenšovať, pretože s prevodom sa zvyšovala rýchlosť.

Najčítanejšie na My Zvolen

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  3. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  4. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  5. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu aj mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  6. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  7. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  8. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  1. MetLife prináša novinky v skupinovom poistení pre zamestnancov
  2. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  3. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  4. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  5. Unilabs Slovensko otvára v Boroch najmodernejšie laboratórium
  6. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  7. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  8. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  1. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 27 353
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 22 045
  3. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 10 829
  4. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur. 9 850
  5. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 014
  6. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 5 662
  7. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 4 040
  8. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 3 816

Blogy SME

  1. Miroslav Danko: Riešenie problému s parkovaním
  2. Věra Tepličková: Môj vstup do strany
  3. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCVII - Zuberec, Múzeum oravskej dediny
  4. Tomáš Török: Zdá sa vám rok 2023 nestabilný? Využite to!
  5. Martin Javorček: Investujete do akcií a ETF fondov – pozor hrozí vám až 40% dedičská daň a nikto Vám to nepovie.
  6. Rasťo Boris: Večer moderného beatnika s pivom, zeleninou a trávou (Denník živého smrteľníka)
  7. Eva Chocholáčková: Kto získa vikomta?
  8. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: katedrála Canterbury
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 34 359
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 26 884
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 952
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 8 575
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 768
  6. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 287
  7. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 4 108
  8. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 4 019
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Park Jozefa Dekréta Matejovie vo Zvolene.

Mesto chce ušetriť vlastné peniaze.


TASR 3m
Režisér Rudolf Biermann.

Tvorcovia hľadajú ľudí do filmu po celom východnom Slovensku.


24. mar
V Michalkovej.

Obec už piate volebné obdobie ťahá Ján Parobok, voľbami neprešiel.


TASR 30. mar
Ilustračné foto.

Poslanci schválili podanie žiadosti.


TASR 30. mar

Blogy SME

  1. Miroslav Danko: Riešenie problému s parkovaním
  2. Věra Tepličková: Môj vstup do strany
  3. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCVII - Zuberec, Múzeum oravskej dediny
  4. Tomáš Török: Zdá sa vám rok 2023 nestabilný? Využite to!
  5. Martin Javorček: Investujete do akcií a ETF fondov – pozor hrozí vám až 40% dedičská daň a nikto Vám to nepovie.
  6. Rasťo Boris: Večer moderného beatnika s pivom, zeleninou a trávou (Denník živého smrteľníka)
  7. Eva Chocholáčková: Kto získa vikomta?
  8. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: katedrála Canterbury
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 34 359
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 26 884
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 952
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 8 575
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 768
  6. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 287
  7. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 4 108
  8. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 4 019
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu