Architekt Peter Kašša: Iné riešenie nie je možné

Zmeny, nech sa týkajú čohokoľvek, majú vždy svojich zástancov aj odporcov. Územný plán, ktorý rieši, ako má v budúcnosti vyzerať centrum Zvolena, nie je výnimkou. Radikálnou zmenou má totiž prejsť časť Hviezdoslavovej ulice a časť Bystrického radu. Niekto

Kadiaľ má viesť vnútorný dopravný okruh mesta?

- Vnútorný okruh je navrhnutý ako obojsmerný. V súčasnosti sú tieto ulice jednosmerné, čo znásobuje jazdy v meste. Štefánikova a Moyzesova boli doteraz jednosmerné od severu na juh, Kozačekova a Bystrický rad z juhu na sever. Vybudovanie okruhu navrhujeme na etapy. Prioritou je vybudovať južnú časť dopravného okruhu, to znamená premiestniť Masarykovu ulicu medzi železničnú trať a zámok, čím sa podarí odstrániť najväčší kolízny dopravný bod - križovatku pod zámkom, na ktorej sa už v súčasnosti tvoria dopravné zápchy. Frekventovaná Masarykova ulica navyše oddeľuje návršie zámku od námestia, ktoré je pešou zónou. Druhým krokom je dobudovanie komunikácie do Hlbín, do územia pod nadjazdom. Tam spracovateľ plánu navrhuje aj záchytné parkovisko a priestor pre novú výstavbu. Tá sa v tomto priestore doteraz nerozvíjala, pretože chýbalo dopravné napojenie. Súčasťou prvej a druhej etapy je vybudovanie kruhovej križovatky v ústí ulíc Jesenského, Masarykovej a Jiskrovej. Kruhová križovatka by mala zabrániť ranným a popoludňajším zápcham, ktoré sa tvoria na Masarykovej medzi oboma križovatkami pod zámkom. Treťou etapou je okruh cez Bystrický rad a po ňom vybudovanie mimoúrovňového križovania so železnicou na Kuzmányho nábrežím, aby sanitky záchrannej služby nemuseli čakať pred rampami. Celý tento územný plán je však výhľadový na obdobie dvadsiatich rokov, preto v ňom navrhujeme aj stavby, na realizáciu ktorých mesto v súčasnosti peniaze nemá. Už dopredu však musí mať jasnú predstavu, ako a kadiaľ chce v budúcnosti dopravu viesť, aby tomu prispôsobilo rozvoj dotknutej mestskej časti. Vnútorný dopravný okruh je nevyhnutý, už teraz na jedného obyvateľa Zvolena pripadá viac áut ako je slovenský priemer.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Môžete byť konkrétnejší?

- Podľa posledného dopravného prieskumu v roku 2000 bolo evidovaných vo Zvolene 13 800 osobných áut a dodávok. Na tisíc obyvateľov tak pripadlo 310 áut. Jedno auto na 3,2 obyvateľa. Tento výsledok bol vtedy vyšší od slovenského priemeru o 25 percent.

Obojsmerná komunikácia na Bystrickom rade si vyžiada asanáciu niekoľkých budov.V akom rozsahu?

- Celú zástavbu od Hviezdoslavovej až po Ulicu V. P. Tótha, t. j. od Robotníckeho domu až po križovatku s nemocnicou. Bytoviek na Bystrickom rade sa už netýka. Samozrejme, budovy nemôžeme zabrať násilným spôsobom. Keďže pôjde o verejno-prospešnú stavbu, bude možné na ňu uplatniť inštitút vyvlastnenia. Podľa platnej legislatívy môžeme odkúpiť objekty aj pozemky za trhovú cenu na základe znaleckého posudku, alebo sa dohodnúť s vlastníkmi, že im vybudujeme náhradnú adekvátnu výstavbu povedzme v lokalite Hlbiny, čo bude o 500 metrov južnejšie, ale stále v centre mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí poslanci aj obyvatelia si myslia, že mesto by si nemalo búrať takú historickú budovu, akou je Robotnícky dom na Bystrickom rade.

- Dom nie je kultúrnou pamiatkou, je však pravdou, že architektonicky patrí k hodnotnejším budovám a ľudia k nej majú vzťah. Teraz vytvára nárožie Hviezdoslavovej ulice a Bystrického radu. Keď nárožie posunieme západným smerom o pár metrov bližšie k námestiu, podobná stavba s podobnou kubatúrou aj s podobným architektonickým riešením sa dá postaviť aj po rozšírení týchto ulíc. Viem si predstaviť aj úplnú alebo čiastočnú repliku Robotníckeho domu na posunutom nároží.

Železničná stanica má byť presťahovaná o 150 metrov bližšie k mestu. Kto bude prestavbu financovať?

- Financovanie dokumentácia nerieši. Presťahovanie stanice navrhujeme z dôvodu, že v tomto priestore bude väčšia intenzita dopravy. Na novom mieste bude viac priestoru na vybudovanie nástupišťa. Chceme ho zlúčiť ako prestupné miesto s autobusovými zastávkami MHD, ktorá bude premávať po vnútornom okruhu, a tiež so zastávkami prímestskej autobusovej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa stane, ak poslanci územný plán neschvália a budú schválenie odsúvať s nádejou, že sa nájde alternatívne riešenie?

- Iná alternatíva nie je možná. Pohybujeme sa v zastavanom území, v ktorom iné situovanie dopravného okruhu okolo mesta je nemožné. To nie je výmysel len tohto konceptu, spracovateľ to prebral z predchádzajúcich územných plánov. Takáto cesta bola navrhovaná už v minulosti, je to problematika, ktorou sa urbanisti a územní plánovači v meste zaoberali dlhodobo. Ak by sa našlo iné riešenie, ako umiestniť dvojsmernú komunikáciu na Bystrický rad bez toho, aby sa tam asanovali domy, my ho, pochopiteľne, uvítame. Náš spracovateľ však iné riešenie považuje za nemožné. Využívanie objektov na Bystrickom rade nie je ani v súčasnosti ideálne. Nachádzajú sa pri železničnej trati, sú atakované hlukom z nej, v tesnej blízkosti je jednopruhová komunikácia, pri nej vedie chodník hneď popri fasáde objektov. Už súčasný stav je stiesnený a užívanie objektov problematické, ďalší rozvoj táto ulica ani neumožňuje. Otázne je, či uprednostníme záujem skupiny ľudí, ktorých sa to týka, alebo či poslanci budú dôverovať odborníkom, ktorí dokumentáciu spracovali.

Ak poslanci návrh odsúhlasia, dokedy sa bude na toto územie vzťahovať stavebná uzávera?

- Uzemno-plánovacia dokumentácia nehovorí o tom, kedy bude potrebné domy asanovať. Hovorí len o usmernení výstavby v danom území, o tom, že domy budú ponechané na dožitie. Na ulici nebudú povolené ďalšie novostavby, ani prístavby a nadstavby. Samozrejme, do doby, kým mesto nájde spôsob financovania vnútorného dopravného okruhu, budú povolené udržiavacie práce na domoch, aby obyvatelia a vlastníci neboli znevýhodňovaní. Čo sa týka stavebnej uzávery, jej podmienky sa zmenili. Môže sa vyhlásiť pred spracovaním takejto územno-plánovacej dokumentácie a vyhlasuje sa iba na čas, kým bude dopracovaná a schválená. Potom už stavebná uzávera stráca platnosť a platí schválený územný plán. Stavebná uzávera môže byť vyhlásená na najviac päť rokov, ak sa za ten čas územný plán nespracuje a neschváli, stavebná uzávera stráca platnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 15 937
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 506
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 559
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 412
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 996
  6. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 518
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 503
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 422
  1. Martin Eštočák: V Prešove chcú predať parkovisko hlboko pod cenou. Podal som podnet na prokuratúru
  2. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola...
  3. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  4. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  6. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  7. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  8. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 581
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 20 849
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 498
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 205
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 823
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 704
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 717
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 618
  1. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola...
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  3. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  6. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  7. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  8. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Eštočák: V Prešove chcú predať parkovisko hlboko pod cenou. Podal som podnet na prokuratúru
  2. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola...
  3. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  4. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  6. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  7. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  8. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 581
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 20 849
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 498
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 205
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 823
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 704
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 717
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 618
  1. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola...
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  3. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  6. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  7. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  8. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu