Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky
CESTNÉMU OKRUHU MAJÚ PADNÚŤ ZA OBEŤ DOMY

Architekt Peter Kašša: Iné riešenie nie je možné

Zmeny, nech sa týkajú čohokoľvek, majú vždy svojich zástancov aj odporcov. Územný plán, ktorý rieši, ako má v budúcnosti vyzerať centrum Zvolena, nie je výnimkou. Radikálnou zmenou má totiž prejsť časť Hviezdoslavovej ulice a časť Bystrického radu. Niekto

Kadiaľ má viesť vnútorný dopravný okruh mesta?

- Vnútorný okruh je navrhnutý ako obojsmerný. V súčasnosti sú tieto ulice jednosmerné, čo znásobuje jazdy v meste. Štefánikova a Moyzesova boli doteraz jednosmerné od severu na juh, Kozačekova a Bystrický rad z juhu na sever. Vybudovanie okruhu navrhujeme na etapy. Prioritou je vybudovať južnú časť dopravného okruhu, to znamená premiestniť Masarykovu ulicu medzi železničnú trať a zámok, čím sa podarí odstrániť najväčší kolízny dopravný bod - križovatku pod zámkom, na ktorej sa už v súčasnosti tvoria dopravné zápchy. Frekventovaná Masarykova ulica navyše oddeľuje návršie zámku od námestia, ktoré je pešou zónou. Druhým krokom je dobudovanie komunikácie do Hlbín, do územia pod nadjazdom. Tam spracovateľ plánu navrhuje aj záchytné parkovisko a priestor pre novú výstavbu. Tá sa v tomto priestore doteraz nerozvíjala, pretože chýbalo dopravné napojenie. Súčasťou prvej a druhej etapy je vybudovanie kruhovej križovatky v ústí ulíc Jesenského, Masarykovej a Jiskrovej. Kruhová križovatka by mala zabrániť ranným a popoludňajším zápcham, ktoré sa tvoria na Masarykovej medzi oboma križovatkami pod zámkom. Treťou etapou je okruh cez Bystrický rad a po ňom vybudovanie mimoúrovňového križovania so železnicou na Kuzmányho nábrežím, aby sanitky záchrannej služby nemuseli čakať pred rampami. Celý tento územný plán je však výhľadový na obdobie dvadsiatich rokov, preto v ňom navrhujeme aj stavby, na realizáciu ktorých mesto v súčasnosti peniaze nemá. Už dopredu však musí mať jasnú predstavu, ako a kadiaľ chce v budúcnosti dopravu viesť, aby tomu prispôsobilo rozvoj dotknutej mestskej časti. Vnútorný dopravný okruh je nevyhnutý, už teraz na jedného obyvateľa Zvolena pripadá viac áut ako je slovenský priemer.

Skryť Vypnúť reklamu

Môžete byť konkrétnejší?

- Podľa posledného dopravného prieskumu v roku 2000 bolo evidovaných vo Zvolene 13 800 osobných áut a dodávok. Na tisíc obyvateľov tak pripadlo 310 áut. Jedno auto na 3,2 obyvateľa. Tento výsledok bol vtedy vyšší od slovenského priemeru o 25 percent.

Obojsmerná komunikácia na Bystrickom rade si vyžiada asanáciu niekoľkých budov.V akom rozsahu?

- Celú zástavbu od Hviezdoslavovej až po Ulicu V. P. Tótha, t. j. od Robotníckeho domu až po križovatku s nemocnicou. Bytoviek na Bystrickom rade sa už netýka. Samozrejme, budovy nemôžeme zabrať násilným spôsobom. Keďže pôjde o verejno-prospešnú stavbu, bude možné na ňu uplatniť inštitút vyvlastnenia. Podľa platnej legislatívy môžeme odkúpiť objekty aj pozemky za trhovú cenu na základe znaleckého posudku, alebo sa dohodnúť s vlastníkmi, že im vybudujeme náhradnú adekvátnu výstavbu povedzme v lokalite Hlbiny, čo bude o 500 metrov južnejšie, ale stále v centre mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Niektorí poslanci aj obyvatelia si myslia, že mesto by si nemalo búrať takú historickú budovu, akou je Robotnícky dom na Bystrickom rade.

- Dom nie je kultúrnou pamiatkou, je však pravdou, že architektonicky patrí k hodnotnejším budovám a ľudia k nej majú vzťah. Teraz vytvára nárožie Hviezdoslavovej ulice a Bystrického radu. Keď nárožie posunieme západným smerom o pár metrov bližšie k námestiu, podobná stavba s podobnou kubatúrou aj s podobným architektonickým riešením sa dá postaviť aj po rozšírení týchto ulíc. Viem si predstaviť aj úplnú alebo čiastočnú repliku Robotníckeho domu na posunutom nároží.

Železničná stanica má byť presťahovaná o 150 metrov bližšie k mestu. Kto bude prestavbu financovať?

- Financovanie dokumentácia nerieši. Presťahovanie stanice navrhujeme z dôvodu, že v tomto priestore bude väčšia intenzita dopravy. Na novom mieste bude viac priestoru na vybudovanie nástupišťa. Chceme ho zlúčiť ako prestupné miesto s autobusovými zastávkami MHD, ktorá bude premávať po vnútornom okruhu, a tiež so zastávkami prímestskej autobusovej dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo sa stane, ak poslanci územný plán neschvália a budú schválenie odsúvať s nádejou, že sa nájde alternatívne riešenie?

- Iná alternatíva nie je možná. Pohybujeme sa v zastavanom území, v ktorom iné situovanie dopravného okruhu okolo mesta je nemožné. To nie je výmysel len tohto konceptu, spracovateľ to prebral z predchádzajúcich územných plánov. Takáto cesta bola navrhovaná už v minulosti, je to problematika, ktorou sa urbanisti a územní plánovači v meste zaoberali dlhodobo. Ak by sa našlo iné riešenie, ako umiestniť dvojsmernú komunikáciu na Bystrický rad bez toho, aby sa tam asanovali domy, my ho, pochopiteľne, uvítame. Náš spracovateľ však iné riešenie považuje za nemožné. Využívanie objektov na Bystrickom rade nie je ani v súčasnosti ideálne. Nachádzajú sa pri železničnej trati, sú atakované hlukom z nej, v tesnej blízkosti je jednopruhová komunikácia, pri nej vedie chodník hneď popri fasáde objektov. Už súčasný stav je stiesnený a užívanie objektov problematické, ďalší rozvoj táto ulica ani neumožňuje. Otázne je, či uprednostníme záujem skupiny ľudí, ktorých sa to týka, alebo či poslanci budú dôverovať odborníkom, ktorí dokumentáciu spracovali.

Ak poslanci návrh odsúhlasia, dokedy sa bude na toto územie vzťahovať stavebná uzávera?

- Uzemno-plánovacia dokumentácia nehovorí o tom, kedy bude potrebné domy asanovať. Hovorí len o usmernení výstavby v danom území, o tom, že domy budú ponechané na dožitie. Na ulici nebudú povolené ďalšie novostavby, ani prístavby a nadstavby. Samozrejme, do doby, kým mesto nájde spôsob financovania vnútorného dopravného okruhu, budú povolené udržiavacie práce na domoch, aby obyvatelia a vlastníci neboli znevýhodňovaní. Čo sa týka stavebnej uzávery, jej podmienky sa zmenili. Môže sa vyhlásiť pred spracovaním takejto územno-plánovacej dokumentácie a vyhlasuje sa iba na čas, kým bude dopracovaná a schválená. Potom už stavebná uzávera stráca platnosť a platí schválený územný plán. Stavebná uzávera môže byť vyhlásená na najviac päť rokov, ak sa za ten čas územný plán nespracuje a neschváli, stavebná uzávera stráca platnosť.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 396
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 765
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 232
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 369
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 11 937
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 047
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 030
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 054
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 887
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 814
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Zomrel Marcel Daniš. Ten, čo hrával s Dežom

Počúvať bigbít cielene nebolo možné, nebolo kde, zaspomínal v minulosti známy zvolenský bigbiťák.

Marcel Daniš.

Tóth vytvoril v Dudinciach rekord, splnil limit na OH (+ FOTO)

Sychravé počasie, mokrá trať, ale aj medzinárodná konkurencia. Aj taká bola Dudinská päťdesiatka počas pandémie koronavírusu.

Matej Tóth vyhral v Dudinciach švrtýkrát, čím vytvoril nový rekord.
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

HKM Zvolen ide do karantény, zrušil sa aj tréningový proces mládeže

Pozitívne prípady na ochorenie COVID-19 hlási už aj HKM Zvolen.

Gólová radosť Zvolenčanov v zápase s Trenčínom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

V breznianskej nemocnici zomrel pacient, nepomohla ani liečba remdesivirom

Za dva týždne evidovala nemocnica desať vyliečených pacientov.

V Lučenci hľadajú posily do tímov v celoplošnom testovaní, denná odmena je 70 eur

Záujemcovia sa môžu hlásiť do pondelka 26. októbra do 9.00 hod.

Už ste čítali?