Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Architekt Peter Kašša: Iné riešenie nie je možné

Zmeny, nech sa týkajú čohokoľvek, majú vždy svojich zástancov aj odporcov. Územný plán, ktorý rieši, ako má v budúcnosti vyzerať centrum Zvolena, nie je výnimkou. Radikálnou zmenou má totiž prejsť časť Hviezdoslavovej ulice a časť Bystrického radu. Niekto

Kadiaľ má viesť vnútorný dopravný okruh mesta?

- Vnútorný okruh je navrhnutý ako obojsmerný. V súčasnosti sú tieto ulice jednosmerné, čo znásobuje jazdy v meste. Štefánikova a Moyzesova boli doteraz jednosmerné od severu na juh, Kozačekova a Bystrický rad z juhu na sever. Vybudovanie okruhu navrhujeme na etapy. Prioritou je vybudovať južnú časť dopravného okruhu, to znamená premiestniť Masarykovu ulicu medzi železničnú trať a zámok, čím sa podarí odstrániť najväčší kolízny dopravný bod - križovatku pod zámkom, na ktorej sa už v súčasnosti tvoria dopravné zápchy. Frekventovaná Masarykova ulica navyše oddeľuje návršie zámku od námestia, ktoré je pešou zónou. Druhým krokom je dobudovanie komunikácie do Hlbín, do územia pod nadjazdom. Tam spracovateľ plánu navrhuje aj záchytné parkovisko a priestor pre novú výstavbu. Tá sa v tomto priestore doteraz nerozvíjala, pretože chýbalo dopravné napojenie. Súčasťou prvej a druhej etapy je vybudovanie kruhovej križovatky v ústí ulíc Jesenského, Masarykovej a Jiskrovej. Kruhová križovatka by mala zabrániť ranným a popoludňajším zápcham, ktoré sa tvoria na Masarykovej medzi oboma križovatkami pod zámkom. Treťou etapou je okruh cez Bystrický rad a po ňom vybudovanie mimoúrovňového križovania so železnicou na Kuzmányho nábrežím, aby sanitky záchrannej služby nemuseli čakať pred rampami. Celý tento územný plán je však výhľadový na obdobie dvadsiatich rokov, preto v ňom navrhujeme aj stavby, na realizáciu ktorých mesto v súčasnosti peniaze nemá. Už dopredu však musí mať jasnú predstavu, ako a kadiaľ chce v budúcnosti dopravu viesť, aby tomu prispôsobilo rozvoj dotknutej mestskej časti. Vnútorný dopravný okruh je nevyhnutý, už teraz na jedného obyvateľa Zvolena pripadá viac áut ako je slovenský priemer.

SkryťVypnúť reklamu

Môžete byť konkrétnejší?

- Podľa posledného dopravného prieskumu v roku 2000 bolo evidovaných vo Zvolene 13 800 osobných áut a dodávok. Na tisíc obyvateľov tak pripadlo 310 áut. Jedno auto na 3,2 obyvateľa. Tento výsledok bol vtedy vyšší od slovenského priemeru o 25 percent.

Obojsmerná komunikácia na Bystrickom rade si vyžiada asanáciu niekoľkých budov.V akom rozsahu?

- Celú zástavbu od Hviezdoslavovej až po Ulicu V. P. Tótha, t. j. od Robotníckeho domu až po križovatku s nemocnicou. Bytoviek na Bystrickom rade sa už netýka. Samozrejme, budovy nemôžeme zabrať násilným spôsobom. Keďže pôjde o verejno-prospešnú stavbu, bude možné na ňu uplatniť inštitút vyvlastnenia. Podľa platnej legislatívy môžeme odkúpiť objekty aj pozemky za trhovú cenu na základe znaleckého posudku, alebo sa dohodnúť s vlastníkmi, že im vybudujeme náhradnú adekvátnu výstavbu povedzme v lokalite Hlbiny, čo bude o 500 metrov južnejšie, ale stále v centre mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí poslanci aj obyvatelia si myslia, že mesto by si nemalo búrať takú historickú budovu, akou je Robotnícky dom na Bystrickom rade.

- Dom nie je kultúrnou pamiatkou, je však pravdou, že architektonicky patrí k hodnotnejším budovám a ľudia k nej majú vzťah. Teraz vytvára nárožie Hviezdoslavovej ulice a Bystrického radu. Keď nárožie posunieme západným smerom o pár metrov bližšie k námestiu, podobná stavba s podobnou kubatúrou aj s podobným architektonickým riešením sa dá postaviť aj po rozšírení týchto ulíc. Viem si predstaviť aj úplnú alebo čiastočnú repliku Robotníckeho domu na posunutom nároží.

Železničná stanica má byť presťahovaná o 150 metrov bližšie k mestu. Kto bude prestavbu financovať?

- Financovanie dokumentácia nerieši. Presťahovanie stanice navrhujeme z dôvodu, že v tomto priestore bude väčšia intenzita dopravy. Na novom mieste bude viac priestoru na vybudovanie nástupišťa. Chceme ho zlúčiť ako prestupné miesto s autobusovými zastávkami MHD, ktorá bude premávať po vnútornom okruhu, a tiež so zastávkami prímestskej autobusovej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa stane, ak poslanci územný plán neschvália a budú schválenie odsúvať s nádejou, že sa nájde alternatívne riešenie?

- Iná alternatíva nie je možná. Pohybujeme sa v zastavanom území, v ktorom iné situovanie dopravného okruhu okolo mesta je nemožné. To nie je výmysel len tohto konceptu, spracovateľ to prebral z predchádzajúcich územných plánov. Takáto cesta bola navrhovaná už v minulosti, je to problematika, ktorou sa urbanisti a územní plánovači v meste zaoberali dlhodobo. Ak by sa našlo iné riešenie, ako umiestniť dvojsmernú komunikáciu na Bystrický rad bez toho, aby sa tam asanovali domy, my ho, pochopiteľne, uvítame. Náš spracovateľ však iné riešenie považuje za nemožné. Využívanie objektov na Bystrickom rade nie je ani v súčasnosti ideálne. Nachádzajú sa pri železničnej trati, sú atakované hlukom z nej, v tesnej blízkosti je jednopruhová komunikácia, pri nej vedie chodník hneď popri fasáde objektov. Už súčasný stav je stiesnený a užívanie objektov problematické, ďalší rozvoj táto ulica ani neumožňuje. Otázne je, či uprednostníme záujem skupiny ľudí, ktorých sa to týka, alebo či poslanci budú dôverovať odborníkom, ktorí dokumentáciu spracovali.

Ak poslanci návrh odsúhlasia, dokedy sa bude na toto územie vzťahovať stavebná uzávera?

- Uzemno-plánovacia dokumentácia nehovorí o tom, kedy bude potrebné domy asanovať. Hovorí len o usmernení výstavby v danom území, o tom, že domy budú ponechané na dožitie. Na ulici nebudú povolené ďalšie novostavby, ani prístavby a nadstavby. Samozrejme, do doby, kým mesto nájde spôsob financovania vnútorného dopravného okruhu, budú povolené udržiavacie práce na domoch, aby obyvatelia a vlastníci neboli znevýhodňovaní. Čo sa týka stavebnej uzávery, jej podmienky sa zmenili. Môže sa vyhlásiť pred spracovaním takejto územno-plánovacej dokumentácie a vyhlasuje sa iba na čas, kým bude dopracovaná a schválená. Potom už stavebná uzávera stráca platnosť a platí schválený územný plán. Stavebná uzávera môže byť vyhlásená na najviac päť rokov, ak sa za ten čas územný plán nespracuje a neschváli, stavebná uzávera stráca platnosť.

Najčítanejšie na My Zvolen

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  6. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  7. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 621
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 509
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 7 639
  4. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 3 698
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 368
  6. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 2 150
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 1 831
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo 1 710

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Hodová story
  2. Jozef Sitko: Nesystémový systém manipuluje výsledky blogu
  3. Samuel Ivančák: Päť rokov bez Mariána Vargu
  4. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Zubria zvernica a Pstruhový raj Topoľčianky
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Policajt z NAKA, ktorý pomohol zavrieť piťovcov, upozornil na svedkov klamárov
  6. Miroslav Ferkl: Čo môže byť ešte horšie?
  7. Michala Guľasová: Katja Pantzar - Fínske štastie – knižná recenzia
  8. Miriam Studeničová: Fantastické a neuveriteľné informácie o fenoméne ľudskej radosti
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 127 400
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 229
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 354
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 184
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 5 613
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 4 778
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 3 508
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 197
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Služba je pre vybrané skupiny obyvateľov.


TASR 10 h
ilustračné foto

Sú na izolačných lôžkach.


TASR 10 h
Hľadaný Milan Gažík.

Má ísť do väzenia.


SITA 10 h

Ochotníci spohodlneli, nemajú čas.


Martin Kret 11 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Lukáš sa zo stanovačky nevrátil, zomrel po páde zo skaly.


19 h

39-ročný muž je nezvestný od včerajšieho rána.


(tn) 17 h

O post župana zabojuje Jaroslav Baška, Peter Máťoš a Anton Kysel.


8. aug

Bariéru medzi autami a posedením na okraji cesty bude tvoriť mobilná zeleň.


12 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Hodová story
  2. Jozef Sitko: Nesystémový systém manipuluje výsledky blogu
  3. Samuel Ivančák: Päť rokov bez Mariána Vargu
  4. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Zubria zvernica a Pstruhový raj Topoľčianky
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Policajt z NAKA, ktorý pomohol zavrieť piťovcov, upozornil na svedkov klamárov
  6. Miroslav Ferkl: Čo môže byť ešte horšie?
  7. Michala Guľasová: Katja Pantzar - Fínske štastie – knižná recenzia
  8. Miriam Studeničová: Fantastické a neuveriteľné informácie o fenoméne ľudskej radosti
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 127 400
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 229
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 354
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 184
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 5 613
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 4 778
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 3 508
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 197
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu