Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Leteckí modelári súťažili v Očovej

Podpoliansky zlet historických modelov mal v poslednú júlovú sobotu premiéru na letisku v Očovej. Modelárstvo v regióne prežíva útlm a najmä historické modelárstvo nebolo na strednom Slovensku nikdy veľmi rozvinuté. Vlani, v rámci leteckého dňa, mali na l

Väčšina prišla s historickými modelmi lietadiel a vetroňov. „Taktiež tu máme nehistorické letecké modely,“ upresnil tajomník súťaže Filip Roháček. Názov „podpoliansky“ evokoval, že ide o lokálne majstrovstvá, no opak bol pravdou. „Sú tu modelári z celého Slovenska, aj z Českej republiky,“ dodal. Podpoliansky zlet bol zároveň majstrovstvami Slovenskej republiky voľne lietajúcich historických leteckých modelov. Motorové aj bezmotorové modely mali jednotné hodnotenie a tým bola dĺžka letu.

Vetroň staval dva a pol mesiaca
„To je DG 67, taliansky vetroň z roku 1941,“ vysvetlil Július Kákoš z Trenčína, ktorý sa pripravoval na súťaž. Jeho model bol zväčšený o tridsať percent, aby uniesol rádiovú aparatúru aj s baterkami. Vetroň štartuje buď s navijakom alebo z takzvaného gumapraku, čo je dvadsať metrov gumy a osemdesiat metrov lana. „Meria sa čas. Maximum u historických modelov je päť minút,“ vysvetlil Július. Ďalej sa už nemeria. Výsledný čas je časom z troch štartov. Ak by dosiahli maximum viacerí, víťaza určí rozlietavanie, pri ktorom už maximálna hranica, neplatí. Kto vydrží vo vzduchu dlhšie, vyhráva. Sám Július Kákoš so svojím DG 67 skončil na majstrovstvách Európy na štvrtom mieste, pričom od tretieho ho delili iba dve sekundy. Svoj model nestaval veľmi dlho, no ako povedal, veľmi intenzívne. „Dva a pol mesiaca, ale to už bolo takmer vo dne v noci,“ povedal šesťdesiatsedemročný Július Kákoš. Modelárstvu sa venuje už pekných pár rôčkov, už ako siedmak bol v škole vedúcim modelárskeho krúžku. Po prvom lete bol spokojný. „Pekne to ide hore,“ povedal po prvom tréningovom lete. Musel vraj iba pár vecí doštelovať – napokon, každý model treba prispôsobiť počasiu.

Motor začal „blbnúť“
Kým niektorí pokojne čakali, kedy príde čas pre ich model, ďalší na poslednú chvíľu ešte čo-to vylepšovali. „Motor, motor... Hapruje mi motor,“ odvetil Michal Madaras z Trnavy, ktorého sme vyrušili pri práci. Snažil sa rozbehať malý motorček svojho modelu. Neúspešne. „Je to replika benzínového motora, ktorý sa robil v štyridsiatych rokoch,“ dodal. Hnevalo ho zrejme zapaľovanie. Na podpolianskom zlete motor bežal iba chvíľu, potom začal „blbnúť“. Niektorí modelári prešli od spaľovacích motorov k elektromotorom. Je to vraj jednoduchšie a čistejšie, človek nemá prsty špinavé od benzínu a oleja. I keď to vždy k lietadlám patrilo. „Starý model musí mať starý motor,“ povedal k replike motora. Ani minimotorček však nie je najlacnejší – stojí okolo 4500 českých korún. So zapaľovaním a poštovným ho vraj vyšiel na šesťtisíc. K tomu stovka za vrtuľu, tri servá po sedemsto korún, tritisíc korún prijímač a šesťtisíc za vysielač. A k tomu samotný model lietadla. Po „ikstý“ raz zmontoval motor, no ten akoby sa zaťal. „Tak toto hore nepôjde,“ dodal sklamane. A ani nešlo. Našťastie mal v zálohe ešte ďalšie modely.

Lietadlo zabrzdil padák
Dva ďalšie historické modely boli o niečo iné ako ostatné. Do lietadiel modelár posadil aj postavičku pilota. „Tento sa volá Fenix a je z roku 1933. Je tam originálny motor ešte z roku 1930, no neviem ani jeho názov, pretože sa už nikto do takýchto motorov nevyzná,“ dodal Ondrej Henkrich z Košíc. V historickom modeli sedel pilot, zatiaľ z plastu, ako prisľúbil pán Ondrej, už onedlho ho urobí z dreva. Ďalší jeho model s nemeckými znakmi bol tiež z roku 1930, na rozdiel od iných nemal žiadne rádiové riadenie. Ako ho potom možno pilotovať? „Model sa dá, samozrejme, po skúsenostiach, tak nastaviť, že viem, kde asi pristane,“ dodal. Motor má svoj časovač, po nastavenom čase sa motor zastaví. Ďalší časovač by mal vyklápať výškovku, no Ondrej Henkrich si to upravil po svojom. Nevyklápal nič, časovač vyhodil padák, ktorý lietadlo zabrzdil.

Láska na celý život

Pozorovateľ, ktorý s modelárstvom nemá nič spoločné, musel týchto ľudí obdivovať. Väčšinu z nich tvorili starší páni – možno povedať, i dedkovia. Napriek tomu tá iskra v očiach, tá zaujatosť svojím koníčkom z nich robila priam mladíkov. Dokázali sa debatovať o výrobe s takým nadšením ako malí chlapci, ktorí sa hrajú zaujímavú hru. A naozaj, väčšinou s modelárstvom ako chlapci aj títo páni v rokoch začínali. Modelárstvo je zrejme láskou na celý život.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 460
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 515
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 378
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 835
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 162
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 633
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 552
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 252
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 111
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 644
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Z Fiľakova hlásia 16 pozitívnych, v žiarskej osade je záujem o testovanie (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Testovanie v osade Pod Kortínou.

V niektorých obciach v krupinskom okrese sa míňajú testy

Primátor Krupiny ľudí upozornil, aby necestovali po okolitých dedinách v takej miere.

V niektorých obciach sa testy míňajú.

V H. Nemciach predišli dlhým radom vďaka kamere, starosta pomáha s administráciou

Pred budovou sú vyznačené aj dvojmetrové rozostupy. V obci otestovali aj zahraničných.

Situácia pred testovacím miestom v H. Nemciach okolo 13:30 aj s nakreslenými rozostupmi.

Odľahlé časti Zvolena na testovanie stále čakajú, odberné tímy tam nedorazili

Na Kráľovej mali robiť testy v dopoludňajších hodinách.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Z Fiľakova hlásia 16 pozitívnych, v žiarskej osade je záujem o testovanie (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Testovanie v Žilinskom kraji prebieha bez výraznejších problémov (minúta po minúte)

Pred synagógou si rozložili aparatúru žilinskí dídžeji. Centrom mesta sa rozliehala hudba, ktorou chcú spríjemniť čakanie. Tvrdia, že dnes to nie je párty.

Už ste čítali?