18. júl 2007 o 14:43
Značenie cyklotrás je v súčasnosti dobré
Občianske združenie Cykloklub Poľana funguje viac ako sedem rokov. „Jeho hlavným cieľom je vytvárať podmienky pre zdravý pohyb na bicykli,“ hovorí predseda cykloklubu, Ján Ľupták z Detvy. Sadnúť na bicykel a ísť je jednoduché. A ak máme dobre vytýčenú tra
(ms) Externý prispievateľ
Cykloklub Poľana už niekoľko rokov vytvára nové cyklistické trasy, najmä v Podpoľaní. A ako vnímajú najnovšie snahy o vytlačenie cyklistov z našich lesov milovníci cykloturistiky v Podpoľaní? „Podľa mňa je to holý nezmysel. Jednoznačne ide o cestu späť. Vidím to ako výsledok lobistických aktivít niektorých poslancov a možno aj podnikateľov. Ide o to, aby nebolo vidieť, ako sa v lesoch hospodári, aby tam ľudia nenazerali a nevideli, čo sa vlastne v lesoch deje,“ povedal nám predseda Cykloklubu Poľana Ján Ľupták. V Podpoľaní je približne štyristo kilometrov cyklistických trás. Väčšina z nich vedie po spevnených komunikáciách a iba málo je ich v teréne. „V minulosti sa nám nepodarilo vytvoriť sieť trás v rámci Chránenej krajinnej oblasti Poľana, kvôli odmietaniu zo strany Správy CHKO. Cyklisti tam napriek tam idú a výsledkom je, keďže ich trasy neusmerňujú, že chodia hocikade,“ dodal.
Samé povolenia...
Nie je to však iba o prístupe ochranárov. Najväčším problémom je vraj samotná legalizácia cyklotrasy. „Keď sme začínali a robili prvú sieť cyklotrás, celé úradné konanie trvalo dva roky a samotné vyznačenie iba po roka. Tento problém pretrváva dodnes – legislatívne úkony sú omnoho náročnejšie, nielen časovo ale aj finančne,“ doplnil informáciu J. Ľupták. Cyklotrasy posudzovali ako líniové stavby a keďže idú aj cez štyri okresy, vstupovalo do toho niekoľko desiatok subjektov, ktoré sa vyjadrovali. V zahraničí to funguje tak, že iniciátorom vytvorenia cyklotrás sú združenia cestovného ruchu a o samotné trasy sa potom stará samospráva. „My sme viac v polohe realizátora takejto trasy, spolupracujeme na štúdiách a podobne. Starostlivosť o tieto trasy je iba našou dobrovoľnou činnosťou,“ dodal Ľupták.
Niektoré obce nechcú cyklotrasy
Zaostávanie Slovenska za vyspelou Európou sa prejavuje všade. Na jednej strane sa volá po podpore cestovného ruchu, na strane druhej niekedy nie sme schopní urobiť ani minimum pre dobro veci. Napríklad cyklotrasy. Samospráva by mohla byť rada, že má čo ponúknuť návštevníkom... „Niektoré obce to však stále berú ako cudzí prvok,“ priznal Ján Ľupták. Cykloklub má obrovské problémy so starostlivosťou o trasy. Tabuľky lámu vandali, ich výroba nie je lacná a treba ich často vymieňať. A starať sa o trasy len s dobrovoľníkmi, to nejde donekonečna. „Mali sme aktivistu – dobrovoľníka zo Zvolena, no už ho to prešlo. Takže teraz neviem, čo bude do budúcna,“ povzdychol si predseda klubu. Občas sa klubu podarí získať aj nejaký grant, posledný bol z Nadácie Ekopolis, takže tabuľky sú vraj v súčasnosti v dobrom stave a začas – možno rok a možno aj dva, vydržia.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou