Zvolen – Pri závažných poraneniach, dopravných nehodách, srdcových kolapsoch či iných udalostiach ohrozujúcich ľudský život sadajú zdravotníci – záchranári v priebehu niekoľkých minút do sanitky a vyrážajú. Pritom si pacienti ani neuvedomujú, ako funguje systém, kým pomoc príde k nim. Od nového roku sa spôsob prenosu žiadosti o pomoc od pacienta k posádke sanitky zmenil. Ak vytočíte číslo 155, už sa nedovoláte na dispečing zvolenskej záchranky, ale na operačné stredisko do Banskej Bystrice. To žiadosť spracuje a kontaktuje najbližšiu zo 48 posádok záchrannej služby, ktoré zastrešuje. „Centrálne riadenie dokáže flexibilnejšie pokryť krajné situácie pri hromadných dopravných nehodách, ťažkých úrazoch, prírodných katastrofách či chemickom nebezpečenstve... Konečne máme velenie, ktoré dokáže v celom kraji udržať záchranné služby v pohotovosti,“ konštatuje primár Rýchlej záchrannej služby vo Zvolene Peter Časnocha. Obavy, či sa čas príchodu záchranky k pacientovi pri takomto systéme nepredĺži, rozptýlil konštatovaním, že operačné stredisko kontaktuje zdravotníkov priamo v sanitke. Okrem toho ku skvalitneniu a zrýchleniu služieb prispeje aj postupné dobudovanie operačného strediska najmodernejšou technikou. „Na tomto pracovisku bude GPS navigácia, pomocou ktorej dispečer bude vidieť na obrazovke monitora, kde sa ktorá posádka záchranky nachádza. Bude mať nielen prehľad o pohybe posádok, ale ich aj bude vedieť podľa mapy navigovať k pacientovi. Neskôr pribudne možnosť lokalizácie miesta, z ktorého pacient o pomoc žiada,“ vysvetľuje primár. Keďže každá minca má dve strany, pripustil, že centrálne riadenie má aj nevýhodu. Kým záchranári v každom regióne poznajú svojich „stálych“ pacientov, dispečeri centrálneho operačného strediska ich poznať nemôžu. „Niektorí boli roky našimi pacientmi a keď nás zavolali, už sme presne vedeli, aké majú ťažkosti. Centrálne riadenie sa možno odrazí v tom, že výjazdy nebudú také cielené. No to je len jedno negatívum nového systému,“ hovorí Časnocha.
(schv)