Zvolen – Už viac ako tri mesiace majú chodci smerujúci do obchodných domov na Rákoši vo Zvolene zákaz vstupu na chodník vedúci po „hronskom“ moste. Dopravné tabule ich upozorňujú, že je v havarijnom stave a musia prejsť na druhú stranu cesty. Toto usmernenie je však otázne. Ak ho aj poslúchnu, prinajmenšom porušia ďalší dopravný predpis. Totiž široko – ďaleko pred mostom, ani za ním, nie je priechod pre chodcov. V horšom prípade sa vystavia riziku, že ich zrazí auto, pretože v tomto úseku je celý deň hustá premávka. Z týchto dôvodov volia chodci bezpečnejší spôsob, ako sa dostať na druhý breh Hrona, obídu dopravné zábrany a prejdú po chodníku, ktorý je v havarijnom stave. A pritom si zanadávajú na cestárov i políciu!
Na prvý pohľad je asfalt na spomínanom chodníku v dezolátnom stave, ale je aj príčinou tak dlho trvajúceho obmedzenia? Na otázku nám odpovedal generálny riaditeľ Regionálnej správy ciest v Banskej Bystrici Ivan Očenáš: „Diagnostika, ktorú sme iniciovali, potvrdila, že je narušená nosná časť mosta. Ak by napríklad nákladné vozidlo vyšlo na chodník, podľa odborníka na statiku hrozí nebezpečenstvo deštrukcie nosníka. Z tohto dôvodu sme presmerovali chodcov na opačnú stranu cesty.“ Generálny riaditeľ priznal, že súčasné riešenie je „nešťastné“ a aj na správe ciest zaregistrovali, že chodci sa dostávajú do kolíznych situácii s autami. „Snažíme sa urobiť niečo, aby sme situáciu vyriešili a zmenili režim dopravy na tomto úseku. Iniciovali sme stretnutie na úrovni okresného policajného riaditeľstva, ktoré bude v piatok (12. januára – pozn. red.). Skúsime na ňom prehodnotiť situáciu a máme pripravené aj jej riešenie,“ dodáva I. Očenáš. Podstatou úpravy by malo byť usmernenie hlavne nákladnej dopravy viac do stredu vozovky a chodník by mal byť opäť sprístupnený chodcom. Takýto režim by mal platiť až do rekonštrukcie mosta. „Opravu plánujeme v najbližšom možnom období. Už máme rozpracovanú projektovú dokumentáciu, ktorá by mala byť dokončená do polovice tohto roka, vrátane územného stavebného povolenia a všetkých dokladov potrebných na rekonštrukciu,“ upresnil generálny riaditeľ. Podľa jeho slov pôjde o rozsiahle úpravy, ktoré si vyžiadajú rozobratie mosta, výmenu nosníkov a opätovnú úpravu vozovky. Na otázku, koľko bude realizácia týchto plánov stáť, nám odpovedať nevedel. „Kontrolný rozpočet zatiaľ nie je známy. Ale vzhľadom na to, že most je viacpólový, predpokladáme, že jeho rekonštrukcia si vyžiada značné finančné prostriedky. Tie však Banskobystrický samosprávny kraj momentálne v rozpočte nemá,“ konštatuje.
Na základe týchto informácii sa dá predpokladať, že provizórne riešenie dopravy na „hronskom“ moste vo Zvolene môže trvať oveľa dlhšie ako do leta či jesene tohto roku.
J. SCHVARZBACHEROVÁ