Po vyše dvoch rokoch výstavby Železnice Slovenskej republiky otvorili vo štvrtok elektrifikovanú železničnú trať Zvolen - Banská Bystrica. Elektrifikácia takmer 22-kilometrového úseku stála bezmála 1,1 miliardy korún, pričom 75 percent financovala Európska únia cez štrukturálne fondy, 25 percent investície uhradil štát zo svojho rozpočtu. Ako pripomenul generálny riaditeľ ŽSR Dalibor Zelený, elektrifikácia trate Banská Bystrica - Zvolen prinesie zrýchlenie dopravy a zvýšenie jej kapacity, ale aj zlepšenie kvality cestovania.
Prínosom je aj zmiernenie nepriaznivých vplyvov na životné prostredie. Elektrifikácia trate si vyžiadala v Banskej Bystrici vybudovanie nového železničného mosta cez Hron, vykonali sa
aj stavebné úpravy viacerých objektov. „Elektrifikáciu sprevádzala výrazná modernizácia celej trate, ako aj prevádzky na stanici Banská Bystrica, kde sa osadilo úplne nové zabezpečovacie zariadenie. Toto zariadenie je na svetovej úrovni a má niekoľkonásobne vyššiu bezpečnosť ako ktorékoľvek iné,“ povedal Zelený.
Pripomenul, že v investičnom pláne ŽSR je už na koniec tohto roka verejné obstarávanie na elektrifikáciu trate Zvolen - Fiľakovo. Mala by stáť približne štyri miliardy korún a jej výstavba by sa mala začať v priebehu budúceho roka. Minister dopravy Ľubomír Vážny uviedol, že trať Banská Bystrica - Zvolen bola jedným z najexponovanejších úsekov železničnej siete na Slovensku, ktoré neboli elektrifikované.
Vyťaženosť nákladnou aj osobnou dopravou bude hlavným kritériom v prospech elektrifikácie ďalších tratí. Na modernizáciu železničnej infraštruktúry Slovenska je na roky 2007 až 2013 naplánovaných zhruba 1,14 miliardy eur.
Trať medzi Banskou Bystricou a Zvolenom zostane podľa ministra naďalej jednokoľajová, keďže zatiaľ nie je jej kapacita naplno využitá.
(sita)