Pri tejto príležitosti pozval umelecký vedúci súboru Ján Jamriška ku „stolu spomienok“ tri dámy, ktoré stáli pri zrode Maríny a prvých pätnásť rokov ju starostlivo pestovali, až z nej vyrástla krásna mladá deva.
Dušu Maríne vdýchli: Mária Mázorová, Mária Benková a Anna Hudecová. Ony sa zaslúžili o jej vznik a o jej prvé úspechy na folklórnej scéne. Mária Benková v tom čase viedla na gymnáziu folklórny súbor Hron, Anna Hudecová na strojníckej priemyslovke folklórny súbor Rozlet, Mária Mázorová na vtedajšej ľudovej škole umenia tanečný odbor. „Bolo to obdobie, keď sme potrebovali nacvičovať veľa kultúrnych programov, všetko sa oslavovalo, a tak vznikol na škole Rozlet,“ spomína Anna Hudecová. „Nedarilo sa nám však zriadiť ľudovú muziku, medzi žiakmi sme také talenty nemali. A hoci Rozlet aj Hron si už na Slovensku získali renomé umiestneniami na prvých miestach na rôznych súťažiach tvorivosti mládeže či festivaloch, rozhodli sa spojiť sily a vytvoriť nový súbor. „Našťastie prišla do Zvolena pani Mázorová. Poznali sme ju a vedeli sme, že má krásny vzťah k Slovensku a jeho folklóru. Tak sme usúdili, že sa s ňou spojíme,“ dodáva Anna Hudecová. „Potrebovali sme človeka, ktorý vie niečo také robiť dobre a ona takým človekom bola,“ dopĺňa Mária Benková.
V roku 1966 sa konal veľký konkurz do nového súboru, ktorý viedol vtedajší metodik Krajského osvetového strediska v B. Bystrici Igor Kovačovič. Do speváckej, hudobnej a tanečnej zložky vybrali najlepších z Rozletu, Hrona a tiež z dievčat, tancujúcich v ľudovej škole umenia. „Bolo to pekné obdobie, všetky tri sme spolupracovali a slovo „nie“ jednoducho neexistovalo. V príprave programu nám choreograficky pomáhal Igor Kovačovič,“ hovorí Mária Mázorová, ktorá sa stala prvou umeleckou vedúcou Maríny a zároveň pracovala s tanečnou zložkou, ktorú viedla Anna Hudecová a Mária Benková sa starala o organizačné záležitosti. Spevácku zložku zverili muzikantovi Milanovi Babicovi, ktorý sa stal neskôr korepetítorom súboru a v Maríne pôsobí dodnes.
„Veľký úspech prinieslo začínajúcej Maríne spevácke číslo Môťovské venčoke, ktoré dramaturgicky navrhla Anička Hudecová“ spomína Mária Mázorová.“ Výrazne nám v začiatkoch pomohol aj Svetozár Stračina. Sveťo nám napísal hudobné úpravy k siedmim námetom a to bol pre nás obrovský úspech, pretože už vtedy bol vychyteným skladateľom, písal pre Lúčnicu.“
Bol to neprehliadnuteľný chlapec
Súčasný umelecký vedúci a choreograf Maríny Ján Jamriška prišiel do súboru v roku 1975. „Poznám ho od jeho štrnástich rokov,“ prezrádza Mária Mázorová. „Bol to neprehliadnuteľný, stále usmiaty chlapec z Očovej s krásnymi očami. A krásne tancoval, bol z neho vynikajúci sólista. S jeho účinkovaním sa nám podarilo získať v roku 1976 na prvých kvalitatívnych prehrávkach súborov najvyššiu kategóriu. Umelecká vedúca súboru v ňom hneď odhalila veľké nadanie. Privítala som, že prejavil záujem o štúdium na VŠMU. Popri Maríne viedla aj detský folklórny súbor, a tak chcela žezlo v Maríne odovzdať niekomu mladšiemu. „Jeho príchodom dostala Marína inú kvalitu. Pod Jankovým vedením dosiahla najvyššie méty v celoslovenských kolách v rámci choreografických súťaží, súťaží programových blokov, či kvalitatívnych prehrávok programov folklórnych súborov. “ Žezlo mu odovzdala v roku 1981.
„Ja som vlastne už počas štúdií na VŠMU spolupracoval s Marínou. V tom čase chodieval s Marínou vystupovať gajdoš Juraj Michelík, ktorý ma tak trochu inšpiroval a v r. 1979 som vytvoril prvú choreografiu pre Marínu „Na salaši“. Aj časť záverečnej práce na VŠMU, choreografie na hudbu S. Stračinu, I. Dubeckého a Š. Mololotu, som robil s tanečníkmi z Maríny a od začiatku roku 1981 sa naša spolupráca rozvinula a prehĺbila, takže od júla toho roku, ako už spomínala pani Mázorová, som sa ujal funkcie umeleckého vedúceho a choreografa . Organizačným vedúcim súboru bol od 1979 do 1991 dlhoročný tanečník Maríny Marián Mešter,“ spomína Ján Jamriška.
Počas 40-ročného obdobia sa v Maríne vystriedalo mnoho generácií tanečníkov, speváčok, hudobníkov. Mnohé osobnosti spomedzi nich, ktoré vyorali hlbokú brázdu v umeleckých programoch Maríny nemôžeme na takomto malom priestore spomenúť, bolo ich veľa. V súčasnosti už vyše desaťročie vedie ľudovú hudbu v Maríne pán Jaroslav Harazin. V dobrej a odbornej práci so speváckou zložkou v Maríne pokračuje od r. 1997 Andrea Jágerová, ktorá nadviazala na úspešnú činnosť speváčok z predchádzajúceho obdobia.
Prvým zriaďovateľom Maríny bolo KaSS mesta Zvolen a v súčasnosti pomaly už tridsať rokov Marína pracuje pod ochrannými krídlami zvolenských železničiarov – Odborového združenia železničiarov, pričom priestory pre svoju prácu má vyčlenené pod strechou Domu kultúry ŽSR.
Program osláv
K jubileu pripravuje folklórny súbor železničiarov Marína týždeň osláv, ktorý sa uskutoční od 15. do 21. októbra. Na prvé vystúpenie pozýva verejnosť 15. 10. do kultúrneho domu na Podborovej. „Diváci uvidia program, ktorý uvedieme aj na slávnostnom večere. Zostavený je z dvoch častí Prijmite vďačne a Jarmočné odrobinky. Väčšina vstupeniek je už rezervovaná, takže tí, ktorí sa na tento program nedostanú, si môžu pozrieť reprízu 10. novembra v DK ŽSR,“ objasňuje Ján Jamriška. Týždeň osláv pokračuje 20. 10. v DK ŽSR hudobno-speváckym programom Kera, kerej. Slávnostný program so spoločenským stretnutím bývalých i súčasných členov Maríny a hostí bude 21. 10. v DJGT. Vstupenky si môžete rezervovať na telefónnych číslach 045/5330 181, 5333 868, alebo e-mailom na adrese jamriska.jan@zsr.sk.