Na cestárov ľudia šomrú. Napadol sneh a nie je odhrnutý. Kto za to môže? No cestári! Je poľadovica, kolesá áut sa šmýkajú. Opäť sú na vine cestári. Zasnežené sme mali Vianoce i Silvester. „Za polhodinu napadlo na niektorých úsekoch desať až pätnásť centimetrov snehu,“ povedal nám vedúci strediska v Kriváni Ján Ľalík.
So starými autami...
„Najviac problémov sme mali v strediskách Senohrad, Kriváň a Krupina. Je tam vyššia nadmorská výška,“ povedal nám riaditeľ Regionálnej správy ciest vo Zvolene Ján Slúka. Niekedy zlyháva technika, niektoré autá majú za sebou tridsať rokov služby. Niekedy ich musia opravovať už po dvoch výjazdoch. „Vozový park je prestárly,“ priznal vedúci krivánskeho strediska Ján Ľalík. Najhoršie dni pre cestárov prišli pred koncom roka a pokračovali od prvých novoročných hodín. Oteplenie na Nový rok premenilo ujazdenú vrstvu na cestách opäť na mäkkú kašu. „Prácu navyše komplikovali popadané stromy,“ povedal Ján Ľalík. Na odstraňovaní spolupracovali hasiči, cestári a policajti, ktorí miesto museli zabezpečiť. Našťastie v prvých hodinách roku ešte veľa áut nejazdilo, takže sa netvorili veľké kolóny. Dvadsať stromov odstránili iba z cesty pred Detvianskou Hutou, ďalšie museli píliť v Hornom Tisovníku a na Vrchslatine.
Viac soli, viac výtlkov
Najúčinnejším ošetrovaním cesty v zime je podľa Jána Ľalíka sťahovanie snehu radlicami. Okrem toho cestu solia, ak je však povrch podchladený, účinok solenia sa znižuje. Navyše soľ spôsobuje výtlky na ceste, najmä na staršom a popraskanom povrchu. Krivánske stredisko sa stará o viac ako sto kilometrov ciest. Na ne minú za sezónu dva a pol tisíc ton posypového materiálu a tristo ton soli.
Bez píly by si neporadili
Chlapov v stredisku sme zastihli v prípravách na ďalší výjazd. Autá sa vrátili z nočného výjazdu, natankovali, doplnili materiál... Niektorí pripravovali motorové píly, bez nich by si neporadili. „Ideme na Vrchslatinu, opäť tam spadli na cestu stromy,“ dodal vodič Milan Ďurica. Dve autá a traja muži... Stromy okolo cesty patria buď cestárom, alebo Lesom SR. Padajú každý rok. Aj preto by cestári chceli tie najbližšie odstrániť, čo sa nezaobíde bez jednania s Lesmi SR.
Nad Hriňovou s reťazami
Vodiči sú netrpezliví, chcú mať cestu vyčistenú. „Naše autá idú pri pluhovaní štyridsiatkou po rovine a dvadsiatkou v stúpaní. Ak ošetruje dvadsať kilometrov, vráti sa najskôr za dve hodiny. Urobíme dva až tri výjazdy, málokedy viac,“ dodáva vedúci. Podľa neho kalamitnú situáciu zvládli, aj keď na hrane. Pozitívne je, že vodiči už väčšinou mali zimné pneumatiky, hoci ani tie všade nestačili. Nad Hriňovou cestári dopravnou značkou odporúčali snehové reťaze. Veľa vodičov však značku ignorovalo.
Milan SUJA
Cesta Zvolen - Vígľaš takmer neprejazdná...
Cestovať tridsiateho decembra cez Zvolen bolo nebezpečné. Z rádia hlásili uzavretie diaľnice pred Bratislavou, Zvolenčania však mali dojem, že onedlho uzatvoria aj niektoré cesty v meste a okolí. Smer na Lučenec bol v katastrofálnom stave. Jazdné pruhy miestami oddeľoval takmer polmetrový násyp snehu. Kolóna áut sa smerom ku Zvolenskej Slatine pohybovala dvadsať, maximálne tridsaťkilometrovou rýchlosťou. Pravdaže, ak nestála. Dôvod každý rýchlo zistil. Kamióny ostávali v stúpaní stáť. Bez reťazí sa nepohli. Tie zakladali vodiči aj vo Zvolenskej Slatine na nákladné i osobné autá. Podobná situácia bola vo Vígľaši, až za touto obcou vodiči konečne uvideli asfaltový povrch. Jeden z nich musel byť z tohto pohľadu veľmi očarený, pretože to s autom „zapichol“ do jarku mimo cesty. Ako nás informoval riaditeľ Regionálnej správy ciest vo Zvolene Ján Slúka, sú síce správcom cesty, no zabezpečuje ju Národná diaľničná spoločnosť. „My to nemôžeme operatívne riadiť,“ dodal Ján Slúka. Diaľničná spoločnosť mala tiež práce vyše hlavy -zrejme museli najprv zabezpečiť prioritnejšie cesty... Spýtali sme sa vo Zvolene, no odkázali nás na hovorcu v Bratislave. Nevyhovárali sa – majú také pravidlo. A z Bratislavy sme do skončenia uzávierky odpoveď nedostali.
(ms)