Zvolen – Obchodníci majú zo zákona povinnosť pri predaji akéhokoľvek tovaru dať zákazníkovi pokladničný blok. Nie je však blok ako blok. Pred niekoľkými dňami sa nám posťažoval živnostník, ktorý nemá dobrú skúsenosť hlavne s blokmi vydanými na niektorých čerpacích staniciach pohonných hmôt. Keďže pri práci jazdí na aute a benzín si tak môže premietnuť do nákladov, pokladničné bloky si odkladá ako podklady do účtovníctva. Má ich pekne uložené v obale a v šanóne. Avšak už aj pokladničné bloky z januára tohto roku sú nečitateľné. „Za desať mesiacov mám na takýchto dokladoch zdokumentovaných takmer 20 tisíc korún, ktoré som zaplatil za benzín. Pre živnostníka to nie je malá suma. Ako ju teraz zdokladujem daňovému úradu?“ kladie otázku. Keďže povinnosť daňovníka je archivovať doklady najmenej desať rokov, pokladničné bloky, ktoré nevydržia ani desať mesiacov, sú po čase prakticky bezcenné. „Je pravda, že na jednej z čerpacích staníc mi boli ochotní vystaviť dve-tri náhradné účtenky, ale keď som priniesol bloky za celý rok, len mi poradili, aby som si to nejako spísal sám,“ opísal živnostník svoju skúsenosť, keď sa snažil dať si všetky doklady v účtovníctve do poriadku. Čakajú rovnako postihnutých živnostníkov a podnikateľov problémy s daňovým úradom? Riaditeľka zvolenského úradu Lenka Balkovičová na margo nečitateľných pokladničných blokov hovorí: „Sú s nimi problémy, ktoré nerieši žiadna právna norma. Atrament v registračných pokladniach by mal byť kvalitný, aby sa tlač zachovala a veľa záleží aj od papiera. Jedinou obranou je, aby si zákazník urobil fotokópiu dokladu, lebo daňový úrad mu môže dať pokutu za nedodržanie kvalitnej archivácie. Druhou možnosťou je nájsť kópiu bloku u predávajúceho a overiť ju. Robíme to pomerne často. V prvých rokoch, kedy sa zaviedli registračné pokladne, bolo takýchto prípadov oveľa viac ako dnes.“ Napriek tomu, že pracovníci daňových úradov si vedia poradiť aj s problémom nečitateľných pokladničných dokladov, spomínaný živnostník hovorí: „Za tovar, ktorý som zaplatil, chcem účet, ktorý vydrží.“ Slovenská obchodná inšpekcia nemôže predávajúcich pokutovať za nekvalitný atrament a papier v registračných pokladniach. Na druhej strane treba položiť otázku, prečo takíto obchodníci komplikujú život zákazníkom len kvôli tomu, že chcú na ich úkor ušetriť pár halierov?
(schv)