ŠÁŠOVSKÉ PODHRADIE. Križovatka pri Šášovskom Podhradí na rýchlostnej ceste R1 pri Žiari nad Hronom je dlhodobo známa ako neprehľadná a nebezpečná.
Často tu dochádza ku kolíznym situáciám a dopravným nehodám. Sú to problémy, ktoré vodiči zažívajú prakticky každý deň.
Už roky sa hovorí o tom, že úsek si vyžaduje zásadné sprehľadnenie a bezpečnejšie riešenie, no skutočné kroky prišli až v poslednom období.
Žiarska samospráva o tom informovala na svojom oficiálnom webe s tým, že šoféri, ktorí tadiaľto prechádzajú pravidelne, ju aj značne kritizujú.
Upozorňujú na ňu už jedenásť rokov
Úsek rýchlostnej cesty R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie s dĺžkou viac ako osem kilometrov bol otvorený v roku 2011. Odvtedy vodiči kritizujú práve križovatku, ktorá sa nachádza na tomto úseku.
Už pred jedenástimi rokmi navrhoval Okresný dopravný inšpektorát, aby sa v kritickom úseku vybudovala kruhová križovatka.
Návrh však neprešiel, ministerstvo dopravy argumentovalo nedostatkom financií a nemožnosťou vykonania stavebných úprav päť rokov po dokončení úseku, kvôli hrozbe vrátenia časti európskych dotácií.

Keďže sa odvtedy nič nezmenilo, vodiči musia byť naďalej ostražití. Dlhodobé problémy križovatky si všimli aj krajskí poslanci.
Peter Antal, primátor Žiaru nad Hronom, ktorý je zároveň aj poslancom Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) na tento problém tiež upozorňuje už nejakú dobu. Verí však, že v budúcom roku by mohlo prísť k riešeniu.
„Vnímame to dlhodobo ako kritický úsek a ide o vážnu vec, ktorú musíme vyriešiť. Financie sme našli, teraz je na rade krajský manažment, ktorý to musí zvládnuť.“
Obnova pôvodnej cesty prinesie prehľadnejší prejazd
Podľa plánov by sa mala obnoviť pôvodná cesta smerujúca na Trnavú Horu.
Vodiči zo Žiaru nad Hronom smerujúci na Pitelovú, Trnavú Horu, Jalnú či Hronskú Dúbravu by tak po dokončení úprav nemali prechádzať cez kritickú križovatku, ale plynule pokračovať popod železničný most.
Na zhruba 300-metrovom úseku cesty bude pracovať kraj, ktorý na projekt vyčlenil 600-tisíc eur z investičného úveru vo výške 30 miliónov eur.
„Banskobystrický samosprávny kraj má už hotovú štúdiu, ktorá potvrdzuje, že križovatka je realizovateľná. Momentálne sa pripravuje projektová dokumentácia a inžinierska činnosť, ktoré by mohli byť hotové do konca roka,“ uviedla Vanesa Čierna z oddelenia komunikácie BBSK pre mesto.

Tiež doplnila, že na spomínanú stavbu sú vyčlenené financie z rozpočtu kraja. To, či pôjde o komplikované technické riešenie, respektíve, či vodičov čakajú akékoľvek obmedzenia, bude známe až po vypracovaní projektovej dokumentácie.
Vodiči, ktorí tento úsek dôverne poznajú, by sa už v najbližšej dobe mohli dočkať riešenia. Časté kolízie by sa mohli stať minulosťou a prejazd by mohol byť jednoduchší.
„Hľadalo sa technické riešenie celej dopravnej situácie, ktoré by vyhovovalo dopravno-bezpečnostným predpisom a ja verím, že sa našlo. My musíme urobiť všetko pre to, aby sme to pôvodné riešenie obnovili, stane sa to cestou III. triedy, o ktorú sa bude starať Banskobystrická regionálna správa ciest,“ dodal primátor.

