SLOVENSKO. Do platnosti vstupuje nová vyhláška ministerstva dopravy, ktorá mení zoznam úsekov ciest, na ktorých sa platí elektronické mýto.
Zmeny sa dotýkajú nákladných vozidiel nad 3,5 tony a autobusov, pričom medzi novozaradené spoplatnené trasy pribudlo aj viacero úsekov v okolí Zvolena, Sliača a Banskej Bystrice.
Bežných vodičov osobných áut sa tieto zmeny netýkajú, pre nich sa systém zatiaľ nemení. Novinky budú zavedené od 1. augusta a v niektorých prípadoch od 15. októbra.
Čo sa mení v okolí Zvolena a Banskej Bystrice
Medzi nové spoplatnené úseky patria viaceré cesty I. triedy, ktoré sú dôležité pre regionálnu aj tranzitnú dopravu.
Po novom sa bude elektronické mýto vyberať napríklad na ceste I/66 v úseku Zvolen – Kováčová – Sliač – Vlkanová – Banská Bystrica.

Ide o frekventovaný úsek medzi tromi významnými mestami stredného Slovenska, ktorý využíva aj tranzitná nákladná doprava.
Týkať sa to bude aj ďalších úsekov cesty I/66, smerujúcich na Donovaly a Brezno, kde sa mýto doteraz nevyberalo.
Tieto trasy boli doposiaľ využívané aj ako alternatívy k spoplatneným rýchlostným cestám, čo sa po novom už nebude dať bez poplatku.
Zmeny sa týkajú aj ďalších častí krajiny
Na diaľnici R3 pribudnú spoplatnené úseky v okolí Tvrdošína, Trstenej a Martina. Na ceste I/18 sa mýto bude platiť v nových úsekoch pri Liptovskom Mikuláši, Spišskej Teplici, Poprade a Prešove.
Zoznam platí aj pre niektoré úseky ciest II. triedy, ak slúžia ako prepojenie medzi spoplatnenými úsekmi.
Na rýchlostnej ceste R4 sa mýto po novom začne vyberať na viacerých nových úsekoch, od hraníc s Maďarskom cez Kechnec a Valaliky až po Košice a Prešov.

Kto musí mýto platiť a ako to funguje?
Elektronické mýto sa na Slovensku týka výlučne vozidiel s hmotnosťou nad 3,5 tony – teda najmä nákladných áut, kamiónov a autobusov. Osobné autá do tejto kategórie nespadajú, a teda sa na ne mýto nevzťahuje.
Systém elektronického mýta funguje automaticky, vozidlo musí byť vybavené palubnou jednotkou, ktorá počas jazdy zaznamenáva prejazd spoplatnenými úsekmi. Podľa počtu najazdených kilometrov a typu vozidla sa následne vyúčtuje suma, ktorú dopravca zaplatí.
Niektoré úseky vypustili
V novej vyhláške došlo nielen k rozšíreniu spoplatnených úsekov, ale aj k odstráneniu niektorých trás zo zoznamu.
Ide najmä o cesty, ktoré boli v minulosti zaradené do systému elektronického mýta, no napríklad z dôvodu nízkej intenzity dopravy, zmeny významu trasy alebo preloženia dopravy na novovybudované úseky už nie sú považované za vhodné na výber mýta.

Z mýtneho systému bola vypustená cesta I/69, ktorá viedla od Zvolena cez Sliač, Kováčovú, Hronskú Dúbravu až po Kremnicu. To znamená, že už žiadna jej časť nie je spoplatnená.
V minulosti bola súčasťou mýtneho systému najmä kvôli vyťaženiu kamiónovou dopravou, no postupne ju nahradila výhodnejšia trasa cez R1 a I/66.
Podobný scenár sa týka aj cesty I/17, ktorá bola dlhodobo len doplnkovou trasou medzi východoslovenskými mestami, a podľa novej vyhlášky už nie je predmetom výberu mýta. Zoznam ju v novej úprave vôbec neuvádza.

