HODRUŠA-HÁMRE. Hoci sa rúcha zosnulého kňaza podľa katolíckej tradície spaľujú, v Banskej Hodruši, ktorá je dnes súčasťou obce Hodruša-Hámre, našli mimoriadne vzácny súbor liturgických odevov.
Ornáty, bohaté zdobené rúcha, ktoré kňazi používajú počas omše, spolu s pluviálmi, špeciálnymi plášťami využívanými pri cirkevných obradoch, zostali desiatky rokov zaprášené na povale kostola.
Dnes sú predmetom náročnej reštaurátorskej práce a Pohronské múzeum v Novej Bani ich chce sprístupniť verejnosti ako unikátnu kolekciu.
Ležali len tak pohodené na povale
Vzácne liturgické rúcha sa našli na povale rímskokatolíckeho Kostola sv. Mikuláša v Banskej Hodruši. Ako vysvetlila historička a kurátorka Pohronského múzea v Novej Bani Katarína Stredáková, išlo o náhodný objav. Predmety boli v žalostnom fyzickom stave.
„Ako prvú našli zástavu Jednoty Orla, ktorú nám v roku 2018 doniesol uvedomelý amatérsky historik Peter Fridrich. Potom objavil aj ornáty, všetky boli uložené pod strechou kostola.“
Jednota Orol bola celočeskoslovenskou organizáciou. Katolícka mládež združená v jednote sa venovala telocviku a pripravovala aj divadelné predstavenia.
Katolícka cirkev má stáročia zaužívaný úzus, podľa ktorého sa rúcha zosnulého kňaza obradne spália. Ich zachovanie považuje Stredáková za výnimočné.
„Zachovali sa, ale nevieme prečo. Akému kňazovi patrili, sa dá teoreticky zistiť, no pravdepodobne by to ostalo v rovine hádania,“ ozrejmila.
Ornáty pochádzajú pravdepodobne z 20. až 30. rokov minulého storočia a mohli mať jedného majiteľa, čo naznačujú ich typologické podobnosti.
Celkovo ide o osem kusov liturgických odevov rôznych farieb, medzi nimi aj fialový ornát určený na obrady počas pôstu a adventu, ktorý sa práve reštauruje.
„Keď ich priniesli, s kolegami sme ich očistili od najväčšieho depozitu, od toho najväčšieho nánosu prachu a špiny. Dokonca sme odstraňovali rôzny trus aj hniezda vtákov. Už pri prijatí do zbierok sme vedeli, že budú musieť byť odborne zreštaurované,“ doplnila.
Čaká ich odborné reštaurovanie
Múzeum na obnove ornátov spolupracuje s reštaurátorkou Barborou Figuli. Tá pre MY Zvolen priblížila, že najskôr z múzea dostala len fotky jednotlivých ornátov, ale pre náročný stav predmetov bolo nevyhnutné prísť na obhliadku.
„Nevhodné skladovanie spôsobilo značné škody. Pôsobením vlhkosti, nánosov nečistôt a plesní boli vrstvy materiálu skrehnuté a rozpadnuté. Aj keď je ich stav veľmi zlý, nie sú zničené úplne a je možné ich reštaurátorským zásahom zachrániť.“
Práca s takto poškodeným textilom si vyžaduje precíznosť a opatrnosť. Ako opisuje, ornáty boli vyhotovené z troch až piatich vrstiev materiálu, ktoré bolo potrebné po vyčistení a stabilizácii opäť spojiť.
Rúcha, s ktorými sa doteraz stretla, boli zhotovené podobným spôsobom, neboli však v tak zlom stave ako tieto.
„Je potrebné vyčistiť, spevniť a doplniť vrstvu po vrstve, odpadnutým kúskom nájsť správne miesto a až tak jednotlivé vrstvy spojiť do celku. Takýto stav je pre mňa ako reštaurátorku vždy výzva, a príležitosť nadobudnúť nové skúsenosti. Na záver je to o to lepší pocit vidieť takto zničený predmet zreštaurovaný a vystavený v múzeu,“ uviedla odborníčka.