Údržbári odstránili na zámku dielo významných výtvarníkov. Skončilo v kontajneri

Mali tak urobiť na pokyn vedenia galérie.

Vľavo ešte existujúca výstava, vpravo odinštalované časti expozície.Vľavo ešte existujúca výstava, vpravo odinštalované časti expozície. (Zdroj: academia.edu/A. Kusá, E. Kotláriková/FB EK)

ZVOLEN. Údržbári na pokyn vedenia Zvolenského zámku úplne demontovali expozíciu s názvom Vidieť, vidieť a vidieť, ktorá bola súčasťou galerijného priestoru od roku 2019.

Erika Trnková, bývalá riaditeľka vysunutého pracoviska Slovenskej národnej galérie (SNG) vo Zvolene, hovorí o neštandardnom, priam barbarskom spôsobe jej odstránenia.

„Dielo bolo zničené bez odbornej účasti," tvrdí kurátorka Eva Kotláriková s tým, že jedinečnú expozičnú stenu rozobrali a vyhodili do kontajnera.

Dielo významných pražských výtvarníkov

Výstava vznikla pri príležitosti 50. výročia pôsobenia Slovenskej národnej galérie (SNG) vo Zvolene a jej autormi boli významní pražskí výtvarníci Jiří Franta a David Böhm.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samotné odstránenie výstavy, vrátane veľkoformátovej nástennej maľby, však vyvolalo ostrú kritiku vo verejnom priestore, ale nešetria ňou ani bývalí zamestnanci Zvolenského zámku.

Neprofesionálne a znepokojujúce

Trnková pripomína, že výstava bola výsledkom niekoľkotýždňovej intenzívnej práce a dôkladnej prípravy.

„Expozícia Vidieť, vidieť a vidieť vznikla ako oslavná óda na 50. narodeniny Slovenskej národnej galérie. Vytvorili ju dvaja fenomenálni, už svetoznámi umelci, ktorých oslovila vtedajšia generálna riaditeľka Alexandra Kusá,“ uviedla.

Podľa jej slov sa výstava otvorila 13. septembra 2019, presne v deň výročia otvorenia galérie na Zvolenskom zámku.

Počas takmer šiestich rokov bola neoddeliteľnou súčasťou najväčšej výstavnej siene. Naviazaných na ňu bolo množstvo sprievodných programov a aktivít pre verejnosť. Ako zdôraznila, veľkoplošná inštalácia nebola samoúčelná, ale zmysluplne dotvárala priestor.

SkryťVypnúť reklamu
Nevynechajte Namiesto paragrafov si vybral meče a mágiu. Svet, ktorý si vysníval, vydal v knižnom debute Čítajte 

„Jeden z aspektov tohto murálu bol napríklad ten, že sme prezentovali najikonickejších tvorcov z histórie slovenského výtvarného umenia s ich najikonickejšími dielami. Fyzicky sme ich tam skutočne vystavili,“ vysvetlila.

Samotné odstránenie výstavy považuje Trnková za neštandardné a necitlivé.

„Je to legitímne právo nového pána riaditeľa, rozhodnúť, že túto expozíciu už viac nechce mať v priestoroch Zvolenského zámku, ale spôsob, ktorým bola odstránená, považujem za neštandardný až priam barbarský,“ dodala.

Podľa nej sa pritom už počas jej pôsobenia zvažovalo, že expozícia prejde zmenami, a to aj vzhľadom na pripravovaný architektonicko-historický výskum, ktorý súvisí s budúcimi rekonštrukčnými prácami na Zvolenskom zámku.

Kurátorka: Dielo bolo zničené bez odbornej účasti

Podobne kriticky sa vyjadrila aj Eva Kotláriková, kurátorka výstavy a bývalá zamestnankyňa SNG vo Zvolene. Tvrdí, že o likvidácii nebola nikým informovaná a zásah neprebehol za prítomnosti odborne kompetentných osôb.

SkryťVypnúť reklamu

„Naša expozícia Vidieť, vidieť a vidieť, ktorú som pripravila spolu s výtvarníkmi Jiří Franta a David Böhm pre Zvolenský zámok v roku 2019, bola 24. júna 2025 bezprecedentne a bez upozornenia zničená,“ uviedla.

Podľa Kotlárikovej expozíciu demontovali údržbári na pokyn vedenia zámku.

„Bez môjho vedomia, bez vedomia autorov, bez konzultácie s kýmkoľvek odborne kompetentným bola táto jedinečná expozičná stena rozobratá a vyhodená do kontajnera. Nevznikol archívny záznam, nezostal ani jeden fragment,“ dodala.

Zároveň pripomenula, že výstava s rozlohou 250 štvorcových metrov bola navrhnutá tak, aby zábavným, neformálnym a zároveň kritickým spôsobom ukázala zbierky galérie a priblížila aj príbeh histórie samotného miesta.

„Viem, že výstavy sú dočasné. Ale spôsob, akým sa skončila táto, považujem za neúctivý, neprofesionálny a hlboko znepokojujúci,“ dodala.

Výstava bola dočasná a technicky neudržateľná

Súčasný riaditeľ vysunutého pracoviska Peter Ginda nás odvolal na marketingové oddelenie Slovenskej národnej galérie.

Vo svojom oficiálnom stanovisku uviedlo, že expozícia bola dočasná a jej deinštalácia bola riadne plánovaná v súvislosti s prebiehajúcim pamiatkovo-archeologickým výskumom, ktorý nadväzuje na budúcu rekonštrukciu historických priestorov.

„Výstava Vidieť, vidieť a vidieť mala byť podľa pôvodného plánu inštalovaná na obdobie piatich rokov. Tento predbežný termín bol nakoniec predĺžený na šesť rokov,“ uviedlo oddelenie PR & Marketingu SNG.

Vyberáme pre vás Jedna láka, pred druhou ľudí varujú. Medzi nádržami v rovnakom regióne sú obrovské rozdiely Čítajte 

Zbierkové predmety boli podľa stanoviska oddelenia odborníkmi ošetrené a uložené do depozitárov.

„Participujúci umelci v spolupráci s kurátorkou výstavy podľa zmluvy realizovali ideové a architektonické riešenie expozície a technické zadanie výroby výstavných prvkov a fundusu. Autori maľby realizovali kombinovanou technikou na monumentálnej a tvarovo členenej sadrokartónovej stene, ktorá bola z prednej strany hladko vytmelená, avšak zo zadnej spevnená viacerými kovovými profilmi a skrutkami,“ doplnili z PR oddelenia.

Podľa nich sa maľby napriek snahe nepodarilo zachovať, pretože ich technické a umelecké prevedenie bolo príliš zložité na to, aby sa dali bezpečne rozobrať a preniesť.

„Samotný sadrokartón po šiestich rokoch existencie vykazoval značné známky materiálovej degradácie, kovové časti oslabovali podkladovú bázu. A pri deinštalovaní sa začal tento nestabilný materiál rozpadať. Z toho vyplýva, že tento typ inštalácie nebolo možné zachovať – nielen pre jeho materiálové, ale aj pre jeho technické riešenie,“ uviedli.

Po skončení prebiehajúceho pamiatkovo-archeologického výskumu, ktorý ešte musí vyhodnotiť Krajský pamiatkový úrad, plánuje galéria do priestorov zámku vrátiť nové stále expozície a pridať aj dočasné výstavy.

„Na webovej stránke SNG je informácia o výstave riadne zverejnená. V súčasnosti je pre návštevníkov zámku naďalej otvorená expozícia Gotického umenia,“ uzavreli zo SNG.

Prečítajte si aj Turistický klenot stredného Slovenska sa zmení na nepoznanie, čakajú ho veľké zmeny Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  2. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  8. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 11 960
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 060
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 5 961
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 562
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 230
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 422
  7. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 2 915
  8. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 535
  1. Štefan Šturdzík: Róbert , novinári sú strážny pes demokracie.
  2. Imunoblog: Suchý vzduch: Ako vplýva vykurovacia sezóna na naše sliznice?
  3. Ľuboš Vodička: Gasometer Viedeň, imperiálna industriálna architektúra
  4. Jan Pražák: Jak stará babča zpacifikovala žebráka
  5. Irena Šimuneková: Liptovská Teplička – živá perla Liptova
  6. Ivan Mlynár: S klesajúcimi preferenciami, Robert Fico pripomína už len vyťahanú gumu v starých teplákoch.
  7. Martin Kresák: Nobelová cena za ekonómiu 2025: Kladivo na etatistov?
  8. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 312
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 172
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 938
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 9 427
  5. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 553
  6. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 541
  7. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 539
  8. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 4 435
  1. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  2. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  3. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  4. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  5. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  6. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  7. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  8. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu