ZVOLEN. Údržbári na pokyn vedenia Zvolenského zámku úplne demontovali expozíciu s názvom Vidieť, vidieť a vidieť, ktorá bola súčasťou galerijného priestoru od roku 2019.
Erika Trnková, bývalá riaditeľka vysunutého pracoviska Slovenskej národnej galérie (SNG) vo Zvolene, hovorí o neštandardnom, priam barbarskom spôsobe jej odstránenia.
„Dielo bolo zničené bez odbornej účasti," tvrdí kurátorka Eva Kotláriková s tým, že jedinečnú expozičnú stenu rozobrali a vyhodili do kontajnera.
Dielo významných pražských výtvarníkov
Výstava vznikla pri príležitosti 50. výročia pôsobenia Slovenskej národnej galérie (SNG) vo Zvolene a jej autormi boli významní pražskí výtvarníci Jiří Franta a David Böhm.
Samotné odstránenie výstavy, vrátane veľkoformátovej nástennej maľby, však vyvolalo ostrú kritiku vo verejnom priestore, ale nešetria ňou ani bývalí zamestnanci Zvolenského zámku.
Neprofesionálne a znepokojujúce
Trnková pripomína, že výstava bola výsledkom niekoľkotýždňovej intenzívnej práce a dôkladnej prípravy.
„Expozícia Vidieť, vidieť a vidieť vznikla ako oslavná óda na 50. narodeniny Slovenskej národnej galérie. Vytvorili ju dvaja fenomenálni, už svetoznámi umelci, ktorých oslovila vtedajšia generálna riaditeľka Alexandra Kusá,“ uviedla.
Podľa jej slov sa výstava otvorila 13. septembra 2019, presne v deň výročia otvorenia galérie na Zvolenskom zámku.
Počas takmer šiestich rokov bola neoddeliteľnou súčasťou najväčšej výstavnej siene. Naviazaných na ňu bolo množstvo sprievodných programov a aktivít pre verejnosť. Ako zdôraznila, veľkoplošná inštalácia nebola samoúčelná, ale zmysluplne dotvárala priestor.

„Jeden z aspektov tohto murálu bol napríklad ten, že sme prezentovali najikonickejších tvorcov z histórie slovenského výtvarného umenia s ich najikonickejšími dielami. Fyzicky sme ich tam skutočne vystavili,“ vysvetlila.
Samotné odstránenie výstavy považuje Trnková za neštandardné a necitlivé.
„Je to legitímne právo nového pána riaditeľa, rozhodnúť, že túto expozíciu už viac nechce mať v priestoroch Zvolenského zámku, ale spôsob, ktorým bola odstránená, považujem za neštandardný až priam barbarský,“ dodala.
Podľa nej sa pritom už počas jej pôsobenia zvažovalo, že expozícia prejde zmenami, a to aj vzhľadom na pripravovaný architektonicko-historický výskum, ktorý súvisí s budúcimi rekonštrukčnými prácami na Zvolenskom zámku.
Kurátorka: Dielo bolo zničené bez odbornej účasti
Podobne kriticky sa vyjadrila aj Eva Kotláriková, kurátorka výstavy a bývalá zamestnankyňa SNG vo Zvolene. Tvrdí, že o likvidácii nebola nikým informovaná a zásah neprebehol za prítomnosti odborne kompetentných osôb.
„Naša expozícia Vidieť, vidieť a vidieť, ktorú som pripravila spolu s výtvarníkmi Jiří Franta a David Böhm pre Zvolenský zámok v roku 2019, bola 24. júna 2025 bezprecedentne a bez upozornenia zničená,“ uviedla.
Podľa Kotlárikovej expozíciu demontovali údržbári na pokyn vedenia zámku.
„Bez môjho vedomia, bez vedomia autorov, bez konzultácie s kýmkoľvek odborne kompetentným bola táto jedinečná expozičná stena rozobratá a vyhodená do kontajnera. Nevznikol archívny záznam, nezostal ani jeden fragment,“ dodala.
Zároveň pripomenula, že výstava s rozlohou 250 štvorcových metrov bola navrhnutá tak, aby zábavným, neformálnym a zároveň kritickým spôsobom ukázala zbierky galérie a priblížila aj príbeh histórie samotného miesta.
„Viem, že výstavy sú dočasné. Ale spôsob, akým sa skončila táto, považujem za neúctivý, neprofesionálny a hlboko znepokojujúci,“ dodala.
Výstava bola dočasná a technicky neudržateľná
Súčasný riaditeľ vysunutého pracoviska Peter Ginda nás odvolal na marketingové oddelenie Slovenskej národnej galérie.
Vo svojom oficiálnom stanovisku uviedlo, že expozícia bola dočasná a jej deinštalácia bola riadne plánovaná v súvislosti s prebiehajúcim pamiatkovo-archeologickým výskumom, ktorý nadväzuje na budúcu rekonštrukciu historických priestorov.
„Výstava Vidieť, vidieť a vidieť mala byť podľa pôvodného plánu inštalovaná na obdobie piatich rokov. Tento predbežný termín bol nakoniec predĺžený na šesť rokov,“ uviedlo oddelenie PR & Marketingu SNG.

Zbierkové predmety boli podľa stanoviska oddelenia odborníkmi ošetrené a uložené do depozitárov.
„Participujúci umelci v spolupráci s kurátorkou výstavy podľa zmluvy realizovali ideové a architektonické riešenie expozície a technické zadanie výroby výstavných prvkov a fundusu. Autori maľby realizovali kombinovanou technikou na monumentálnej a tvarovo členenej sadrokartónovej stene, ktorá bola z prednej strany hladko vytmelená, avšak zo zadnej spevnená viacerými kovovými profilmi a skrutkami,“ doplnili z PR oddelenia.
Podľa nich sa maľby napriek snahe nepodarilo zachovať, pretože ich technické a umelecké prevedenie bolo príliš zložité na to, aby sa dali bezpečne rozobrať a preniesť.
„Samotný sadrokartón po šiestich rokoch existencie vykazoval značné známky materiálovej degradácie, kovové časti oslabovali podkladovú bázu. A pri deinštalovaní sa začal tento nestabilný materiál rozpadať. Z toho vyplýva, že tento typ inštalácie nebolo možné zachovať – nielen pre jeho materiálové, ale aj pre jeho technické riešenie,“ uviedli.
Po skončení prebiehajúceho pamiatkovo-archeologického výskumu, ktorý ešte musí vyhodnotiť Krajský pamiatkový úrad, plánuje galéria do priestorov zámku vrátiť nové stále expozície a pridať aj dočasné výstavy.
„Na webovej stránke SNG je informácia o výstave riadne zverejnená. V súčasnosti je pre návštevníkov zámku naďalej otvorená expozícia Gotického umenia,“ uzavreli zo SNG.
