Objav pod traťou, ktorý nikto nečakal. Pri Novej Bani odhalili štôlňu starú stovky rokov

Rekonštrukcia trate ide podľa plánu.

Pracovníci dokončili aj nástupište v zastávke Tekovská Breznica a železničný spodok medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou.Pracovníci dokončili aj nástupište v zastávke Tekovská Breznica a železničný spodok medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou. (Zdroj: reprofoto/YouTube/Michal Feik)

NOVÁ BAŇA, HRONSKÝ BEŇADIK.Na železničnej trati medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou pokračuje rozsiahla rekonštrukcia.

Práce sa podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) vyvíjajú podľa plánu a cestujúci sa môžu tešiť – úsek by mal byť opäť sprejazdnený už počas letných mesiacov. Oprava však priniesla aj jedno veľké prekvapenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Viacero stavebných objektov je už kompletne dokončených,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Podľa jej slov sú hotové práce na železničnom spodku a zvršku v stanici Hronský Beňadik, urobené sú tiež nové nástupištia, spevnené plochy, miestna kabelizácia, osvetlenie a technologická časť trafostanice.

SkryťVypnúť reklamu

Pracovníci dokončili aj nástupište v zastávke Tekovská Breznica a železničný spodok medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou.

„Momentálne prebiehajú ukončovacie práce na viacerých priepustoch v úseku medzi Hronským Beňadikom a Tekovskou Breznicou, ako aj na železničnom moste v km 19,171,“ doplnila hovorkyňa s tým, že sa pokračuje v úpravách železničných priecestí a v zosilňovaní štôlne pod koľajou, ktorú počas prác objavili.

Načítavam video...

Nečakaný objav pod traťou

Prekvapenie prišlo koncom marca, keď robotníci počas výkopových prác narazili na niečo, čo v projektovej dokumentácii vôbec nefigurovalo.

„Dňa 27. marca zhotoviteľ oznámil kolíziu s neznámym stavebným dielom v úseku Hronský Beňadik – Nová Baňa. Šlo o kolíziu odvodnenia zemného telesa so stavebným dielom križujúcim zemné teleso. Pri výkopových prácach na odvodnení železničného spodku bola poškodená klenba tohto objektu, pričom zhotoviteľ stavby zistil, že ide o časť banského diela – Hronskú dedičnú štôlňu Graner – Neufang,“ potvrdila Lániková.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Problémom na trati za Novou Baňou čelili dlhé roky. Meškanie vlakov má vyriešiť jej rekonštrukcia Čítajte 

Táto štôlňa v minulosti odvádzala vodu z baní v okolí Novej Bane a končila až v rieke Hron. Zaujímavosťou je, že štôlňa sa nachádzala pod železničnou traťou, no ŽSR o nej nemali žiadne záznamy.

„Banská štôlňa je pozostatkom bývalej sústavy vodných stavieb a zariadení z okolia Banskej Štiavnice, ide o historickú stavbu, naďalej funkčnú, avšak nezaznamenanú v pasportoch a evidenciách ŽSR tak, aby o nej bolo možné uvažovať, resp. ani len predvídať jej situovanie vo vzťahu k telesu dráhy z hľadiska trasovania, resp. smerového a výškového vedenia,“ vysvetlila hovorkyňa.

Načítavam video...

Ochránia ju železobetónom

Nečakaný objav pod traťou si vyžiadal zmeny v projekte a dodatočné stavebné opatrenia. Odborníci sa rozhodli štôlňu nezbúrať, ale zachovať ju v pôvodnom stave.

SkryťVypnúť reklamu

Aby nedošlo k narušeniu, ochránia ju železobetónovou konštrukciou, ktorá bude stáť na pevných základoch.

„Nakoľko ide o historickú stavbu s neznámymi materiálovými, fyzikálno-mechanickými vlastnosťami a štruktúrou materiálov, ktoré by mohli či už v krátkodobom, alebo dlhodobom časovom horizonte spôsobiť lokálne poruchy na telese železničného zvršku, ako napríklad prasknutie klenby alebo posuny opôr, čím by sa opätovne mohla ohroziť bezpečnosť železničnej dopravy,“ vysvetlila Lániková.

Základy budú ukotvené pomocou mikropilót až do hĺbky siedmich metrov. Ide o šetrný spôsob, ako zabezpečiť stabilitu trate bez toho, aby sa poškodila vzácna historická pamiatka.

Vedúci Slovenského banského archívu Peter Konečný pre MY Zvolen uviedol, že hronská dedičná štôlňa bola nielen druhou najstaršou dedičnou štôlňou v Novej Bani, ale zároveň aj najrozsiahlejším banským dielom v tunajšom revíri.

vyberáme pre vás V honbe za ideálnym bleskom prešli stovky kilometrov. Už sme v búrke aj uviazli, bola to hra o čas, tvrdia lovci Čítajte 

„S jej razením sa začalo v polovici 16. storočia. Okrem odvodňovania slúžila tiež ako významný dobývací obzor na úrovni Hrona, asi 200 až 210 m n. m., v tejto výškovej úrovni existuje rozsiahla sieť chodieb s celkovou dĺžkou približne 14,5 kilometra, rozprestierajúca sa takmer pod celým mestom,“ priblížil.

Tiež však prezradil, že táto štôlňa ústi do rieky Hron v oplotenom areáli podniku Knauf Insulation, za železničným násypom, asi 30 metrov od administratívnej budovy.

„Ústie bolo od uzatvorenia baní v roku 1887 zanedbané a neudržiavané. Portál štôlne bol preto v roku 2002 zrekonštruovaný a v jeho blízkosti bola osadená pamätná tabuľa,“ uzavrel.

Písali sme aj Futbalové ihrisko vo Zvolene by mohlo byť mestské. Na odkúpenie potrebuje finančnú injekciu Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  2. V Malackách vybudovali čajové impérium
  3. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  4. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  5. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  6. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  7. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  2. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  3. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  4. V Malackách vybudovali čajové impérium
  5. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  6. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  7. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 263
  2. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 12 380
  3. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 8 812
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 5 790
  5. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 433
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 283
  7. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 4 151
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 756
  1. Tomáš Kuvik: Veľká cena Azerbajdžanu 2025 – Pred štartom bitky v Baku
  2. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran.
  3. Juraj Droppa: Malé konštrukčné chyby v školskej reforme
  4. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  5. Michal Dolňan: Keď generálny prokurátor odkazuje predsedovi vlády, ktorý odkázal jemu...
  6. Miroslav Daniš: Parlamentná demokracia ? ZABUDNITE !!!
  7. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 10
  8. Štefan Šturdzík: Fico zaútočil a vie prečo a kedy. Načasovanie nieje náhodné.
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 98 317
  2. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 22 209
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 12 798
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 510
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 142
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 7 058
  7. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli... 4 944
  8. Erik Kiss: Táto krajina nie je pre nikoho 4 111
  1. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  2. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  3. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  4. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  5. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  6. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  7. Jana Čavojská: Obed pre 500 nezlomných obyvateľov Charkiva
  8. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu