Objav pod traťou, ktorý nikto nečakal. Pri Novej Bani odhalili štôlňu starú stovky rokov

Rekonštrukcia trate ide podľa plánu.

Pracovníci dokončili aj nástupište v zastávke Tekovská Breznica a železničný spodok medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou.Pracovníci dokončili aj nástupište v zastávke Tekovská Breznica a železničný spodok medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou. (Zdroj: reprofoto/YouTube/Michal Feik)

NOVÁ BAŇA, HRONSKÝ BEŇADIK.Na železničnej trati medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou pokračuje rozsiahla rekonštrukcia.

Práce sa podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) vyvíjajú podľa plánu a cestujúci sa môžu tešiť – úsek by mal byť opäť sprejazdnený už počas letných mesiacov. Oprava však priniesla aj jedno veľké prekvapenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Viacero stavebných objektov je už kompletne dokončených,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Podľa jej slov sú hotové práce na železničnom spodku a zvršku v stanici Hronský Beňadik, urobené sú tiež nové nástupištia, spevnené plochy, miestna kabelizácia, osvetlenie a technologická časť trafostanice.

SkryťVypnúť reklamu

Pracovníci dokončili aj nástupište v zastávke Tekovská Breznica a železničný spodok medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou.

„Momentálne prebiehajú ukončovacie práce na viacerých priepustoch v úseku medzi Hronským Beňadikom a Tekovskou Breznicou, ako aj na železničnom moste v km 19,171,“ doplnila hovorkyňa s tým, že sa pokračuje v úpravách železničných priecestí a v zosilňovaní štôlne pod koľajou, ktorú počas prác objavili.

Načítavam video...

Nečakaný objav pod traťou

Prekvapenie prišlo koncom marca, keď robotníci počas výkopových prác narazili na niečo, čo v projektovej dokumentácii vôbec nefigurovalo.

„Dňa 27. marca zhotoviteľ oznámil kolíziu s neznámym stavebným dielom v úseku Hronský Beňadik – Nová Baňa. Šlo o kolíziu odvodnenia zemného telesa so stavebným dielom križujúcim zemné teleso. Pri výkopových prácach na odvodnení železničného spodku bola poškodená klenba tohto objektu, pričom zhotoviteľ stavby zistil, že ide o časť banského diela – Hronskú dedičnú štôlňu Graner – Neufang,“ potvrdila Lániková.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Problémom na trati za Novou Baňou čelili dlhé roky. Meškanie vlakov má vyriešiť jej rekonštrukcia Čítajte 

Táto štôlňa v minulosti odvádzala vodu z baní v okolí Novej Bane a končila až v rieke Hron. Zaujímavosťou je, že štôlňa sa nachádzala pod železničnou traťou, no ŽSR o nej nemali žiadne záznamy.

„Banská štôlňa je pozostatkom bývalej sústavy vodných stavieb a zariadení z okolia Banskej Štiavnice, ide o historickú stavbu, naďalej funkčnú, avšak nezaznamenanú v pasportoch a evidenciách ŽSR tak, aby o nej bolo možné uvažovať, resp. ani len predvídať jej situovanie vo vzťahu k telesu dráhy z hľadiska trasovania, resp. smerového a výškového vedenia,“ vysvetlila hovorkyňa.

Načítavam video...

Ochránia ju železobetónom

Nečakaný objav pod traťou si vyžiadal zmeny v projekte a dodatočné stavebné opatrenia. Odborníci sa rozhodli štôlňu nezbúrať, ale zachovať ju v pôvodnom stave.

SkryťVypnúť reklamu

Aby nedošlo k narušeniu, ochránia ju železobetónovou konštrukciou, ktorá bude stáť na pevných základoch.

„Nakoľko ide o historickú stavbu s neznámymi materiálovými, fyzikálno-mechanickými vlastnosťami a štruktúrou materiálov, ktoré by mohli či už v krátkodobom, alebo dlhodobom časovom horizonte spôsobiť lokálne poruchy na telese železničného zvršku, ako napríklad prasknutie klenby alebo posuny opôr, čím by sa opätovne mohla ohroziť bezpečnosť železničnej dopravy,“ vysvetlila Lániková.

Základy budú ukotvené pomocou mikropilót až do hĺbky siedmich metrov. Ide o šetrný spôsob, ako zabezpečiť stabilitu trate bez toho, aby sa poškodila vzácna historická pamiatka.

Vedúci Slovenského banského archívu Peter Konečný pre MY Zvolen uviedol, že hronská dedičná štôlňa bola nielen druhou najstaršou dedičnou štôlňou v Novej Bani, ale zároveň aj najrozsiahlejším banským dielom v tunajšom revíri.

vyberáme pre vás V honbe za ideálnym bleskom prešli stovky kilometrov. Už sme v búrke aj uviazli, bola to hra o čas, tvrdia lovci Čítajte 

„S jej razením sa začalo v polovici 16. storočia. Okrem odvodňovania slúžila tiež ako významný dobývací obzor na úrovni Hrona, asi 200 až 210 m n. m., v tejto výškovej úrovni existuje rozsiahla sieť chodieb s celkovou dĺžkou približne 14,5 kilometra, rozprestierajúca sa takmer pod celým mestom,“ priblížil.

Tiež však prezradil, že táto štôlňa ústi do rieky Hron v oplotenom areáli podniku Knauf Insulation, za železničným násypom, asi 30 metrov od administratívnej budovy.

„Ústie bolo od uzatvorenia baní v roku 1887 zanedbané a neudržiavané. Portál štôlne bol preto v roku 2002 zrekonštruovaný a v jeho blízkosti bola osadená pamätná tabuľa,“ uzavrel.

Písali sme aj Futbalové ihrisko vo Zvolene by mohlo byť mestské. Na odkúpenie potrebuje finančnú injekciu Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  2. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  3. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  4. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  8. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 13 656
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 10 396
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 8 436
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 3 695
  5. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 3 181
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 2 957
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 911
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 2 435
  1. Ľudmila Križanovská: Ako rozpoznať toxickú pracovnú kultúru skôr, než vás pohltí
  2. Miro Holec: Šport nie je luxus, ale investícia. Ak chceme, aby Slovensko malo svojich šampiónov, musíme im dnes otvoriť ihriská, nie len obrazovky.
  3. Ján Valchár: O neschopnom ministrovi financii a ešte neschopnejšej opozícii
  4. Lucia Martanovičová: Výmenný Pobyt v Dovolenkovej Destinácií
  5. Martin Fronk: Tajomné miesto nad krajinou, ktoré vám vyrazí dych, nebudete veriť, kde to je
  6. Jozef Huljak: Miliardy na záchranu pôrodnosti
  7. Rastislav Puchala: Pomóóóóc, Angličania idú
  8. Věra Tepličková: Premiér v akcii alebo História sa fakt opakuje?
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 45 501
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 23 623
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 16 341
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 9 046
  5. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 7 202
  6. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 984
  7. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 867
  8. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 6 734
  1. Věra Tepličková: Premiér v akcii alebo História sa fakt opakuje?
  2. Pavel Macko: Prelomia Rusi obranu alebo ustúpia ultimátu?
  3. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
  4. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  5. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  6. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  7. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  8. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

TOMÁŠ JAKAB pracuje ako vlakvedúci Železničnej spoločnosti Slovensko v oblastnej správe novozámockého depa. Sprevádza medzinárodné vlaky.

Dali mu šancu, keď mal len devätnásť.


1

Goralská kultúra, koncert Richarda Müllera, The Duchons, skupiny Gladiator a Katky Knechtovej.


Andrzej Marius Fal, lekár a ekonóm, prezident Polskej spoločnosti pre verejné zdravie, prednosta kliniky alergológie a pľúcnych ochorení Národného lekárskeho inštitútu v Poľsku.

Princípy prevencie sú jednoduché, tak prečo je problém uviesť ich efektívne do praxe?


Vizualizácia parkovacieho domu na Západe.

Developer môže žiadať o stavebné povolenie.


1

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu