KRUPINA, SENOHRAD. Dôležitý dopravný uzol na strednom Slovensku sa dočká obnovy. Oprava cesty, ktorá je spojnicou troch okresov, bude financovaná z fondov Európskej únie. Rekonštrukcia má byť dokončená do konca tohto roka.
Barbara Károlyová z komunikačného oddelenia Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) uviedla, že ide o významnú dopravnú tepnu spájajúcu okres Veľký Krtíš so Zvolenom a Banskou Bystricou, ktorú denne využívajú stovky vodičov – dochádzajú za prácou, do škôl, na lekárske vyšetrenia, úrady či nákupy.

Rekonštrukcia úseku cesty II/527 v dĺžke približne 7,7 kilometra vedie obcou Senohrad a nadväzuje na už zrealizované opravy ciest II/526 a II/527 v okrese Zvolen. „Začína na hranici okresov Krupina a Veľký Krtíš a končí na hranici okresov Krupina a Zvolen,“ doplnila.
Župa odovzdala v stredu (7. mája) stavenisko do rúk zhotoviteľa, ktorým sa stala spoločnosť Eurovia SK.
Celkové náklady presahujú tri milióny eur
Väčšinu nákladov na tieto práce pokryje nenávratný finančný príspevok z eurodondov. Kraj sa na financovaní podieľa piatimi percentami z vlastných zdrojov.
„Mnohí si možno pamätáte, že krátko pred voľbami v roku 2022 som dal sľub, že táto cesta bude patriť medzi moje priority, a že sa pustíme do jej rekonštrukcie. Dnes som úprimne rád, že sa nám to podarilo. Bohužiaľ, ako to pri takýchto projektoch býva, nie vždy ide všetko podľa plánu a aj tu nás zdržali štátne orgány. Verím, že po dokončení bude tento úsek pohodlnejší a najmä bezpečnejší,“ priblížil predseda kraja Ondrej Lunter.

Súčasťou stavby bude aj vybudovanie osvetlených bezbariérových priechodov pre chodcov v obci Senohrad, ktoré zlepšia bezpečnosť aj pre osoby s telesným či zrakovým znevýhodnením. Na opravu vozovky bude využitá moderná technológia recyklácie za studena.
„Dnešným dňom začíname rekonštrukčné práce a v priebehu mesiaca budeme už postupne uzatvárať niektoré úseky cesty. Ukončenie prác je plánované do konca roka, v závislosti od poveternostných podmienok. V rámci obnovy bude zrekonštruovaný aj úsek s tromi mostami a deviatimi priepustmi. Existujúce zvodidlá budú vymenené alebo doplnené, čím sa zvýši bezpečnosť cestnej premávky,” povedal v stredu Miloš Farkaš, riaditeľ oblasti Stred spoločnosť Eurovia SK a.s.
Doprava bude vedená po obchádzkových trasách
Cesta v tomto úseku nie je natoľko široká, aby práce mohli prebiehať striedavo, je nutné, aby došlo k úplnej uzávierke niektorých úsekov počas trvania prác.
„Cieľom rekonštrukcie je výrazné zlepšenie stavebno-technického stavu komunikácie a mostov, čo pozitívne ovplyvní nielen bezpečnosť a plynulosť dopravy, ale aj životné prostredie a regionálnu ekonomiku,“ dodal Lunter.
Stavebné práce budú prebiehať nielen na vozovke, ale aj na mostoch. Doprava bude presmerovaná na obchádzkové trasy, ktoré budú včas oznámené a prispôsobené harmonogramu výstavby.
Károlyová dodala, že v blízkej budúcnosti bude kraj pokračovať v rekonštrukcii aj na priľahlých úsekoch ciest. Konkrétne ide o dva nadväzujúce úseky - od križovatky s cestou I/66 po obec Senohrad, ktorá je rozdelená na dva úseky. Tieto sú aktuálne v štádiu verejného obstarávania.
