ŽIAR NAD HRONOM. Keď sa na materskej dovolenke pustila do samovzdelávania, netušila, že ju to zavedie až k vlastnej knihe pre deti. Bez pedagogického či psychologického vzdelania, ale s obrovskou dávkou empatie, osobnej skúsenosti a materskej intuície vznikol nápad, ktorý neskôr dostal knižnú podobu.
Autorka knihy o detských emóciách Eva Kőrösi začala objavovať svet rešpektujúceho rodičovstva počas psychoterapie a kurzu filiálnej terapie – rodičovských zručností.
Kniha sa od iných titulov na podobnú tému líši najmä prepojením s reálnym životom. Príbehy sú krátke, zrozumiteľné a deti v nich nájdu situácie, ktoré prežívajú.
Príbehy dvoch sestier vznikali spontánne
„Moje dve dcéry, jedna má tri a druhá päť rokov, sú veľmi temperamentné, rovnako ako ja, a každú emóciu prežívajú naplno. Ako prvomamu ma to často zaskočilo a nevedela som, ako správne reagovať na silné emócie mojej prvej dcéry,“ spomína.
Práve v týchto momentoch vznikli dve maňušky Žirinka a Zebrička, najskôr len ako jej ruky, ktoré dcéram radili, pomáhali a vypočuli ich. Dnes sú z nich hlavné hrdinky Evinej knihy.
V rozhovore si tiež prečítate:
- prečo sa Eva rozhodla napísať knihu,
- kto ju najviac podporoval,
- ako postupne vznikali príbehy a dizajn,
- pre koho je kniha určená,
- v akých mestách ju predstaví,
- a čo teraz najbližšie chystá.
Z rozprávkových rozhovorov dvoch sestier, žirafy a zebry, sa postupne stali príbehy. Autorka si ich začala zapisovať a neskôr ich skompletizovala do knižky s cieľom, aby všetky deti vedeli, že prejavovať emócie, prežívať ich a spoznávať, je úplne prirodzené, a že emócie by mali byť dospelými prijaté a pochopené.
Kniha najskôr vznikala ako séria príbehov pre jej dcéry Elisku a Terezku. „Inšpiráciou mi bol môj vlastný život, naše spoločné zážitky, každodenné situácie, ktoré ako rodina a rodičia riešime.”
Inšpirovali ju dcéry
Na jej tvorbe sa podieľal celý tím, ilustrácie vytvorila Evina kamarátka Nina Bohušová, o editorskú stránku sa postarala Soňa Adamovič Borušovičová a grafické zalomenie mal na starosti manžel Martin Kőrösi. „Rozhodla som sa ísť cestou samovydania – bez vydavateľstva. Bola to síce náročnejšia cesta, ale veľmi obohacujúca,“ priznáva autorka.

Od napísaných príbehov až po finálnu tlač na nej spoločne pracovali deväť mesiacov. Na začiatku však boli aj pochybnosti.
„Paradoxne, rodina vás častokrát odhovára z obavy, že neuspejete. U mňa to bolo presne takto. Neskôr ma však veľmi podporili rodičia, moja sestra aj môj manžel, širšia rodina a kamaráti. Celých deväť mesiacov prác na knihe bolo plných krásnych, ale aj veľmi náročných momentov,“ priznáva s tým, že niekedy nastali aj horšie momenty a prepadla ju chuť celý projekt uzavrieť. Inokedy sa zase nakopla a vidina hotovej knihy ju posúvala vpred.

„Veľkou oporou mi bola aj moja editorka, ktorá so mnou celý proces prežívala. A napokon môj vnútorný hlas. Ten mi už odjakživa nedovolí veci len tak vzdať, aj keď sú ťažké a aj keď neviem, ako to celé dopadne. Bola to cesta. A ja som sa rozhodla po nej kráčať až do konca, nech bude akokoľvek náročná,“ dopĺňa.
Najväčšou oporou jej však boli vlastné dcéry, ktoré ju povzbudzovali vetou: „Mami, zvládneš to! Nech aj iné deti môžu čítať príbehy o Žirinke a Zebričke.“
Autorka na spoluprácu prizvala aj odborníkov, psychológov Denisu Petorovú a Ivana Vyskočila, a špeciálnu pedagogičku Evu Žiakovú, ktorí jej poskytli odbornú spätnú väzbu.
„Knihu si prečítali ešte pred jej finálnym znením, poskytli mi cenné komentáre a vyjadrili sa k nej. Ich odporúčania a slová nájdete aj na zadnej strane obálky. V samotných príbehoch sú zvýraznené slová a vyjadrenia, ktoré vychádzajú z princípov rešpektujúcej a empatickej komunikácie. Ide o odporúčania pre dospelých – ako byť deťom nablízku v ich emóciách, ako im pomôcť prežívať, spoznávať a postupne sa učiť zvládať ich,“ vysvetľuje.
Bude ju predstavovať na besedách
Kniha je zároveň praktickým návodom pre rodičov aj pedagógov. Obsahuje návrhy, ako sa s deťmi rozprávať o emóciách a ako ich sprevádzať v citlivých situáciách. Na konci knihy nechýba ani interaktívne cvičenie na budovanie vzťahu a emočného prepojenia medzi dieťaťom a dospelým.
„Mojím cieľom je tému detských emócií a samotnej knihy prezentovať aj osobne. Besiedky sú pre mňa priestorom, kde môžem deťom aj dospelým ukázať, ako sa dá s knihou pracovať, ako a na čo môžu používať maňušky, a šíriť osvetu o prijímaní emócií našich detí,“ hovorí autorka.
Zároveň opisuje hlavnú myšlienku pripravovaných besied, ktoré ju čakajú už v niekoľkých slovenských mestách, ku ktorým sa postupne pridávajú aj ďalšie.