ZVOLEN. Po rokoch príprav sa mestu Zvolen podarilo odštartovať prestavbu športového areálu na šiestej základnej škole na sídlisku Zlatý Potok v septembri minulého roka. No už od začiatku rekonštrukcie jej šťastie akosi nepraje.
Poslanci sa na svojom marcovom stretnutí (31. 3.) rozprávali o zosuve pôdy, ku ktorej pri prácach došlo. Kto bude vinníkom zatiaľ známe nie je, no niektorí poslanci neskrývali obavy z navýšenia rozpočtu pri tejto rekonštrukcii, keďže boli a ešte budú potrebné dodatočné služby na sanáciu objektu.
Ako sa uvádza sa v predložených dokumentoch na mestské zastupiteľstvo, ktoré spracovala Soňa Chrastinová z oddelenia investícií mestského úradu, k nečakanému zosuvu pôdy došlo koncom novembra minulého roka pri terénnych prácach. Na miesto prizvali geotechnika, ktorý navrhol zastabilizovanie havarijného stavu posunu svahu.

Na zmiernenie havarijného stavu sa odkopaná zemina namiesto uskladnenia v areáli odviezla na skládku, aby sa odľahčil svah. Náklady na tieto práce dosiahli takmer 100-tisíc eur. Hoci opatrenia situáciu stabilizovali, na trvalé riešenie si mesto v januári objednalo geologický prieskum od firmy Envigeo za viac ako 11-tisíc eur.
Prieskum zahŕňal analýzu podkladov, posúdenie terénu, zistenie príčin zosuvu a odber vzoriek zeminy. Vykonali sa aj technické práce vrátane kopaných rýh a úprav podložia, ktoré stáli vyše 35-tisíc eur.
V marci firma odovzdala záverečnú správu k orientačnému inžinierskogeologickému prieskumu, vrátane projektovej dokumentácie pre sanáciu s rozpočtom vo výške približne 307-tisíc eur.
„V súčasnosti pripravujeme podklady pre verejné obstarávanie na zhotoviteľa sanácie geologického prostredia s vyššie uvedenou predpokladanou hodnotou zákazky,“ doplnila Chrastinová.

Výstavba je komplikovaná už od začiatku
V meste malo byť zrekonštruované ako prvé, napokon je posledné. Obnova športoviska na atletický štadión bola dlhé roky sprevádzaná komplikáciami, pri ktorých sa samospráve nepodarilo nájsť spoločnú reč s obyvateľmi Zlatého Potoka.
Tí nesúhlasili najmä s výstavbou nového oplotenia, ktoré by im obmedzilo výhľad z bytov na prvých poschodiach a znížilo kvalitu bývania. Proti vydaniu stavebného povolenia sa bránili aj petíciou, no tá v danom čase nebola uznaná, keďže nespĺňala zákonné požiadavky.
O výstavbe 400-metrového oválu rozhodlo predchádzajúce mestské zastupiteľstvo už v roku 2019, hoci v úvode sa zvažovala aj kratšia, 300-metrová verzia dráhy.
„Na akú sumu sa dostaneme s tým ihriskom? Keď sa išlo do takého projektu, prečo sa neurobil nejaký hydrogeologický prieskum. Je tam ílový typ pôdy, vedeli sme dopredu, že tam hrozí riziko. Nedáva mi to logiku, keď sme vedeli, že tam môže byť takýto problém,“ opýtal sa poslanec Róbert Orság.
Podľa primátora Zvolena Vladimíra Maňku mohli vzniknúť dve verzie problému. „Buď projektant nepožadoval, aby sa urobila sonda, kde došlo k zosuvu, alebo dodávateľ odhrabal viacej centimetrov ako mal. Je to predmetom skúmania, kto urobil chybu, no to je mimo mesta. Pravdepodobne sa to bude riešiť súdnou cestou, kto to zaplatí,“ doplnil.
Ako vedúca oddelenia priblížila, v rámci projektu bol inžiniersko-geologický prieskum urobený v prvej etape spracovania projektovej dokumentácie.
„Keď sa mal robiť oporný múr, ktorý bol robený na južnej strane školského ihriska, nie na severnej strane. Na južnej strane spracovateľ napísal, že nevidí, že by malo dôjsť k zosuvu pôdy. Toto zobral do úvahy aj projektant, ktorý spracoval projektovú dokumentáciu,“ dodala.
O obavách, ktoré vznikali už pred rokmi hovoril aj poslanec Jaroslav Stehlík. „Roky sme upozorňovali na to, že s tou 400-kou bude problém. Nechcem do toho pichať, no bude problém vyhrať súdny spor a myslím si, že to zostane bremenom mesta.“

Pridal sa aj poslanec Igor Šufliarsky, ktorý kritikou na rozbehnutý projekt nešetril.
„Dobehlo nás to, na čo upozorňovalo v minulosti, aj to, že taká veľká bežecká dráha sa na školský dvor nehodí. Malo sa to urobiť na Barinách, kde sme mali priestor. Bude to drahé, ak to vôbec dokončíme. Už dávno mohla byť urobená 300-ka,“ dodal s tým, že má obavy aj s parkovaním a návštevníkmi na tribúne pre stiesnený priestor na ihrisku.
„V projekte sa mal požadovať prieskum, ale nie zo strany mesta, to mal urobiť projektant. Mesto nie je na vine. Naši, aj ich poisťováci spolu komunikujú, mesto by malo uspieť. Keby tam bola 300-ka, nikto nám dotáciu nedá, no ak ju dostaneme, 400-ka bude oproti nej lacnejšia aj napriek škodám,“ oponoval primátor poslancom.