Pracovali v drsných podmienkach, spávali na slame. Z novej trate sa tešili, kým neprišli nemecké vojská

Na výstavbu sa prišiel pozrieť aj Masaryk.

Robotníci pri jednom z oblúkov viaduktu a návšteva T. G. Masaryka pri výstavbe železnice.Robotníci pri jednom z oblúkov viaduktu a návšteva T. G. Masaryka pri výstavbe železnice. (Zdroj: J. Sliacky/J. Šatura)

DOBRÁ NIVA. Myšlienka vybudovať železnicu spájajúcu Šahy, Krupinu a Zvolen, vznikla už v roku 1881, no jej realizácia sa natiahla na dlhé desaťročia.

Krupina, ako významné obchodné a remeselné centrum, sa usilovne snažila o vybudovanie trate, ktorá by jej zabezpečila lepšie spojenie so Zvolenom. Táto snaha priniesla ovocie a medzi Šahami a Krupinou sa spustila železničná prevádzka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chýbajúci úsek do Zvolena však zostával len plánom, pričom neustále odklady vyvolávali frustráciu obyvateľov aj miestnych predstaviteľov.

SkryťVypnúť reklamu

Po vzniku Československa sa konečne podarilo presadiť projekt železnice ako súčasť štátom financovaných tratí.

Časť z nej bola neskôr zničená, no podarilo sa ju obnoviť a funguje dodnes. Uprostred januára oslavovali storočnicu od vzniku významného južného železničného uzla.

V prospech tejto zachádzky rozhodli veľké jarmoky

Miestny nadšenec histórie z Dobrej Nivy Ján Polc zistil, že o trasovaní sa viedli dlhé diskusie – pôvodne sa plánovala priama cesta cez Dobrú Nivu a Babinú, no nakoniec sa rozhodlo o vedení trate cez Pliešovce.

Dôvodom boli najmä významné jarmoky s obchodom na jatočný dobytok, ktoré sem priťahovali obchodníkov z celej krajiny. V Pliešovciach sa jarmoky konali osemkrát do roka, v Dobrej Nive štyrikrát.

„Tento jatočný dobytok nakupovali mäsiari z českých priemyselných miest. Treba si uvedomiť, že vtedy diaľková automobilová doprava ešte vôbec nebola,“ uviedol Polc.

SkryťVypnúť reklamu
nevynechajte Nezastavané územie sa môže premeniť na modernú štvrť. Investor má veľké ambície Čítajte 

Samotná výstavba bola veľkou výzvou. Stovky robotníkov pochádzali z rôznych kútov Slovenska a pracovali v náročných podmienkach. „Dňa 3. januára 1923 sa začalo pracovať na prvom úseku pri Zvolene a 6. marca 1923 na piatom úseku pri Krupine. V zárezoch vykopaná zemina sa premiestňovala smerom dolu, kde sa vysýpala a vznikali násypy,“ uviedol Polc.

Zeminu kopali ručne krompáčmi, nakladali ju do malých vozíkov a presúvali po úzkorozchodných koľajniciach. Kamenný materiál sa ťažil v blízkych lomoch a na stavbu železnice sa použilo obrovské množstvo muriva a betónu.

Spávali priamo pri trati, prišiel aj Masaryk

Pri práci sa využívali len jednoduché mechanizmy, takže väčšina úkonov závisela od fyzickej sily robotníkov. „Na jednom úseku pracovalo naraz až sedemsto robotníkov, ktorí sem za prácou prišli z celého Slovenska. Ubytovali sa v okolitých dedinách, spávali na slame v humnách, pod cieňami alebo v kolibách a zemľankách, ktoré si urobili priamo pri trati,“ ozrejmil.

SkryťVypnúť reklamu

Pokračoval s tým, že štrk a piesok sa získaval drvením lomového kameňa. „Pri zhotovení stavebného diela o celkovej dĺžke 34 kilometrov bolo nutné premiestniť viac ako 800 000 metrov kubických zeminy, a to čiastočne aj skalnatej. Postavilo sa celkom 120 železničných mostových objektov a 68 cestných objektov. Na postavenie týchto objektov, na výmurovky oboch tunelov, na oporné o obkladané múry bolo na maltu položených 50 000 metrov kubických kamenného muriva a ubíjaného betónu,“ ozrejmil bádateľ Polc.

Vykopali sa dva tunely, pričom Neresnický tunel pri Zvolene bol prvým železničným tunelom postaveným po vzniku Československa. Počas návštevy Slovenska si ho so svojím sprievodom prišiel v roku 1925 prezrieť aj prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Vybudovali sa desiatky mostov, z ktorých najvýznačnejším je mohutný viadukt cez rieku Krupinicu. Tento architektonický skvost s deviatimi oblúkmi a oceľovou konštrukciou je dodnes dominantou trate. Pri už jestvujúcej stanici Zvolen bola postavená dvojpodlažná budova pre kancelárie stavebnej správy a byty pre zamestnancov.

Takmer po dvoch rokoch prišli do cieľa

„Trať začínala v stanici Zvolen. Novo sa postavili stanice Dobrá Niva, Pliešovce – Sása a zastávka Babiná. Trať končila v stanici Krupina. Zastávka Podzámčok v 8,238 kilometri s dreveným prístreškom, bola otvorená v roku 1935, na požiadavku obcí Michalková, Podzámčok, Dubové, Bacúrov a Ostrá Luka, s ich finančným príspevkom,“ priblížil s tým, že keď postavili murovanú zastávku v obci Podzámčok, tak ju z názvu „Podzámčok 1935“ premenovali na „Breziny“.

Stavebné práce sa do konca roku 1924 ukončili. Slávnostné otvorenie železnice 15. januára 1925 bolo veľkou udalosťou. Na vyzdobený vlak mohol nastúpiť každý, kto chcel zažiť prvú jazdu medzi Zvolenom a Krupinou.

Medzi cestujúcimi boli významní politici, vojenskí dôstojníci, zástupcovia miestnych samospráv aj obyvatelia okolitých obcí. Prišiel napríklad minister železníc Jiří Stříbrný, zvolenský župan a rodák z Dobrej Nivy Juraj Slávik, no aj minister pre správu Slovenska Jozef Kállay či francúzsky generál Eugène Mittelhauser.

„Hostia si na ceste do Krupiny prehliadli tunely, stanice a viadukty. Po návrate do Zvolena sa konal slávnostný banket,“ opísal Polc.

Prevádzka na trati výrazne zlepšila život miestnych obyvateľov. Žiakom umožnila dochádzať do škôl vo Zvolene, obchodníkom uľahčila prepravu tovaru a hospodárom poskytla spoľahlivý spôsob, ako prepravovať svoje produkty do iných regiónov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB7MP na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 621
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 121
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 129
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 242
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 240
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 891
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 718
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 585
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Čerstvo upečené – presne také pečivo si môžete vychutnať vo vašich domovoch vďaka spolupráci Lidla so slovenskými dodávateľmi.


Prírodné lezecké centrum vzniklo pri Kolibe u Rytiera pod Pustým hradom.

Z lesa vedie trasa, ktorú si zamilujú rodiny, aj horolezci.


1
Ilustračné foto.

Získal uznanie od kolegov aj jej rodiny.


Vlaková patrola ZSSK na Rušňoparáde 2025.

Spoločné rodinné výlety, detská fantázia rozbehnutá na plné obrátky a zážitky, na ktoré sa nezabúda.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu