NOVÁ BAŇA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) aktuálne realizujú jednu z najvýznamnejších rekonštrukcií financovanú z Plánu obnovy a odolnosti SR.
Modernizácia trate medzi Novou Baňou a Hronským Beňadikom prinesie rýchlejšiu a bezpečnejšiu dopravu vďaka obnove koľají, nástupíšť, priecestí, mostov a zabezpečovacích zariadení.
Železničný zvršok trate Hronský Beňadik – Nová Baňa je zo sedemdesiatych rokov minulého storočia, čo sa podpísalo aj na jeho opotrebovaní. Na trati sa počet vlakov postupne zvyšoval, čím dochádzalo aj k väčšiemu zaťaženiu.

To vyústilo do problému so zníženou rýchlosťou vlakov a sústavným meškaním, čím sa vlastne neskoré príchody stali rutinnou záležitosťou.
Zub času sa podpísal aj na použitých materiáloch, ktoré boli pri prvotnej výstavbe použité. Dnešným normám už nepostačovali a zároveň ich opotrebovanie bolo značné.
Skončiť by mali v lete
Železnice chcú súčasne docieliť zníženie nákladov na údržbu. Zároveň sa traťová rýchlosť má zvýšiť a uberie to na jazdnom čase.
V Hronskom Beňadiku pribudne moderné elektronické stavadlo, ktoré zefektívni riadenie dopravy. Viaceré časti už prešli úpravami a projekt by mal byť dokončený v polovici roka 2025.
Po úspešnom verejnom obstarávaní začali ŽSR s rekonštrukciou v máji minulého roka. Prostriedky na jej realizáciu boli vyčlenené vo výške viac ako 37 miliónov eur. Víťazom spomedzi predložených ponúk sa stala známa slovenská firma Strabag.
Práce podľa odboru komunikácie ŽSR pokračujú podľa plánov a tie, čo boli doposiaľ zrealizované, vyčíslili na vyše 1,9 milióna eur.
Vlaky zo Zvolena, cez Žarnovicu, smerom na južné Slovensko boli zatiaľ nahradené autobusovou dopravou. Po ukončení všetkých prác bude prejazd kritickým a čoraz nebezpečnejším úsekom minulosťou. Cestujúcich by malo po opätovnom spustení dopravy potešiť bezpečnejšie a rýchlejšie cestovanie.
Úsek sa nachádza v náročnom teréne
„Celý úsek železničnej trate, na ktorom prebieha rekonštrukcia, je z hľadiska smerových pomerov a jej situovania veľmi náročný. Železničná trať v tomto úseku vedie údolím rieky Hron v násype, miestami v tesnej blízkosti jeho toku alebo na úpätí horského masívu v odreze a z ľavej strany sa zase táto trať nachádza v tesnej blízkosti cesty I/67,“ priblížila pre MY Zvolen hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Práce sa sústredia na lepšom podloží a odvodnení, čím sa eliminujú časté obmedzenia rýchlosti. Podľa jej slov náročná poloha trate časom spôsobila problémy s odvodnením, čo viedlo k vzniku blatistých úsekov s nevyhovujúcimi parametrami geometrickej polohy koľaje. Preto bolo v tomto úseku v minulosti potrebné obmedziť traťovú rýchlosť.
Na miestach obnovy už boli vybudované základy trakčného vedenia a odstránené koľajové polia spolu s koľajovým lôžkom.
V železničnej stanici Hronský Beňadik boli demontované všetky koľaje, pričom zostali len výhybky na mimoriadne situácie. Zároveň tu boli osadené nové osvetľovacie veže.
V železničnej stanici Nová Baňa sa rozoberajú a triedia staré koľajové polia, pričom nepoužiteľné materiály sa odvážajú do kovošrotu.
Pokračujú aj práce na rekonštrukcii priepustov, demontáži starých prvkov zabezpečovacieho zariadenia v Hronskom Beňadiku a Tekovskej Breznici, úpravách optických a metalických káblových vedení ŽSR a budovaní nových odvodňovacích žľabov.