ZVOLEN. Začalo sa to návratom do mesta jeho detstva v roku 2008. Martin Vais sa po 30 rokoch práce a života v Bratislave vrátil do Zvolena, v ktorom márne hľadal možnosti architektonického uplatnenia. Čakal ho však štart inej kariéry.
Jeho maliarsku tvorbu si všimol aj uznávaný umelecký historik a kurátor Bohumír Bachratý, ktorý sa rozhodol životný príbeh umelca zhmotniť do knihy. Práve tá bola stredobodom pozornosti na januárovej vernisáži k výstave s názvom ZIPS.
Po boku maliara nápomocne stál dlhoročný zvolenský fotograf Milan Černák, ktorého snímky väčšiny výtvarných diel dotvárajú konečnú podobu finálnej verzie publikácie.
„Po rôznych dočasných riešeniach, akými boli napríklad aj kvalitné tri sezóny archeologického výskumu na Pustom hrade, som sa začal od roku 2013 v domácom ateliéri rodičovského domu intenzívne venovať maliarskej tvorbe, čo pretrváva do súčasnosti. Zaľúbil som sa do farieb a štetcov, stal sa zo mňa maľujúci architekt,“ priblížil v úvode Vais.
Ako sa architekt ku maľovaniu pretancoval
Umelecké cítenie sa u neho prejavovalo už v útlom detstve. Svoj prejav nevidel iba v ceruzkách, štetcoch a papieri, no aj v tanečných topánkach.
Bol aktívnym členom zvolenských folklórnych súborov Zornička a Marína. Neskôr sa pretancoval do Bratislavy, kde trinásť rokov pôsobil v Umeleckom súbore Lúčnica. Z týchto súvislostí logicky vyplynul aj podtitul monografie – „Ako sa architekt ku maľovaniu pretancoval...“.
„Životopisné údaje, v menšej či väčšej miere, sú súčasťou každej monografie umelca. V primeranom rozsahu, spolu s niektorými ukážkami mojej architektonickej tvorby, ich Bohumír Bachratý zakomponoval do knihy, ktorá na 192 stranách ťažiskovo mapuje najmä 10-ročné obdobie mojej maliarskej tvorby od Martina roku 2013 do Martina roku 2023,“ doplnil umelec.
Všimol si ho na výstave
Prvotné filozofovanie vytvoriť knižnú monografiu ich mysľami prebehlo na jar v roku 2022. O pár mesiacov neskôr začali s prípravou materiálov a k prvej podobe knihy sa dostali približne o rok pozdejšie.
„Po mojej individuálnej výstave NÁBOŽNO v chrámových priestoroch Galérie v podkroví Štátnej vedeckej knižnici v Banskej Bystrici, ktorej bol doktor Bachratý kurátorom a ku ktorej spracoval aj 32-stranový katalóg, vznikla idea monografie, ktorá by obsahovala aj iné témy, nielen religiózne, mojej autorskej maliarskej tvorby,“ doplnil Vais.

Žiaľ, doktor Bachratý sa vytlačenia knihy nedožil. Správa o jeho úmrtí prišla koncom septembra minulého roka.
„Preto s úctou a vďakou, s poctou in memoriam, bol krst knihy venovaný práve jemu. Spoločne sme uvedenie knihy do kultúrneho života plánovali nielen vo Zvolene, ale i v Bratislave,“ vysvetlil maliar.
Spojili sa ako zips
V monografii je väčšina fotografií výtvarných diel Martina Vaisa zhotovených Milanom Černákom. Svetlo sveta uzreli z jeho fotoaparátu aj situačné momentky z vernisáží výstav PODOBENSTVÁ DREVA aj NÁBOŽNO.
„S Milanom sa poznáme už z čias základnej a strednej školy. Pri náhodnom stretnutí po dlhých, približne 30 rokoch, sme pospomínali na školské časy a obaja sme sa zmienili o aktuálnych záľubách, ja o maľovaní a Milan o fotografovaní, čo bolo základom pre našu ďalšiu spoločnú spoluprácu,“ opísal.