Chcel žiť v oblakoch, vyšplhal sa medzi leteckú špičku. Uznávaný pedagóg svoj domov našiel v Sliači

František Garaja patril k akrobatickej elite vojenského letectva.

Pilot, akrobat František Garaja v kokpite Mig - 15.Pilot, akrobat František Garaja v kokpite Mig - 15. (Zdroj: Emil Šimončík)

SLIAČ. Svoj život zasvätil lietadlám. Jeho väčšiu časť bol profesionálne i bytostne spojený so sliačskym letiskom Tri Duby.

Nikdy nepôsobil vo vrcholových funkciách vojenského letectva, on v nich ani nikdy netúžil byť, ale tri desaťročia, od 50. a 70. rokov minulého storočia, patril k akrobatickej špičke československého vojenského prúdového letectva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

František Garaja by sa v tomto roku dožil devätdesiatpäť rokov. Narodil sa 2. novembra 1929 na južnej Morave neďaleko Uherského Brodu v malebnej dedinke Dolní Němčí v katolíckej rodine Garajovcov, mladým manželom Jozefovi a Márií ako prvorodený syn, ktorý dostal meno po dedovi.

SkryťVypnúť reklamu

Bol nadaným študentom

Živo sa zaujímal o techniku rôznych smerov. Vyhľadával technické novinky v dostupnej literatúre. Záver štúdií absolvoval v ťaživej atmosfére rozpútaného požiaru 2. svetovej vojny.

„Za neuposlúchnutie nariadenia veliteľstva protektorátu a povinnej účasti na prácach pre ríšu jeho otcom, stal sa na jeden mesiac rukojemníkom v rukách gestapa v Uherskom Hradišti so všetkými negatívnymi fyzickými a psychickými dôsledkami, ktoré mu ostali natrvalo zapísané v pamäti,“ opísal milovník histórie a autor leteckých publikácií Emil Šimončík.

Jeho životným cieľom a chlapčenským snom bolo zaoberať sa lietadlami a na nich aj lietať. „Snažil sa vykonštruovať z papiera rôzne tvary lietadiel a s týmito uviazanými špagátom o palicu preháňal sa po lúkach za dedinou s presvedčením, že raz i on bude sedieť a lietať, ale v ozajstnom lietadle.“

SkryťVypnúť reklamu

Cesta bola tŕnistá, no odhodlanie mu nechýbalo

„Ako 15-ročný sa v novinách Rudé právo dozvedá, že v Prahe je na tú dobu špičková fabrika na výrobu leteckých motorov Waltrovka. A neváhal, vykonal prvý rozhodujúci krok svojej celoživotnej kariéry,“ priblížil historik.

Na sklonku leta 1944 začal v tejto fabrike ako učeň v odbore zámočník a letecký mechanik. Začal postupne vnikať do tajov leteckých motorov, spoznávať princípy a funkčnosť jednotlivých agregátov a zákonitosti, ktoré dokážu tento motor osadený do draku lietadla vyniesť k oblakom.

„Na sklonku učebnej doby vedel o motore lietadla takmer všetko. Vypracoval sa na veľmi schopného leteckého mechanika. Jeho zručnosť a odborné kvality si všimli aj starší, skúsenejší mechanici a s uznaním ho prijali do kolektívu.“

SkryťVypnúť reklamu

Tam naplno prepukla jeho láska k lietadlám, k letectvu a k lietaniu. Čím viac spel k dospelosti, tým viacej v ňom horela túžba stať sa pilotom z povolania. Perspektívu a uplatnenie videl vo vojenskom letectve.

„Ešte krátko pred vyučením si podáva prihlášku na strednú vojenskú leteckú školu v Olomouci. Nasledovalo sklamanie. Neprijali ho z dôvodu jeho neplnoletosti,“ opísal Šimončík. Po roku prihlášku podal opäť, tentoraz s kladnou odpoveďou.

„Počet záujemcov o pilotnú školu bol v tom čase aj otázkou určitej prestíže, osobného imidžu, ale z toho množstva mládencov, ktorí sa chceli dostať do výšok, nie všetci preukázali schopnosti zvládať nároky budúceho pilota.“

Splnil sa mu sen

Františkovi Garajovi sa definitívne naplnil sen z detstva. Po dvojročnom výcviku sa stal vojenským pilotom so štvorročným záväzkom. Jeho prvým lietadlom, na ktorom začal lietať, bolo vrtuľové lietadlo C-2 Arado.

„Jeho osobnostné predpoklady, veľmi dobré teoretické vedomosti, skúsenosti z praktického lietania boli určujúce pre jeho zaradenie do ďalšieho výcviku v Škole pre učiteľov lietania v Olomouci. Na sklonku 50. rokov bol ich veľký nedostatok, lebo každý učiteľ mal pridelených 6 až 8 žiakov a od polovice roku 1946 boli v súčasnom leteckom výcviku vždy dva turnusy, v turnuse bolo 40 až 60 žiakov,“ vysvetlil Šimončík.

písali sme aj Ubehlo 90 rokov od vzniku letectva na Pohroní. Pozornosť medzi letcami vzbudila jediná pilotka Čítajte 

Na dnešný Sliač bol prevelený s poslaním učiteľa lietania k 5. leteckému školskému pluku. Neskôr bol povýšený do hodnosti podporučík.

„Písal sa rok 1953, keď na Troch Duboch a v obci Rybáre natrvalo zapúšťa korene a nachádza druhý domov. V neskoršom veku v kruhu svojich blízkych často spomínal na tieto chvíle. Tou ohromnou silou, ktorá ho pripútala k týmto miestam bolo predovšetkým lietanie, práca učiteľa lietania v kolektíve skvelých priateľov na letisku Tri Duby,“ opísal autor historických publikácií.

Rád trávil čas prechádzkami v lesoparkoch Sliačskych kúpeľov a posedeniami pod rozkvitnutými lipami, gaštanmi spoločenskej dvorany. Boli to miesta kde relaxoval a nachádzal psychickú silu, tak potrebnú k práci pilota.

Práve tu sa zoznámil s mladou učiteľkou Valériou Linderovou, s ktorou si povedali aj spoločné „áno“. Istý čas bol ich domovom Zvolen a bývali u jej rodičov. Po ukončení výstavby vojenských bytov sa presťahovali do známeho prostredia pod kúpeľmi.

V celoživotnom harmonickom vzťahu s manželkou Valériou vychovali a do života pripravili dcéry Dagmar, Ingrid a Adrianu.

„Na sklonku roku 1954 došlo k redukcií školských leteckých plukov. Z pôvodných šiestich školských plukov ostali iba dva. Technika išla aj v tom čase stále dopredu a prišla éra prúdových lietadiel. Prúdové lietadlá MiG-15 priniesli v tomto čase do čs. letectva novú kvalitu. Svojou obratnosťou, letovými vlastnosťami a prevádzkovou spoľahlivosťou prekonávali aj mnohé západné vojenské prúdové lietadlá," opísal Šimončík.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CB49P na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  1. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  4. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  5. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  6. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  7. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  8. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 148
  2. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 468
  3. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 6 640
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 3 966
  5. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 718
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 648
  7. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 2 016
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 874
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (17. - 23.10.1925)
  2. Soňa Fröhlichová: Cappadocia – poďme spolu lietať do tureckej rozprávky
  3. Martin Fronk: Talianske mesto, ktoré vonia po víne, histórii a horách
  4. Štefan Šturdzík: Politici sa navzájom obviňujú , kto má väčšiu vinu.Ale ani jeden nepredstavil víziu , pre budúcnosť tejto krajiny. To nahráva krajnej pravici.
  5. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  6. Juraj Sališ: Sú Francúzi lepší ako my?
  7. Tadeáš Ďurica: Slovensko potrebuje svojho druhého Dzurindu
  8. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži.
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 191
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 104
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 349
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 031
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 957
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 201
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 002
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 985
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  2. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  3. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  4. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  5. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  6. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  7. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  8. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Počet predaných automobilov na sekundárnom trhu sa v deviatom mesiaci medziročne zvýšil o 0,7 percenta na 41 726 kusov.


Srdce našej ekonomiky.


Parkovací automat na P. O. Hviezdoslava v pásme 2.

Reguláciu vo Zvolene spustili pred rokom a pol.


Rok sa pomaly chýli ku koncu, no to neznamená, že treba ostať doma. Slovensko ponúka množstvo miest, ktoré stoja za návštevu aj počas jesene a zimy.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu