SLIAČ. S obmedzeným množstvom verejných parkovacích miest čelia mestá výzve, ako efektívne spravovať parkovacie kapacity a zabezpečiť pohodlné parkovanie pre svojich obyvateľov.
Problémy so zaparkovaním začali vnímať aj v menších mestách. Jedným z nich je aj Sliač, ktorý sa na podobné zmeny pripravuje už nejaký čas. Snaží sa o nich diskutovať s občanmi na verejných stretnutiach, kde môžu svoje požiadavky či postrehy zakomponovať do navrhovaného Všeobecne záväzného nariadenia (VZN).

Rezidentské parkovanie sa pritom javí ako jeden z kľúčových nástrojov, ktorý môže pomôcť riešiť problémy s preplnenými ulicami, zvyšujúcim sa dopravným zaťažením a zlepšiť kvalitu života v mestských častiach.
Rozhodujúcim faktorom pre zavedenie regulovaného parkovania vo viacerých samosprávach je aj kolísavosť príjmov z podielových daní, ktoré pre ne predstavujú významný zdroj príjmov.
„Samosprávy to zavádzajú v prvom rade z dôvodu regulačného efektu. Keď je niečo zadarmo, tak nikto nerozmýšľa, v akej miere to bude využívať. Čím viac sa vytvára parkovacích miest, tým viac dopravy to vtiahne do mesta. Akonáhle je tam nejaká reštrikcia, ako napríklad zákazy, škrtanie parkovacích miest, alebo nejaká finančná antimotivácia, tak u niektorých ľudí môže dôjsť k tomu, že si rozmyslia, či potrebujú mať dve alebo tri autá,“ povedal odborník na legislatívu obecnej samosprávy a autor odborných článkov Jakub Ulaher.
Regulovať chcú najmä v noci
„Každé mesto pri rozhodovaní o zavedení systému rezidenčného parkovania berie do úvahy vlastné konkrétne faktory a dôvody, ale čo majú všetky mestá spoločné, je stále pribúdajúci počet motorových vozidiel a potreba niekde ich zaparkovať,“ uviedla primátorka Sliača Ľubica Balgová.
„Čo je ale stále väčší problém, a je úplne jedno, či v centre mesta, v štvrti s rodinnými domami alebo na sídliskách, ani Sliač nie je výnimka. U nás sa však potreba regulovania spája s parkovaním v nočných hodinách, čo vyplýva z blízkosti okresného a krajského mesta, kam ráno odchádza väčšina ľudí do zamestnania a večer sa vracajú,“ vysvetlila.

Mesto by sa chcelo zamerať na reguláciu parkovania najmä večer a v noci. Začalo by o 17:00 a končilo by o 7:00 hod. na druhý deň. V niektorých mestských častiach by boli pridané aj sviatky, víkendy, prípadne hodiny počas dňa.
„Regulácia parkovania je vlastne reakcia na aktuálnu dopravnú situáciu a snaha o jej riešenie a súčasne aj o získanie financií od štátu formou podielových daní. Dôraz pri regulovaní parkovania dávame na občanov s trvalým pobytom v meste, t.j. tí budú môcť naďalej parkovať v čase od 17:00 do 7:00 na vyznačených miestach, ostatní budú môcť parkovať na záchytných parkoviskách,“ priblížila primátorka predbežné plány.
Poskytnutie trvalého pobytu nájomcom problém nevytvára
Podľa Ulahera môže byť pre samosprávy ďalšou motiváciou prihlasovanie obyvateľov na trvalý pobyt v mieste svojho bydliska.
„Strach z udelenia trvalého pobytu sa opakuje, no nepravdivé informácie sa roky dookola iba tradujú, a to, že akonáhle dá majiteľ niekomu trvalý pobyt, už ho odtiaľ nedostane. Platí dlhé roky pravidlo v zákone, kde je vyslovene napísané, že trvalý pobyt nikomu nedáva právo bývať v danej nehnuteľnosti a má iba evidenčný charakter,“ vysvetlil.
Ak sa vlastník bytu rozhodne, že nájomníkovi trvalý pobyt umožní, môže ho kedykoľvek zrušiť. „A za druhé, aj keby k tomu došlo, nemusíte mu hľadať náhradné bývanie, pretože sa to stále spravuje iba nájomnou zmluvou. Je to iba taký iracionálny strach z minulosti. Možno by bola cesta, keby to samosprávy navonok komunikovali, keďže je v ich záujme, aby sa počet ľudí s trvalým pobytom navýšil," dodal.
Začať chcú od nového roka
Spustiť regulované parkovanie by chceli začiatkom nového roka s tým, že do systému by bolo možné prihlásiť sa už dva mesiace vopred, čiže na prelome októbra a novembra.