BANSKOBYSTRICKÝ KRAJ. Pravidlá prímestskej autobusovej dopravy v Banskobystrickom kraji sa zmenili začiatkom tohto roka. Župa počas prvého mesiaca cestujúcim poskytla výhodu v podobe cestovania zadarmo.
Od februára spustili integrovaný dopravný systém naostro. Autobusy vybavili novými technologickými prístrojmi a rovnako aplikáciou vyvinutou pre ne. Do platnosti ich prijali zmluvní partneri SAD Zvolen a SAD Lučenec.
Cestujúci tak využívajú nové spôsoby platby či iný systém nákupu lístkov už polroka. Novinka by mala prevádzkovateľovi priniesť aj presnejšie dáta o vyťaženosti spojov či počte cestujúcich.
Problémom sa nevyhli
Prechod na nový systém sa od spustenia nevyhol komplikáciám, ani technickým chybám. Na celkové zhodnotenie od začiatku spustenia sme sa opýtali Radoslava Vavruša, predsedu predstavenstva spoločnosti pre integrovaný dopravný systém kraja.
„Z pohľadu cestujúcej verejnosti hodnotíme ako najpozitívnejšiu zmenu možnosť nákupu predplatných cestovných lístkov – tie zjednodušujú a zlacňujú cestovanie pravidelným cestujúcim, ktorí denne dochádzajú do školy alebo práce,“ uviedol.

Podľa jeho slov cestujúci najviac využívajú možnosť nákupu 30-dňového predplatného cestovného lístka. „K dispozícii majú aj predplatné 90 a 365-dňové lístky, pri ktorých cena za jazdu vychádza ešte výhodnejšie. Takáto možnosť v minulosti v prímestskej autobusovej doprave v kraji vôbec neexistovala, je to teda pre cestujúcich veľká a pozitívna zmena,“ doplnil.
Osvedčiť sa mala aj možnosť platby platobnou kartou priamo v autobusoch, ktorú postupne využíva čoraz viac zákazníkov. „Vodičov sme takto aspoň čiastočne odbremenili od práce s hotovosťou a cestujúci pri platbe kartou cestujú za zvýhodnenú cenu,“ uviedol.
Karty nefungovali, lístky nedostali
IDS BBSK v spolupráci s dopravcami stále intenzívne pracuje na ďalších vylepšeniach, či už softvérových alebo hardvérových, ktoré súvisia napríklad aj so spustením svetelných tabúľ na časti autobusov, kde ešte nefungujú.

„Toto sa ukázalo ako jeden z technicky najzložitejších problémov najmä pre množstvo rôznych typov napojenia, ktoré sa líši od modelov i ročníkov autobusov. Môžem však povedať, že sa blížime k jeho vyriešeniu,“ doplnil.
Šoféri často hlásili problémy s prístrojmi v autobusoch. Netlačili lístky alebo nenačítali karty cestujúcich. Podľa Vavruša sa ich darí eliminovať a aj odstraňovať.