Nebezpečnú a vyťaženú križovatku vo Zvolene nahradí moderný kruhový objazd

Doprava má byť plynulejšia a rýchlejšia.

Načítavam video...

ZVOLEN. Začala sa dlhoočakávaná výstavba kruhovej križovatky vo zvolenskej mestskej časti Rákoš. Prvý júnový pondelok odovzdali stavenisko do rúk zhotoviteľa, domácej zvolenskej spoločnosti Doprastav.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nebezpečná križovatka pri vstupe do Zvolena zo Sliača a z rýchlostnej cesty R1 od Banskej Bystrice bude už o niekoľko mesiacov minulosťou.

Nahradí ju turbookružná križovatka, ktorá dopravu nielen zrýchli, ale poskytne aj väčšiu kapacitu pre denne prechádzajúce motorové vozidlá.

Križovatka za jeden a pol milióna

Celkové náklady na výstavbu križovatky predstavujú 1,5 milióna eur, župa má vo svojom rozpočte alokovaných na stavbu 900-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Zvyšné zdroje plánuje pokryť z prostriedkov v rámci projektov integrovanej územnej stratégie.

Podpísaná zmluva hovorí o tom, že zhotoviteľ má na dokončenie vyhradený čas 12 mesiacov. Všetci ale dúfajú, že nová križovatka by mohla byť pre motoristov sprístupnená už na jeseň.

Súvisiaci článok Začínajú opravovať strategický most pri Zvolene, v pláne sú obchádzkové trasy Čítajte 

„Viem, toto bol naozaj dlhší príbeh, a uvedomujem si, že väčšina ľudí si povie: konečne. Končia sa roky komplikácií, ktoré spôsobili faktory mimo náš dosah - najmä náročné a zdĺhavé usporiadanie pozemkov a získavanie stavebného povolenia, a paralelne s tým aj útoky na krajský rozpočet z posledných rokov. Zároveň chcem poďakovať zástupcom mesta Zvolen i našim krajským poslancom za tento okres za ich neúnavnú spoluprácu,“ povedal Ondrej Lunter, predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK).

SkryťVypnúť reklamu

Denne ňou prešli desiatky tisíc áut

Najzložitejšou časťou výstavby by mohla byť prekládka nízkonapäťových a vysokonapäťových káblov a rovnako aj tých, ktoré patria ministerstvu obrany a vedú k vojsku.

„Treba tu vykopať a premiestniť 4,5-tisíc kubíkov zeme, z čoho polovica sa vo forme násypov ponechá na stavbe a zvyšok sa odvezie na skládky. Dovezieme a uložíme tisíc kubíkov štrkodrvy, 500 kubíkov cementovej stabilizácie a 200 ton zmesi,“ spresnil zástupca spoločnosti Doprastav Juraj Naňo.

Tiež doplnil, že musia položiť aj približne dva kilometre obrubníkov a ak pôjde všetko bez problémov, križovatka by mohla byť prejazdná do zimy s tým, že zvyšné objekty by mohli dokončovať už počas premávky.

Vyberáme pre vás Dnes nepredstaviteľné, pred sto rokmi bežné. V jednej izbe spávalo viac generácií, najmladší mali miesto postele piecku Čítajte 

„Táto križovatka je mimoriadne dôležitá, ide o stavbu nadregionálneho významu, ktorou prúdi denne okolo 30-tisíc áut a to, čo tu doteraz stálo, kapacitne nestačilo. Bolo tu veľa nehôd, bola nebezpečná nielen pre automobilovú dopravu, ale aj pre cyklistov a chodcov,“ uviedol Ján Beljak, zvolenský a župný poslanec a zároveň aj podpredseda BBSK pre regionálny rozvoj.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý finančný balík bol Zastupiteľstvom BBSK schválený už v roku 2018. „Spoločne s mestom sme sa pustili do náročných príprav. No tak, ako sa vyvíjal celý proces, tak sa vyvíjala aj cena. Som ale vďačný krajským poslancom za náš okres, že sme mali všetci túto stavbu ako prioritnú a dokázali sme na ňu šetriť,“ doplnil.

Samotná stavba nerieši iba automobilovú dopravu, ale rovnako aj cyklotrasu, chodníky, osvetlenie a priechody pre chodcov.

Toto miesto sa tak po dokončení stane bezpečnejším a komfortnejším pre všetkých účastníkov cestnej premávky.

Odovzdať by ju mohli už na jeseň

Motoristi musia počas výstavby počítať s miernou obchádzkou, ktorá vedie popri obchodno-priemyselnej zóne a čerpacej stanici, označená je dočasným dopravným značením.

Počítajte s maximálnou povolenou rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu.

„Chcem požiadať všetkých, ktorí tadiaľto prechádzajú, o trpezlivosť. Je to dočasné obchádzkové riešenie a kapacitne bude stačiť. Bude to inovatívna križovatka, ktorá sa dá aplikovať aj pri ďalších stavbách,“ vyzval Beljak.

Nová turbookružná križovatka bude vybavená dvomi pruhmi, čím navýši aj súčasné kapacity dopravy.

Najbližším dekádam poslúži aj pri náraste počtu automobilov. Po jej uvedení do prevádzky sa motoristi zabavia najmä dlhých kolón a neustáleho čakania.

„Bude mať regionálny význam – doprava sa zjednoduší nielen pre obyvateľov Zvolena, ale napríklad aj pre ľudí z Podpoľania, ktorí mnohí tadiaľto denne dochádzajú do Banskej Bystrice. Som veľmi rád, že sa nám toto dielo podarilo spustiť,“ priblížil Roman Malatinec, podpredseda BBSK a poslanec NR SR.

Radostné a pochvalné slová doplnil aj zvolenský primátor Vladimír Maňka. Spomenul, že na tom istom mieste pred 11 rokmi došlo ku zbúraniu mosta a následne k postaveniu jeho náhrady.

Čítajte aj Škola čelila hrozbe zrušenia. Zvolenskú Jednotku získal nový prevádzkovateľ za euro ročne Čítajte 

„Vtedy tiež bola lehota výstavby jeden rok, no urobili to za pol roka. Chlapci z tejto firmy sú naozaj šikovní a verím tomu, že nejakým spôsobom sa to do zimy podarí. Je dobré, že sa Zvolenčania dočkajú toho, že tento uzol už taký problematický nebude. Viem, že je to pre obyvateľov stresujúce, ale chcem ich poprosiť, aby sme to vydržali a o pol roka budeme všetci spokojní,“ dodal.

Križovatky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 236
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 251
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 565
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 511
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 201
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 709
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 326
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 030
  1. Martin Fronk: Otto von Habsburg a Slovensko: Tieň koruny, svetlo Európy
  2. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  3. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  4. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  5. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  6. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  7. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme.
  8. Ivan Čáni: Starosta Petržalky Ján Hrčka odstupuje.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 309
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 629
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 979
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 695
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 545
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 202
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 496
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Otto von Habsburg a Slovensko: Tieň koruny, svetlo Európy
  2. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  3. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  4. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  5. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  6. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  7. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme.
  8. Ivan Čáni: Starosta Petržalky Ján Hrčka odstupuje.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 309
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 629
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 979
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 695
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 545
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 202
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 496
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu